@Bombycilla , inderdaad, de katten van de buren het is een overlast die compleet buiten alle proporties is gegroeid in mijn geval.
Zelf heb ik twee katten, die komen zelden buiten, of 't is in de zomer beetje buitenlopen, hun behoeftes doen ze in de kattenbak , HUISdieren zoals ze zeggen.
Dus zowiezo moet ik dagelijks de stront etc... van mijn eigen poezen uit de kattenbak halen, geen probleem uiteraard.
Maar mijn buur heeft ook een kat die bijna altijd buitenloopt en de buur ernaast moest ook een kat hebben (voor de kinderen) , die kat was in haar eerste jaar uiteraard al zwanger (proficiat) waardoor ie nu met drie katten zit, die mogen nooit binnen
Verder links zit er een hond dus de katten komen over naar mijn kant, uiteraard want de tuinen van de buren hebben geen perkjes en de kinderen lopen achter de katten, roepen, met een net, etc...
Op die manier wordt ieder perkje compleet ondergescheten en gepist in mijn tuin, zo drastisch zelfs dat de bloempotten en bakken uitgekrabt zijn en er drollen inliggen. gemiddeld per maand moet ik zo'n 25-35 drollen opkuisen.
Soms leggen ze ook eens gewoon drollen op het gras, dus voor dat de kleinen wat op ons gras wil lopen moet we eerst control doen.
Een andere bezigheid is pissen tegen het brandhout, gevolg, 's winters haal ik brandhout binnen, er hangt dan een indringende kattenpisgeur in huis, dan moet ik snuffelen aan de blokken hout welke er juist is ondergepist en die terug buiten leggen.
Ik werk graag in de tuin, maar op dit moment voor bv wat op te kuisen, graskanten af te stekken, onkruid te verwijderen moet ik plastic handschoentjes gaan dragen om niet plot met de vingers in een drol te zitten.
Ik kan u ook verzekeren dat de drollen niet altijd de mooiste vorm hebben, soms is het gewoon pure diaree, wat logisch is want die beesten hebben volgens mij nog niet teveel dierenarts gezien voor inentingen etc... aan de uitwerpselen te zien dragen ze nogal wat ... (ook leuk voor mijn eigen katten of kind als die per toeval eens een drolletje vastpakt).
Bij mijn buurvrouw aan de andere kant, die eveneens hetzelfde probleem heeft is het zelfs zo dat de katten op de bloembakken springen aan de ramen van het tuinhuis (+1m hoog) , uitkrabben en dan in kakken en uiteraard pissen. (samen natuurlijk met eveneens drollen op het gras en in de perken of haag)
Wat heb ik al allemaal geprobeerd.
--->Koffiedik, op het werk gevraagd of ze het koffiedik willen opsparen van de algemene koffiemachine, twee vuilzakken vol (anderhalve kruiwagen) koffiedik uitgestrooid. Helpt dus NIET
--->Cacaodoppen, voor een klein 100 euro aan cacoadoppen gaan kopen als bodembedekker, hielp NIET
---> producten gekocht uit Aveve, eentje van ecostyle, eentje van ander merk (toch ook een 30 euro aan kwijt) helpt niet
---> Toestel met ultrasoon geluid gekocht, 60 euro + 12 euro batterijen , helpt een beetje maar enkel zeer lokaal en toch niet 100% . Ik kan moeilijk 5 toestellen gaan kopen toch ?
---> als signaal eens de opkuis van anderhalve maand stront in een plastic pot gegooid en aan de buur zijn deur gezet, helpt blijkbaar ook niet
Ik weet het echt niet meer, maar overlast is op dit moment een understatement geworden, ik begrijp dat de buur zijn kinderen eens een plezier wil doen door een huisdier binnen te halen maar als je geen zorg wil dragen voor de dieren besef dat dan, een huisdier hoort merendeels binnen te zitten en/of in een afgesloten tuin. Dieren kopen om daarna "wild" te laten rondlopen en af en toe eens wat korrels te zetten kan iedereen maar weet dat die dieren zowiezo voor overlast gaan zorgen, het is compleet disrespectvol daar geen rekening mee te houden naar mijn mening toe.
Ten einde raad
groeten