menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken

Ga naar meest recente reactie

miriam

Miriam

ik heb gaten in mijn iris en lupinen
ik denk van slakken.
nu is mijn vraag.

Mag je tussen een dichte border slakkenkorrels gooien?
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 17 april 2009 - 11:39
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Miijn irissen zijn ook gehavend! Ik vang de slakken in een emmer en zet ze in een verder gelegen weiland uit. Vanochtend had ik er 800.
Je kunt tussen de beplanting korrels strooien. Zelf gebruik ik alleen ecostyle-korrels omdat de meeste andere korrels een stof bevatten waar honden wel van houden maar aan dood gaan!
vrijdag 17 april 2009 - 11:53
chatoela

Chatoela

hier net hetzelfde dus ga ik maar elke avond op slakkenjacht, kan het niet over mijn hart krijgen om ze dood te doen maar stuur ze op "bosklassen"

groeten,
karin
vrijdag 17 april 2009 - 12:05
miriam

Miriam

ha bedankt voor het snelle antwoordt
Vangen is hier onmogelijk want het zijn van die hele kleintje die overal tussen friemelen.
Maar ik meende ook slijm te zien op de lupinne.
vandaar ik wel aan deze kleine freters dacht.
en dank voor de tip want ja ,ik heb hier ook een kleine viervoeter rond lopen.

En inderdaad ik had een tijd terug hier een bevriend koppel waarvan de hond ziek lag door mosverdelging voor tussen het gazon.

Zelf hou ik ook niet van bestrijding ,(kom uit de biotuinbouw,dus het enige wat ik hier in huis heb dat is een spuitbus voor bladluis ,de rest is mij onbekend)

ohja nog een vraagje
zou de slakken de planten zo opvreten dat men geen bloemen gaat krijgen.

Vorig jaar heb ik gewoon de kapotte bladeren van de lupinne afgebroken.
maar dat kun je niet bij irissen he



vrijdag 17 april 2009 - 12:14
Lysianthus

Lysianthus

Maar Martje toch ........800?????????.........dat is een full time job die te vangen, daar zou ik toch een bijverdienste van maken .
Naast je Hemerocalissen "escargots de jardin" op het menu
Enige dagen de diertjes verwennen met kruiden en bier en spaghetty, een culinair hoogstandje verzekerd.

alternatief: Natuurlijke vijanden inzetten!
Er zijn aaltjes (Phasmarhabditis) die slakken parasiteren en doden. Ze zijn microscopisch klein en kunnen worden besteld in winkels die tuinbouwproducten aanbieden of via internet. Je krijgt dan een fles of doosje met daarin een substantie waarin de aaltjes zich bevinden. Deze kun je verdunnen en uitgieten over de bodem. De aaltjes zoeken de slakken op en parasiteren ze. De aaltjes sterven pas als ze geen nieuwe slakken meer vinden. Op deze manier ben je gedurende de hele zomer van de slakken af. Helaas werkt dit vooral goed in een afgeschermde omgeving, waaruit de aaltjes niet kunnen ontsnappen. Toch de moeite van het proberen waard.
Lieve groetjes
Lysianthus
vrijdag 17 april 2009 - 12:24
miriam

Miriam

ja op deze manier werkten wij ook in de bio teelt in de serre vroeger.
werd dan gecontroleerd door een firma ,wat en hoeveel schade der was .
en de beestjes werden in buisjes geleverd.allerhande

Maar omdat het hier maar om een kleine border gaat en toch geen eetbare dingen ,dacht ik toch ook ,gemakshalve nu aan een korreltje
vrijdag 17 april 2009 - 12:46
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Lysianthus, ik zal je een slakkensoepje bereiden als je hierheen komt. De volgende lading gaat dus niet meer de wei in maar de vriezer. Yakkkk!
vrijdag 17 april 2009 - 14:14
Lysianthus

Lysianthus

@ Martje,

Misschien is het toch niet aangewezen, ik heb nogal last van een zwakke maag, dus bestel ik liever "à la carte" toch lief voorgesteld hoor
Ben je er zeker van dat die slakken de weg naar huis niet terugvinden? "back to the roots" is een hele sterke lokroep, zeker als ze uit zo een goed nest komen
Terwijl ik hier ben aan het grappen, heb ik toch wel met jou te doen hoor Martje, ik had er géén enkel benul van.
Liefs
Lysianthus
vrijdag 17 april 2009 - 14:45
Detuinenindemen

Detuinenindemen

@Lysianthus,
Ik loop wel een heel eind de weilanden door om de emmer slakken leeg te gooien want inderdaad ben ik bang dat ze anders naar huis terug willen. Ach ja, zo blijf je lekke rbezig he! Groeten Martje
vrijdag 17 april 2009 - 15:37
Matabish

Matabish

'k weet wel leukere dingen om te doen!![afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 17 april 2009 - 20:44
AVL_TUIN

AVL_TUIN

Slakken zijn echt verzot op gist. Dus, lokken met gist in een beker of emmer ophangen en je zal versteld staan van hoeveel slakken hierdoor worden gevangen.
Wil je een definitieve oplossing, dan bier van hoge gisting in beker gieten.
zondag 19 april 2009 - 22:20
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Tja, daar hebben wij al ettelijke kratten bier aan verdaan. Het lokt de slakken wel, maar als er veel slakken zijn, is dat geen optie. Ik vang er elke avond ruim 800. Als die in het bier moeten kunnen vallen, heb je wel een fustje nodig.
zondag 19 april 2009 - 22:26
AVL_TUIN

