menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke kever is dit?

Suus82

Suus82

Tijdens het stofzuigen kwam ik dit kevertje tegen. Weet iemand welk type dit is?
Alvast dank!

Allemaal Beestjes

donderdag 29 juni 2023 - 16:21
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Larve kakkerlak. Dit zijn de inheemse soorten: https://waarneming.nl/taxa/20372/ In de duinen zie ik ze veel, maar niet in huis zoals de tropische soorten.

Als ik verder zoek, dan heeft de larve van Dwarsbandkakkerlak - Planuncus tingitanus s.l. een witte dwarsband. Nog niet lang hier bekend Daar weet ik verder niets vanaf. Hier informatie: https://waarneming.nl/species/534221/
donderdag 29 juni 2023 - 17:06
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Ter geruststelling. Ik vond nog dit stukje (vertaald)
Vrij gelijkaardig aan Ectobius vittiventris, een andere soort van Ectobiinae die snel naar het noorden van Europa trekt, lijken de dieren min of meer afhankelijk te zijn van menselijke activiteit, zowel voor hun verspreiding als voor overleving. Omdat ze van zuidelijke oorsprong zijn, is het niet verwonderlijk dat ze het beste lijken te gedijen in de relatief warme en beschutte omgevingen die worden geboden door gebouwen en parken of tuinen in steden. In dit opzicht zullen ze veel dichter bij de mens leven dan wat normaal zou zijn voor de inheemse soorten Ectobiinae en zijn ze gemakkelijk te vinden op de muren van gebouwen en kunnen ze zelfs binnen ronddwalen. In tegenstelling tot kakkerlakken die er op elkaar lijken, zoals de Duitse kakkerlak, zullen ze zich echter waarschijnlijk niet binnenshuis voortplanten en hoeven ze daarom niet als een huisplaag te worden beschouwd.

donderdag 29 juni 2023 - 17:13
Suus82

Tekst aangepast

Suus82

Heel erg bedankt Thijs!! Een hele geruststelling
vrijdag 30 juni 2023 - 11:56
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).