menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goudsbloemen

Ga naar meest recente reactie

scaramouche

Scaramouche

Hallo,

Ik zal hier allicht nog enkele keren verzeilen daar ik nog niet zo lang bezig ben
met bloemen en planten in de tuin (welke nu een heel stuk is aangeplant) en goede raad welkom is.

Apetrots was ik toen mijn zelfgezaaide goudsbloemen vorm kregen maar nu.....
ze waren jammergenoeg laag en hoog (wist niet dt er ook hoge bestonden) zijn nu precies aan het uitbloeien ondanks ze nog een tijdje kunnen doorgaan volgens
de boeken.

Waar de bloemen opgestonden vormden zich nu groene knoppen zijn naar mijn gedacht allemaal zaadjes ; hoe kan ik ze oogsten????? laten staan en afwachten of wat????? Knippen en in de zon drogen????

Als ik nog bloei wil moet ik waarschijnlijk knippen maar dan zijn de zaadlobben
weg uiteraard dus geen bloemetjes volgend jaar want voor zover ik weet zaaien
die zichzelf.

Zie uw antwoord met volle verwachting tegemoet en wie raad geeft alvast
hartelijke dank,

scara :0014
woensdag 29 juli 2009 - 14:31
miriam

Miriam

ze geven wel heel veel zaad hoor
dus ik zou gedeeltelijk wachten tot ze droger zijn en dan oogsten.
En ze dan verder laten drogen.

Ik bewaar mijn zaad altijd in een gewoon blad papier die ik dan schoon tot pakjes kan rollen en de naam erop schrijven.

Plastieken doosjes zou ik niet doen ,want ik heb dat ook al gedaan en al mijn zaad was beschimmeld.

hier zijn nog wel meer ervaren mannen tussen hoor met betere raad

woensdag 29 juli 2009 - 18:22
Thanja

Thanja

Mag het ook een vrouw zijn?

Ik laat de zaden zoveel mogelijk aan de plant drogen, tot die wat bruinig is. Vervolgens drogen ze op een droge plek op een krant. Na een week schud ik aan de bloemknoppen, zodat de rijpe zaden uit de bloemknop vallen.

Ik bewaar de zaden wel in een plastic gripzakje en bij mij gaat dat (tot nu toe) goed. De zaden gaan schimmelen als ze nog niet goed droog zijn. Ik laat ze ook liever te lang drogen, dan te kort. Gemiddeld liggen ze wel een week of vier te drogen bij mij.

Wil je vooral kleine planten volgend jaar? Dan oogst je alleen zaden van de lage soort.
De goudsbloemen bloeien inderdaad nog wel een tijdje door, als je geen zaad overhoudt, maar de bloemknoppen na de bloei eruitknipt.

Wist je dat je zelf ook Calendulazalf kunt maken van Goudsbloemen?

Groetjes!
woensdag 29 juli 2009 - 19:43
miriam

Miriam

ha bij jou lukt het wel in plastiek?
en van die zalf mag je ook gerust wat meer vertellen.
woensdag 29 juli 2009 - 20:15
Rita1960

Rita1960

'k ga met Thanja mee, de zaden oogsten als ze bruin verkleuren/zijn verkleurd,
en goed laten drogen of te wel in een droogkast of onder een afdak waar het waait.

en als de zaden erg goed droog zijn kun je ze idd bewaren in een plastic zakje.
alhoewel ik m'n zaden in een doodgewone papieren enveloppe bewaar.

en Thanja, ik ben ook benieuwd naar het calendula zalf recept van jou!
heb mij er tot nu toe nog nooit zelf aan gewaagd om het te maken.

En als je deze uit zich zelf wilt laten uitzaaien .. niets aan doen want dat komt wel goed!

groetjes,

Rita
woensdag 29 juli 2009 - 20:42
scaramouche

Scaramouche

Aan allen die al antwoorden een grote dank

Fijn mensen die je willen helpen

Groetjes voor allen
scara
woensdag 29 juli 2009 - 21:18
Thanja

Thanja

Vooruit, het zalfje... Vorig jaar zelf ook gemaakt. Bij de Xenos hadden ze kleine ronde (feestelijk gekleurde) blik-achtige dingetjes voor sieraden. Daar heb ik er iets van 20 van gekocht. De zalf heb ik hierin gegoten en dit jaar enkele keren als cadeautje weggegeven. Heb er nog een stuk of vijf voor eigen gebruik

Veel werk, dat dan weer wel! Maar wat wil je met 7 weken zomervakantie . Ik heb vorig jaar zelfs hondenkoekjes gebakken, maar dat is dan wel weer erg off-topic

woensdag 29 juli 2009 - 21:40
Rita1960

Rita1960

kijk, hier kunen we wat mee!

THANX!

Rita
woensdag 29 juli 2009 - 22:08
an

An

Hoi Thanja nu staat er nog geen recept van candula zalf alleen hoe je het verpakt ,
niet hoe je het maakt en de hoevel heid bloemetjes of vasaline of zo iets dergelijks
ben namelijk ook wel benieuwd en waar gebruik je het allemaal voor kneuzingen en wat nog meer.

gr an
vrijdag 21 augustus 2009 - 12:36
butterflyke

Butterflyke

het recept heeft er gestaan geloof ik maar er werd opvoorhand al verwittigt dat het niet lang ging blijven staan(begrijpelijk).
ik vrees dat je een beetje laat bent en het recept even per pbtje moet gaan vragen aan diegene die het wel genoteert hebben
vrijdag 21 augustus 2009 - 20:33
Lorie

Lorie

Waarom blijft het recept niet staan?
woensdag 9 september 2009 - 09:25
Thanja

Thanja

Waarom blijft het recept niet staan?

Omdat dit een open forum is en iedereen dus het recept kan inzien. Aan het recept is moeilijk te komen, maar voor forumleden vind ik het geen probleem om dit recept te geven.

Wil je het recept, stuur me dan even een mailtje.

woensdag 9 september 2009 - 09:37
Lorie

Lorie

Ik heb zelf een recept liggen voor handcrème met goudsbloem en kamille.
En nog eentje voor goudsbloemolie ook.
Vond het alleen zo raar dat het hier niet zou mogen blijven staan.... vandaar ff mijn reactie.

woensdag 9 september 2009 - 09:45
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 4? (beveiligingscontrole) *