AVL_TUIN

De bedoeling is dat je de gist ophangt in een net of dergelijke, waar de slakken niet bij kunnen, zoals gezegd dus boven een emmer of dergelijke. De gist lokt hun naar de emmer. Zijn her er heel veel dan plaats je best enkel van deze vallen over het gehele gebied. Dan kan je dus rustig zelf je biertje opdrinken terwijl je gist het werk doet.
zondag 19 april 2009 - 22:42
iecee

Iecee

dat snap ik niet , uit die emmer kruipen ze toch gewoon weer uit zelfs als er water in zit
slakkenvalletjes zijn ook goed daar kunnen geen honden bij en de dooie slakken blijven erin zitten zodat de vogels en de egels er niet bij kunnen.
gewoon bier werkt ook perfect of andere alcoholrestjes daarin verdrinken ze en misschien vinden slakken en padden gemarineerde slakken wel lekker
succes
als je ze ergens anders uitzet komen ze gewoon weer terug
beter in de diepvries zetten dat is een zachte dood
dinsdag 21 april 2009 - 09:50
kamiel2

Kamiel2

ik had ook zoveel last van slakken, ik vang die met ronde potjes (geen scherp materiaal) ong 7 cm diep en diameter 10 cm, die graaf ik in om de 3 a 4 meter, vul ik voor de helft met bier (goedkope blikken) en de dag nadien moet je eens komen kijken, met een zeefje haal ik de dode slakken eruit, om het bier te houden, dag nadien terug, is het bier ver op (verdampt of zo) bijvullen, dit geeft een goed verantwoord resultaat.
Eerst wil ik toch op iets wijzen dat door iedereen vergeten wordt denk ik, bij de eerste lentestralen verschijnen de slakken bij vochtig weer of ochtenddauw, dan is het al de moment om in te grijpen,niet wachten tot als je ze ziet want dan ben je te laat!!! een slak is een zelfbevruchter en legt honderden eitjes, die zich na een paar maanden ook al kunnen voortplanten, dus hou er rekening mee!!! Als je 10 slakken hebt kan je een paar maand nadien met honderden zitten! en dan inderdaad krijg je ze met bier niet meer weg, korrels is dan de remedie die ik volg, ik heb natuurlijk geen huisdieren, maar denk dat er toch een produkt moet bestaan dat huisdiervriendelijk is!
groetjes
Kamiel
zondag 17 mei 2009 - 12:19
miriam

Miriam

ja heb ze al gevonden.
er zijn eco korrels die de slakken sie in de grond laten kruipen om daar te sterven.
(allé zo werd het mij toch uitgelegd)
zondag 17 mei 2009 - 14:35
kamiel2

Kamiel2

@birdwatcher
sorry slecht geformuleerd, slakken zijn inderdaad tweeslachtig, sorry!!!
maar als je er hebt ben je beter op tijd dan te laat, dat is mijn ervaring!!
Af en toe heb ik er nog, maar niet meer zoals vroeger, in de tijd dat ze alles opaten! Nu wordt er wel nog hier en daar eens geknabbeld maar dat stoort niet!
toch bedankt!!!
grtjs
Kamiel
woensdag 20 mei 2009 - 12:25
Matabish

Matabish

Als het echt té erg wordt gebruik ik dit middel.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hier en daar wat korrels onder een schuin schoteltje (opdat de vogels er niet zouden aankomen).
Zo houd ik het slakkenbestand op peil, maar niet té drastisch want mijn padden en vogels moeten ook eten, niewaar!
[afbeelding verwijderd niet-https]

Slijmerige groetjes,
Matabish.
woensdag 20 mei 2009 - 16:56
kommieske

Kommieske

Ik denk dat ik "de" oplossing heb gevonden tegen die vervelende slakken!
Vernomen via een Nederlandse tuinier.
Los 7 gram " BORAX " op in een gieter van ongeveer 10 liter water. (goed roeren want lost niet te vlug op).
Borax is een wit poeder verkrijgbaar bij de apotheek.
Je sproeit dit een paar keer per jaar uit over uw border met planten, eventueel aan de grasboorden van je gazon, kortom langs je ganse tuin.
Ik gebruik dit nu voor de eerste keer: nog geen enkele slak gezien !!!!
Dit product zou een soort zout zijn waar slakken echt niet van houden en zo weigeren ze te naderen.
Ik zou dit aan iedereen aanraden: weg met alle dure producten uit de tuincentra!
(sorry voor de mensen die een tuincentra openhouden!)
donderdag 21 mei 2009 - 09:41
kamiel2

Kamiel2

@Matabish
ik gebruik dit middel (zal het ergens uit een doe het zelver of tuincentra gehaald hebben, waar weet ik niet meer) dit bevat nog een afweermiddel voor honden en katten, dus huisdiervriendelijk!!
@kommieske
Dit is een goed idee, zal ik zeker in het hoofd houden!! want inderdaad die bestrijdingsprodukten zijn niet goedkoop, en die borax zal voor de andere dieren ook niet schadelijk zijn denk ik, even gegoogld! en gevonden dat men er toch voorzichtig moet mee zijn, zeker geen grote hoeveelheden gebruiken, normaal niet schadelijk voor mens en dier in kleine concentraties. slakken houden er niet van omdat de slijmvliezen aangetast worden!!
Daar stond ook: oplossen in warm water!!

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 21 mei 2009 - 12:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon