menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Braamsluiper

Ga naar meest recente reactie

Peppody

Peppody

Wij hadden in de spouwmuur van het nieuwe gekochte huis een vogelnest zitten wat vorige week is uitgevlogen. Het was een mij onbekende vogel: groter dan een mus, kleiner dan een merel, egaal bruin maar met een rode staart. Toen de jongen vorige week uitvlogen maakten vader en moeder een klikkend geluid naar de jongen en leverde insecten aan. Is dit een braamsluiper? Ik kon het op google eigenlijk niet vinden daar ze op geen van de foto's zo'n rode staart hadden als de exemplaren bij ons.
Ik heb geprobeerd een foto ervan te maken maar dit is het enige (wat te ver af) exemplaar wat gelukt is:

[afbeelding verwijderd niet-https] echt niet goed te zien maar misschien kunnen jullie iets met de omschrijving...
maandag 16 juli 2007 - 20:24
minouke

Minouke

boek "vogels uit de tuin" zie ik een vogeltje met een rood staartje : de zwarte gekraagde roodstaart en houd niet van opgeruimde tuinen

Een moeillijk dilemma als je het vogeltje wilt houden
maandag 16 juli 2007 - 20:37
Peppody

Peppody

Echter de gekraagde roodstaart is niet egaal bruin met enkel een rood staartje. Ik zie op Google een wit petje en een rode borst daarbij. Die van ons was echt egaal bruin met enkel een rode staart. Hoewel google ook diverse foto's heeft van de braamsluiper zijn ze allen zonder rode staart en 1 beschrijving zonder foto waar wel de rode staart werd beschreven daarom twijfel ik wat voor een vogel of het is.
maandag 16 juli 2007 - 20:44
Esem

Esem

Het zou best de zwarte roodstaart kunnen zijn
Het vrouwtje is egaal bruin met rode staart.
Gr Esem,
maandag 16 juli 2007 - 20:53
minouke

Minouke

Ik zie hier in mijn boekje dat het vrouwtje helemaal bruin is (lichtbruin) met alleen haar staartje rood(oranjeroodachtig niet zuiver rood)
maandag 16 juli 2007 - 20:53
tuintje

Tuintje

Hallo,

het zal allicht een gekraagde roodstaart zijn hoor ik heb ook een koppeltje hier in de tuin. ze zijn vinnig en vlug maar niet heeel erg schuw. Ik mag wel niet te dicht naderen.
Vorig jaar hebben wij deze ontdekt en zijn we direct gaan zoeken. dus ik ben er bijna zeker van.
ik heb nog geen foto kunnen nemen omdat ik niet voldoende kan inzoemen met mijn aparaatje.

veel plezier met je vogeltjes.
maandag 16 juli 2007 - 21:24
Esem

Esem

Ja tuintje
zou natuurlijk ook kunnen maar zonder foto is het moeilijk uitsluitsel te kunnen geven.
Esem,
maandag 16 juli 2007 - 22:43
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Ik sluit me qua mening aan bij Esem.
De foto is niet echt scherp dus het kan om beide soorten gaan.
De kans is echter groter dat het de Zwarte Roodstaart is.
Die broedt namelijk veel vaker bij en in huizen.
De Gekraagde Roodstaart is eerder een vogel van structuurrijk loof- en gemengd bos en parklandschap.
Wijfjes van de Gekraagde Roodstaart kunnen gemakkelijk worden verwisseld met de wijfjes van de Zwarte Roodstaart.
Hierin ligt de oorzaak dat late najaars- en winterwaarnemingen van de Gekraagde Roodstaart meestal de Zwarte Roodstaart betreffen, omdat die soms zelfs 's winters overblijft.
De Gekraagde Roodstaart is namelijk een typische zomergast terwijl de Zwarte Roodstaarten deels overwinteren bij ons.

Groetjes, Gert.

dinsdag 17 juli 2007 - 06:37
Esem

Esem

Zo Peppody,
weeral een stapje dichter bij de oplossing.
Klopt wat Helianthus hierboven allemaal duidelijk maakt.
Ik ga zelf ook voor de zwarte roodstaart.
Omdat deze meer voorkomt in bewoonde gedeelte van ons land.
België/Nederland
Gr Esem,
dinsdag 17 juli 2007 - 10:37
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 2? (beveiligingscontrole) *