Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
als ik een schorspad aanleg komt daar best geotextiel (onkruidwerend doek) onder.
Moet er verder een of andere fundering onder, en hoe dik maak ik de eigenlijke schorslaag?
Het pad is bedoeld om maar af en toe te belopen.
Heeft iemand ervaringen hiermee?
ingetje
persoonlijk zo ik er geen doek onder leggen.
Daar hou je alleen het onkruid me tegen dat vanonder komt.
De meeste onkruiden komen doordat ze ofwel door de wind of door dieren worden verplaatst.
Als je de schors dik genoeg legt is het vrij makkelijk om later eventueel onkruid te verwijderen,want in de schors laat het onkruid zich makkelijk verwijderen hoor.
Esem
Ik leg alle paden aan in hakselhout van het gemeentelijk afvalcontainerpark. Het kost zeer weinig maar moet ieder jaar wel een beetje aangevuld worden omdat het van onderen langzaam verteert.. Dat zal met de boomschors uit de handel ook moeten maar minder vaak.
Ik sluit die laag langs de kanten ook op tussen plankjes, anders belandt er flink veel van tussen de planten. Ik gebruik daarvoor de dunne plankjes die in de scheepsladingen tropisch hardhout, tussen de planken liggen opdat er wat lucht tussen zou kunnen anders gaan ze schimmelen. Ze zijn maar 1/2 cm dik en ongev. 10 cm breed en 2 à 3 m lang. Daar ze zo dun en slap zijn kun je er mooie ronde en slingerende paden mee maken. Ik schroef ze vast aan hardhouten piketjes. Omdat ze ook van hardhout zijn vergaan ze niet snel.
Ik weet niet of je schorspad gewoon voor de tuin is of voor een bostuin...
Maar als het voor een bostuin is heb je wellicht veel dikke, lange takken (van min. 8 cm) na het snoeien van bomen.
Die dikke takken kun je ook gebruiken om je schorspad mee af te lijnen. Ik heb dat eens gezien in een bostuin en dat kwam heel natuurlijk over. Om die dikke takken op hun plaats te houden hadden ze takken van 4 cm gebruikt en die aan weerszijden in de grond geklopt.
Hallo Ingetje
heb je geen zin om een eigen foto op je avator te zetten, dan zouden we je snel herkennen ipv dat algemene tekeningske
als je een foto op je PC staan hebt doe je het volgende
ga naar bovenaan 1e bloempje daar zie je "MIJN PROFIEL", aanklikken. Dan ga je helemaal onderaan
naar ..... vanuit eigen PC en klik je op "bladeren"
eens dat aangeklikt is, zoek je de foto in je bestanden, klik die aan, en dan op "openen" klikken en dan helemaal onderaan. klaar is kees. Zeer gemakkelijk sinds dit nieuwe forum
We zouden blij zijn jou ook in een eigen kleur-kleedje te mogen herkennen.
ik zou het gazon zeker verwijderen. Je moet een dikke laag houtschilfers ( 8 cm) leggen, dus gewoon weg met dat gras en houtschilfers in de plaats. Anders gaat dat pad op je gras liggen, en zullen er grasstengels doorheen groeien
Is niet erg hoor, dat gras ga ik toch niet maaien, dat mag wild groeien, er staan ook veel wilde bloemen in. Daarom wilde ik er een pad door maken want nu loopt het erg onhandig door het hoge gras.
Waarom maai je niet gewoon een pad in het gras ?
Dat zie je vaak bij bloemenweides, af en toe met de grasmaaier (of bosmaaier) erover en klaar is kees. Het is nog makkelijk ook want als je je pad eens ergens anders wil, maak je gewoon een nieuw en kan het het oude laten groeien.
ik denk ook dat de oplossing van Catgarden heel goed is, er gaat anders toch heel snel allerlei groeien door je houtschilfers, vermits er toch allerlei zaden gaan rondvliegen in die bloemenweide, en langs de zijkanten ga je ook doorgroei krijgen,( uiteraard niet onmiddellijk, maar uiteindelijk wel)
Martine
Ik vernam van het Kabinet van de bevoegde minister dat er een omgevingsvergunning nodig is om een tuinpad aan te leggen in boomschors en of gemalen denappels.
Te zot voor woorden noem ik dat !
Hebben jullie daar meer info over ?