menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Imkers wanneer eerste oogst

Ga naar meest recente reactie

Lorie

Lorie

Vroeg me net af, wanneer imkers hier bij ons hun eerste honing van het jaar oogsten?
Meermaals per jaar?
dinsdag 25 mei 2010 - 09:22
jdcoster

Jdcoster

We hebben een tamelijk gunstig voorjaar gehad en sterke volken hebben al heel wat binnengehaald. De raten zijn evenwel nog niet overal volledig toegezegeld, wat noodzakelijk is voor een goede bewaring. Dat kan wel in een paar dagen in orde komen en kan er voorjaarshoning geslingerd worden.
Het uitkristalileren van voorjaarshoning verloopt meestal vlug. Het zou kunnen wanneer je eens navraagt bij de imkers in de buurt dat zij al honing kunnen aanbieden vanaf eind juni.
De tweede oogst wordt meestal geslingerd rond eind juli tot half augustus en voor de imkers die naar de heide gaan met hun volken is dat nog een tijd later.
dinsdag 25 mei 2010 - 12:34
andreash

Andreash

Ik heb helaas nog geen honing kunnen slingeren. Had een kast op het fruit staan maar toen ze de bovenste kamer in gebruik gingen nemen viel het twee weken rotweer in en hebben de bijen de helft weer zelf opgegeten en niet in de honing kamer gestoken. Mijn hoop ligt op de acacia en lindedracht van dit jaar....
dinsdag 25 mei 2010 - 15:05
Lorie

Lorie

Dank je voor jullie reacties! Succes met de bijen dit jaar!
dinsdag 25 mei 2010 - 16:58
Rita1960

Rita1960

@Andreash, jdcoster en andere imkers,

Hoe hebben jullie bijenvolken deze winter overleefd??

ik zie n.l. bijna geen bij op dit moment op de moestuin terwijl dat vorig jaar wel anders was..

Ik mag hopen dat bij jullie de bijenvolken de winter goed hebben doorstaan.

groetjes,

Rita
dinsdag 25 mei 2010 - 19:24
andreash

Andreash

Hee Rita,

Ik heb afgelopen jaar twee volken ingewinterd, op 21 december met 8 graden vorst nog een oxaalzuur behandeling gegeven en in het voorjaar twee goedwerkende volken mogen verwelkomen in het nieuwe jaar. Eentje is ondertussen op vakantie geweest op het fruit en de ander is thuis gebleven, heeft een stille moerwisseling gehad waar een rotte koningin uit gekomen is dus die gaat binnenkort toch tussen de vingers ben ik bang. Die gaat dan verenigd worden met een aangekocht volk wat de kast uit springt, nog een zwerm geschept met moederdag en ondertussen alweer een veger gemaakt met de oude koningin van het hoofdvolk en dat bouwt zich ook een ongeluk.

Al met al dus helemaal goed gegaan gelukkig

Hoop dat het bij anderen ook zo gegaan is alhier
dinsdag 25 mei 2010 - 20:22
Rita1960

Rita1960

Mooi dat het bij jouw goed is gegaan Andreash..

nu nog even de berichten van jdcoster en de andere imkers o.a. Rodger afwachten.

groet'n,

Rita
dinsdag 25 mei 2010 - 20:37
jdcoster

Jdcoster

Door gebrek aan tijd (al onze vrije tijd gaat op aan hulp bij de bouw van het passiefhuis van mijn zoon) heb ik de zwermcontrole verwaarloosd.
Ik had hier de ene zwerm na de andere. Dat mocht eigenlijk ook want ik had twee volken verloren deze winter. Eentje zonder koningin, waarbij ik het te laat had bemerkt om er nog een nieuwe in te plaatsen. Eigenlijk een beetje eigen schuld.
Een tweede volk is massaal beginnen uitvliegen in december en stierf bij duizenden op de vliegplank en in de kast... . Heel bizar en onbegrijpelijk.
Ik imker nu al 17 jaar en had nog nooit een volk verloren.
Ik heb nu weer vijf volken waarvan twee sterke zwermen die waarschijnlijk ook nog wat honing zullen produceren. Ik mag dus niet klagen.
Ik woon ook niet in een landbouwgebied. Mijn bijen vliegen vooral op het gemeentelijk park en op een twee kilometer lange lindenlaan hier in de buurt.
dinsdag 25 mei 2010 - 23:27
Rita1960

Rita1960

Oei JD, da's jammer om te lezen dat je zo van een volk afkomt. Maar goed dat je er nu weer 5 hebt.

waarom ik de vraag stelde"Hoe zit het met de bijen hebben ze de winter goed doorstaan" is omdat ik tot nu toe welgeteld zo'n 5 bijen heb gezien in de moestuin en omdat ik ergens gelezen heb dat er zoveel bijen gestorven zijn deze winter.

