menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Extreme mierenplaag.

Ga naar meest recente reactie

karine

Karine

Ik heb sinds enkele weken een extreme mierenplaag in mijn gazon.
Gazon is 15m*60m en ik denk toch wel dat ik met een nest of 50 zit.
Nu heb ik twee weken geleden vergif gehaald om op te lossen en heb dit op de nesten gesproeid.
Nu vandaag wil ik mijn gras afrijden en nu zijn er nog meer nesten bijgekomen.
Kan ik hier nog vanaf geraken want voor de kinderen op hun blote voeten is dit wel heel lastig ?
vrijdag 22 juli 2011 - 15:33
molleke32

Molleke32

Hier is het van 'tzelfde...maar chemisch behandelen ga ik toch niet mee beginnen,het zijn er zoveel...
vrijdag 22 juli 2011 - 18:48
Philippevanloock

Philippevanloock

Hier van hetzelfde, heb er al wat flink wat poeder opgestrooid. Maar ze komen op andere plaatsen gewoon terug
vrijdag 22 juli 2011 - 22:03
Adrienne

Adrienne

Gewoon in de supermarkt zakjes gist kopen en strooien, ze blazen zichzelf op en nemen een deel mee dus weg mieren.
maandag 25 juli 2011 - 11:45
karine

Karine

Bedankt, dat ga ik zeker onthouden.
maandag 25 juli 2011 - 12:04
Kriskras

Kriskras

Juist!

Er is helemaal geen probleem, maar men wil persé een probleem hebben, daar gaat het helaas om.

Bovendien, door het kwistig ronddstrooien van gif wordt niet enkel het grasperk fel verzwakt maar worden ook de natuurlijke vijanden van de mieren om zeep geholpen. Zoals wespen en kevers en wantsen die zich voeden met miereneieren. Maar mieren zijn zeer sterke beestjes, het mag dus geen verwondering baren dat miertjes de overhand halen en steeds talrijker worden.

En nog iets, die kindjes met blote voetjes, die moeten dan maar op dat met gif behandeld terrein rondhotsen? Tragisch is dat. Het spijt mij hoor, maar dit is toch beneden alles.

Zoals reeds onder een andere rubriek aan de dame werd verteld, mieren in het gazonnetje, dat is niet meer dan normaal. En als men de natuur gewoon zijn werk laat doen, dan blijft het mierenbestand netjes binnen de perken.

Niets doen is dus niet enkel het gemakkelijkste maar ook het beste. Maar ja, wat baten kaars en bril als de uil niet zienen wil.
maandag 1 augustus 2011 - 03:59
karine

Karine

Kriskras,
Ik kan begrijpen dat jij zo één van die groene jongens bent die iemand wil opsluiten wanneer deze een boom in zijn tuin afzaagt.
Maar ik denk dat jij de situatie toch een beetje onderschat.
Een tijdje terug was de situatie zo erg dat de trampoline in de tuin vol zat met vliegende mieren.
Kinderen wilden niet meer buiten spelen omdat het zo erg was.
Als jij dan vindt dat je hieraan niets moet doen dan ?
maandag 1 augustus 2011 - 09:32
Kriskras

Kriskras

Voilà, 't Is de schuld van de groene jongens en de kinderen, maar uzelf zit er voor niets voor in tussen.

Wat u "vliegende mieren" noemt zijn de koninginnen van onze algemeen verspreide zwarte mier. Die koninginnen vliegen hoogstens twee dagen rond, en daarna vedwijnen ze onder de grond of eender waar een holletje te vinden is. Wat ervan overblijft natuurlijk, want ruim 80 % wordt voordien door allerlei natuurlijke vijanden opgegeten. Een welgekomen extra maaltijd voor mezen, zwaluwen en andere insectenetende vogels.

Maar wegens uw onoordeelkundig optreden krijgen de vogels en dergelijke natuurlijk geen kans, en slechter nog, ze gaan er waarschijnlijk aan door alle soorten gif die u kwistig rondstrooit - men kan met zijn klompen aanvoelen dat de gifspuit zowat uw dagelijks instrument is.

Er al eens over nagedacht waarom het altijd maar u overkomt en niet de anderen? Waarom andersmans kinderen zich geen zorgen maken omtrent "vliegende mieren", laat staan mieren in het gazon? Het antwoord is reeds in de vraag inbegrepen.
En om het nogmaals te herhalen, hoe meer u de gifspuit blijft hanteren, des te meer zal u door allerlei plagen worden getroffen. Om de redenen die reeds meer dan voldoende werden uiteengezet.

Gif in de tuin en kinderen, dat zijn twee zaken die niet samengaan. Misschien kon u alvast hier eens over beginnen nadenken.


maandag 1 augustus 2011 - 10:05
karine

Karine

Sorry, maar ik moet u teleurstellen.
Meerdere mensen hier in de straat en collega's op het werk hebben hier momenteel ook last van en zitten met hetzelfde probleem dus ik ben zeker niet alleen.
En ik ben echt niet zo een gifspuiter hoor, ik trek nog steeds het onkruid met de hand uit in plaats van gif te spuiten.
Maar sinds de 12 jaar dat we hier wonen is het nu het tweede jaar dat we dit lastige probleem voorhebben.
En als je dan als leek naar een Aveve centrum gaat is de eerste oplossing zoiets natuurlijk.
Ik ben inderdaad niet akkoord met jouw idee hierover en ik geef ook toe dat mijn oplossing ook niet de ideale was.
maandag 1 augustus 2011 - 10:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon