menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Tuinvogels op balkon

Ga naar meest recente reactie

AB1997

AB1997

Goedemiddag allemaal,

Ik zou graag vogels willen voederen op het balkon aan mijn appartement. Dit blijkt echter niet zo vanzelfsprekend als gedacht... Dus vraag ik jullie voor tips en adviezen over hoe ik de vogeltjes kan aantrekken.

Een verduidelijking van de situatie:
De voorzijde van het appartement ligt aan een drukke verkeersweg (zuidkant). De achterzijde van het appartement en dus het terras zijn gelegen aan de noordkant. Het terras bevindt zich op het 2de verdiep (Zou dit te hoog zijn voor kleine vogels?) en is +/- 7m2 groot. Achter het appartementsgebouw zijn verschillende tuinen gelegen en ook hoge bomen (30à40 meter van het gebouw af). Zie foto's in bijlage.

Ik heb hier nog maar weinig kleine tuinvogels gezien. Maar ik hoor ze wel... En ik ga er ook van uit dat ze er zijn aangezien er wel natuur is achter het gebouw.

Ik heb alvast vogelzaad en mezenbollen gekocht onlangs en zou dit super graag aanbieden op mijn balkon. Hoe kan ik de vogels duidelijk maken dat mijn terras een veilige plaats is waar ze kunnen komen eten?

Alvast bedankt voor de hulp!

Allemaal Beestjes

maandag 26 december 2022 - 13:22
Patrikc

Patrikc

Gewoon het voer aanbieden, een wat grotere eventueel wintergroene plant in de buurt zetten zal zeker helpen.
maandag 26 december 2022 - 17:56
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Zoals je kan lezen op https://www.vogelbescherming.nl/actueel/bericht/6-tips-voor-een-vogelvriendelijk-balkon zijn er zelfs koolmeesjes die op een elfde verdieping nestelen.

En als je in je favoriete zoekmachine even zoekt op "vogel broedt op balkon", dan vind je vanzelf verhalen over eenden, oehoes, duiven en andere vogels die zich, zelfs op een balkon van 1,5m2, veilig weten tegen roofdieren en daar met succes jongen grootbrengen.

Op die link van Vogelbescherming vind je alvast tips hoe je het voer best aanbiedt en hoe je je balkon vogelvriendelijk(er) kan maken.

'k Vind het altijd fijn als mensen ontdekken dat ook een balkon een waardevolle bijdrage kan zijn voor onze biodiversiteit.

Hou je ons op de hoogte?
maandag 26 december 2022 - 23:45
AB1997

Tekst aangepast

AB1997

Hey, bedankt allebei al voor de reacties!

Wel leuk om te weten dat het dus zeker wel mogelijk is om vogels op een balkon te krijgen... De hoop is nog niet verloren ????

Ik ga zeker de link eens bekijken voor extra tips en daar dan iets mee doen.

Volgende week ga ik ook eens naar het tuincentrum voor een grote wintergroene plant. Dat geeft ook meer gezelligheid!

Als er updates zijn, zal ik het laten weten!
dinsdag 27 december 2022 - 11:56
leerling

Leerling

Heb ik het goed begrepen dat je ook vooraan (zuidkant) een balkon hebt?
Zoek dan ook eens op "vertikaal tuinieren op balkon".

Laat je niet gek maken door wat je allemaal vindt (sommige sites doen alsof je daarmee haast zelfvoorzienend door het leven kan), maar bekijk vooral kleine projectjes die je zelf kan uitvoeren en waarmee je ervaring kan opdoen van wat kan (en wat niet) en wat je zelf leuk vindt om doen (anders gaat het toch mis).
dinsdag 27 december 2022 - 23:08
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Mooie tips. Vooral die waterschaal. Moet wel vorstbestendig zijn. En de kleine conifeertje en pinussen staan nu na de kerst in de uitverkoop. Kun je er een mooi groepje van maken.
donderdag 29 december 2022 - 10:36
zuurtje

Zuurtje

Geen buren die gaan klagen, over uitwerpselen overlast ed.
dinsdag 3 januari 2023 - 13:21
AB1997

AB1997

Dag allemaal,

Ik ben stilletjes bezig met het balkon verder in te richten. Vandaag ben ik verschillende wintergroene planten gaan halen die het ook veel gezelliger maken! Zie foto in bijlage.

Het vogelvoer en voedertafeltje heb ik al aangekocht, nu nog een plekje zoeken... Ook heb ik een kokosnoot aan de railing geknoopt maar die hebben de vogels voorlopig nog niet ontdekt. Hoelang mag zoiets buiten blijven hangen? Een waterschaal ga ik ook nog halen.

Voor overlast heb ik geen schrik... En als het echt voor problemen zorgt dan moeten de buren het me maar laten weten ????

Groetjes

Allemaal Beestjes

woensdag 4 januari 2023 - 16:26
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Die kokosnoot is beter dan die ik had. Een halve in de lengte en met al die natigheid gleed de smurrie er uit. Voer voor kraaien. En die wil ik liever niet! Je bent goed bezig. Als het niet meer zoveel regent kun je nog een schaal onder je nieuwe plantenpotten zetten. Geeft ook minder "rommel". En in het voorjaar iets van plantenvoeding geven. Het zijn best al grote planten. Goed zeg. Mijn eerste druif stond ook op een klein balkonnetje in Alphen aan de Rijn. En is later mee verhuisd naar Drunen waar hij in de tuin verder zijn gang kon gaan. Klimmend tegen de regenpijp. Ps. Let even op dat touwtje van je kokosnoot. Gaat niet zo lang mee. En ja die wil je niet op je kop krijgen.
woensdag 4 januari 2023 - 20:13
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ben nog wel nieuwsgierig hoe die boompjes op stam heten.
woensdag 4 januari 2023 - 20:18
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Je kunt ook een grote kale tak uit het bos meenemen en ergens aan vastbinden en daar je voer in hangen.
woensdag 4 januari 2023 - 20:27
leerling

Leerling

Zoals Joukje al schreef: je bent goed bezig.

Zitten er in de plantenbak waar de boompjes in staan onderaan gaatjes? Niet alle planten houden van natte voeten. En ook wel wat nieuwsgierig/bezorgd welke planten je daarin hebt geplant. Die bak lijkt me klein voor boompjes/struikjes.

Zo'n 3/4de kokosnoot is voor vogels inderdaad toegankelijker dan halve kokosnoten.
De kwaliteit van vetvoer is niet bij alle fabrikanten even goed. Sommige vetbollen zijn/worden zo hard dat vogels wel heel veel moeite moeten doen om er wat van mee te kunnen pikken. Sommige vetproducten schimmelen vrij snel. Het beste is zelf een oogje in het zeil te houden. Als je schimmelsporen opmerkt, is het hoog tijd om hem te vervangen.

Een waterschaal kan iets heel eenvoudigs zijn. (Mijn moeder gebruikt plantenschalen. Ik heb momenteel een stel saladebakjes in gebruik.) Een kommetje of een schaal van zo'n 2 tot 4 cm diep, dat onderaan smaller is dan bovenaan (als het water bevriest dan zet het uit en duwt het zichzelf uit de kom en insecten die komen meedrinken kunnen er zonder gevaar bij), dat donker van kleur is (zwart absorbeert warmte, bevriest dus iets later), en - belangrijkste van al - dat gemakkelijk te reinigen is, is ideaal.
Dagelijks reinigen is belangrijk om de kans dat ziektes worden doorgegeven te verkleinen.

Ook belangrijk: alleen maar zuiver water aanbieden, ook als het vriest.
Nooit zout of suiker toevoegen! Het helpt nauwelijks om het vriespunt te verlagen (kijk maar eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Vriespuntsdaling) en het is ronduit slecht voor de vogels.
Wanneert het een beetje vriest, kan je wel een klein voorwerp op het water laten drijven (een pingpongballetje, een stukje kurk ...). Zelfs een beetje tocht zal dat in beweging houden, zodat het water minder snel bevriest.
donderdag 5 januari 2023 - 14:45
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ook leuk om doen is een mini-vijvertje maken.
(Gewoon even zoeken op internet. Suggesties om er visjes in te zetten negeren. Dat is dierenmishandeling.)
vrijdag 6 januari 2023 - 14:29
AB1997

AB1997

Leuk dat jullie nog meevolgen! En bedankt voor de geruststelling dat ik goed bezig ben. Het is een beetje geduld hebben nu tot de vogels ontdekken dat ik voer aanbied...

De kokosnoot ziet er niet meer zo vers uit door de regen vermoed ik. Maar ik zie geen schimmelsporen dus laat ze nog een paar dagen hangen.

Ik ben zelf wel tevreden over de planten die ik gekozen heb. Dat was ook een hele zoektocht. De kleine boompjes zijn Euonymus fortunei 'Emerald & Gold' (of kardinaalshoed). Deze zouden wel in pot kunnen blijven heb ik gelezen dus ik veronderstelde dat het in een bak met 3 ook wel kon... Er zit onderaan een gat. Ik hou het nu een beetje in het oog en als het niet voldoende zou afwateren, boor ik nog gaatjes bij.

Een tak uit het bos had ik ook al gehoord van mijn schoonvader. Dat is dus een idee waar ik nog iets mee ga doen.

Ik heb een waterschaal besteld. Dus deze komt er ook nog snel bij. Het idee van een mini vijvertje is ook heel leuk. Dat ga ik tegen de lente nog verder bekijken!

Allemaal Beestjes

zaterdag 7 januari 2023 - 11:32
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Leuke stamboompjes. Staan zo prima. En je kunt ze geweldig snoeien. Ik doe dat pas tegen de zomer, omdat ze in het voorjaar zo mooi fris zijn. Is wel tegen de regels maar het moeten hier kleine heestertje blijven omdat ik ook graag wat anders in mijn tuin zet. Zie foto. Ze staan er al ruim 15 jaar.

Allemaal Beestjes

zaterdag 7 januari 2023 - 13:55
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ps niet iedereen zit op forum. Kijk maar eens bij tuinfoto's. Maar in de wintermaanden is het wat stilletjes en peppen we ons weer op voor de start in maart.
zaterdag 7 januari 2023 - 13:58
leerling

Leerling

@AB1997
Is het gelukt?
zaterdag 15 april 2023 - 13:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 1? (beveiligingscontrole) *