Ik wens je verder een goed bijenjaar (en honingjaar) toe.

groetjes,

Rita



woensdag 26 mei 2010 - 06:55
andreash

Andreash

@rita,

Misschien dat het er iets mee te maken heeft, er zijn in het noorden van Nederland behoorlijk veel volken doodgegaan aan verkeerd voer. Het FHM gehalte was veel te hoog en daar kunnen de bijen helaas niet tegen. Aldus, veel dode volken. Maar ik weet zeker dat er heel hard gewerkt wordt om de boel weer in orde te krijgen
woensdag 26 mei 2010 - 08:45
dendrodan

Dendrodan

zoals rita zegt weinig bijen in de tuin, moet ik dit jaar ook wel zeggen.
Vorig jaar krioelde het in mijn tuin van de bijen in het voorjaar en nu zelfs met die prachtige warme dagen heb ik er amper gezien maximum een 5 tal.
Wat ik wel dit jaar veel zie zijn hommels zowel kleine en vooral van die grote van een ca 5cm
In mijn gazon sta veel klaver en boterbloemen, verder staat de bieslook in bloei waardat vooral de hommels op zitten.
De lavendel begint zijn bloemen te krijgen de rozeknoppen gaan openkomen, de papavers komen ook goed.
In het voorjaar stond de tuin met bloeiende forsythia gele en witte, een sier prinus narcissen, boshyacinten en natuurlijk viooltjes
woensdag 26 mei 2010 - 13:50
Rita1960

Rita1960

@ Andreash,
nu je het zegt... heb idd iets gelezen over verkeerd "voer" voor de bijen.. Er zou een verkeerde of verontreinigde suikersoort in verwerkt zijn..

is/wordt de fabrikant aansprakelijk gesteld voor de geleden schade??


woensdag 26 mei 2010 - 17:58
andreash

Andreash

Zelfs de wederverkopers krijgen de nodige kosten voor de kiezen vrees ik. Als je bekijkt dat een raam bijen zo'n 12 euro kost. Da's toch wel een behoorlijke hoeveelheid centen die je per volk kwijt bent.

Maar, ik heb de albert heijn geplunderd tegen de tijd dat ik ze moest inwinteren dus ik ben nog rijk
woensdag 26 mei 2010 - 20:18
Rita1960

Rita1960

Appie Happy leeg gekocht voor wat betreft de witte suiker (geraffineerde biet) of de bruine bastaard suiker of de rietsuiker of geleisuiker (vol dan wel half )

groetjes,

Rita

de laatste is zeeeeer onwaarschijnlijk lijkt mij althans
woensdag 26 mei 2010 - 20:26
andreash

Andreash

Gewoon witte suiker hoor. Rietsuiker en bastaardsuiker krijgen ze diaree van. En dan heb je in het voorjaar een kast vol met stront. Da's ook niet echt de bedoeling. Als je alleen al even nagaat dat het toch ook wel behoorlijk onwaarschijnlijk is dat er 40.000 bijen in zo'n kast zitten en er niet ook maar de minste ziekte uitbreekt waar direct het hele volk aan ten onder gaat..... De verdwijnziekte trouwens even niet meegerekend trouwens....

Da's toch best wel knap moet ik zeggen. Dan kun je niet zeggen: "Ik was na het piesen m'n handen niet, da's niet nodig"... Dan schoppen ze je zo het huis uit
woensdag 26 mei 2010 - 20:41
Rita1960

Rita1960

Hoeveel ramen in een kast??
en ja, 40-duizend op een kluitje.. lekker schoonmaken na tijd..

maar ja, als ik zie hoeveel poepjes de (span-)rupsen achterlaten op de planten en de grond en het dak van het geitenhok........ zitten allemaal de jonge eikenblaadjes op te vreten..
dan zijn de bijen wel super schoon ) en zijn ze het dus niet nodig om na het plassen zich de handjes te wassen

woensdag 26 mei 2010 - 21:32
lanne

Lanne

Zijn er in onze streken dan geen problemen met de bijen ? _ ik zag onlangs een reportage over de mysterieuze verdwijning van de bijen en de gevolgen dat dit voor de voedselvoorziening van de wereldbevolking kan hebben en ben daar wel erg van geschrokken - je zou er depressief van worden .
Het was wel een amerikaanse reportage ( denk ik ) maar ze spraken toch dat dit in Europa ook een groot probleem was - hopelijk hoor ik van jullie dat dit allemaal erg overdreven is .
groetjes
LilyAnne
maandag 31 mei 2010 - 09:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon