En werken cacaodoppen ook slakken werend?
Slakken houden van donkere, vochtige schuilplaatsen. Ik vermoed dat ze een laagje cacaodoppen heel erg zullen weten te apprecieren.
Onze moestuin bestaat uit 6 vierkantemeterbakken. Ik probeer de directe omgeving zo vrij mogelijk te houden van schuilplaatsen voor slakken: geen hoog gras/onkruid in de buurt, zeker geen houtsnippers of schors. Blote aarde waar ik regelmatig met de rijf door ga, zodat het toplaagje uitdroogt. Droog en kaal is niet aantrekkelijk voor slakken.
Als er, vanaf mid april, in de bakken slakjes opduiken, leg ik er stukken lichtjes vochtig gemaakt karton in. Kan ook met een dakpan, houten plankje, vochtige doek, schoteltje, halve schil van een uitgeperste sinaasappel ... als het maar dicht tegen de grond ligt en het eronder vochtig en donker is. Slakken vinden dat een ideale schuilplaats en zullen daaronder kruipen. 's Morgens hoef ik dan alleen het karton om te draaien en de slakken weg te plukken.
Mocht je ze tegenkomen, laat dan zeker de lookglansslakjes (Oxychilus alliarius) met rust. Die eten zelf slakkeneieren en kleine slakjes. (En ja, ze durven ook wel eens aan je sla te zitten, maar ze zijn zo klein dat ze nauwelijks schade veroorzaken.) Ook geleedpotigen die je tegenkomt laat je best lopen. Er zijn er heel wat die 'slak' op hun menu hebben staan. 1 slakkenvijand doden = meer slakken zelf te bestrijden.
Ik ken geen 'humane' manier om slakken te doden. Alle methodes waar ik over lees lijken me gruwelijk.
Opgegeten worden door natuurlijke vijanden lijkt me nog de kortste pijn. Hier belanden ze een eind verder op een open plek in een achterliggend bos, waar regelmatig eksters en kraaien eten zoeken. Op ons vorig adres gingen ze in een potje mee op wandel naar een eendevijver in de buurt.
In de rest van de tuin gebruik ik helemaal niks en laat ik slakken met rust. Slakken zijn in de eerste plaats nuttige dieren die heel wat afval weten te verwerken.
Uitzondering maak ik voor de invasieve soorten: Deroceras invadens (zwervende akkerslak -
https://waarneming.nl/species/643948/photos/?) en Arion vulgaris (de Spaanse slak -
http://www.idtools.org/id/mollusc/factsheet.php?name=Arion%20ater%20group:%20Arion%20vulgaris)
Ik probeer het natuurlijke vijanden van slakken naar hun zin te maken: hoopjes stenen als schuilplaatsen voor padden en hazelwormen, hopen van takkensnoeisel voor egels en vogels, hagen als broedplaats voor vogels, minivijvertjes, 'rommelhoekjes' en bladeren die niet worden opgeruimd als schuilplaatsen voor heel wat geleedpotigen ...
Vroeger zette ik biervalletjes, maar daarin verdrinken ook andere diertjes, zoals loopkevers, die slakken eten. Naar het schijnt lok je met zo'n biervalletjes slakken tot 200m ver. Je buren zullen je dankbaar zijn. Heel wat slakken verdrinken niet eens, maar nemen een slokje en zijn dan weer weg. Als ze genoeg te eten vinden in jouw tuin, gaan ze heus niet terug naar je buren.