menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe katten verjagen uit mijn bloemperk

Ga naar meest recente reactie

tommeke

Tommeke

hallo tuinliefhebbers,

ik zit met een serieus probleem in mijn tuin. Een vijftal katten uit mijn buurt hebben mijn bloemperk uitgekozen om te komen ''plassen en kakken''. Dagelijks liggen er tussen mijn planten uitwerpselen. Vooral tijdens de zomer als het wat warmer is geeft dit een hinderlijke geur. Ik heb hiervoor vorig jaar in een tuincentrum een produkt gekocht dat ik moest uitstrooien tussen mijn planten en dit ging zeker helpen garandeerde de verkoper mij. Helaas, de katten vonden er hun genoegen in om net naast dit produkt hun behoefte te komen doen. Nu is mijn vraag of er geen natuurlijke produkten bestaan die de katten van mijn bloemperk weg kunnen houden? Zijn er evt planten die katten liever mijden die ik in mijn hofke zou kunnen planten? Alle ideeën zijn welkom.
woensdag 11 april 2007 - 04:28
floepsieken

Floepsieken

koffiedik heb ik gehoord , gewoon tussen de planten strooien
ik gebruik dat altijd en ik heb geen katten in mn tuin , kan ook zijn omdat hier geen katten in de buurt zijn
woensdag 11 april 2007 - 05:35
Esem

Esem

Meen even de tijd en spuit de poezen telkens ze in je tuin komen nat met de tuinhaspel.
Toch diervriendelijk ,en de poezen zullen na enkele keren een douce te hebben gekregen wel een tuintje om gaan.
Gr Esem,
woensdag 11 april 2007 - 06:08
sylvain

Sylvain

Beste Esem het is erg dat ik het moet zeggen als dieren liefhebber ik haat de katten op momentenzo erg niet te gelovenby ons zyn er dat ook een stuk of vyf die er komen ,
En dan is er van myn naaste buur ( is politie) dat is zo een van die gryze dikke vetigge kat die er bananen legt ven 2cm dik en zo wel een stuk of vier ,
heb ze over drie jaar eens verrast langs achter een trap en de vyver in aan de andere kant er terug uit en toen ben ik er drie maand van af geweest,
maar ik kan ze niet meer verassen want myn vyver is dicht spytig,
maar ik kan ook geen raad geven maar ik zeg het is erg als ge uw borders of perken hebt opgekuist ga maar kyken de dag erna den hoop ligt er wel groetjes en dag
woensdag 11 april 2007 - 06:59
SterrenKruid

Tekst aangepast

SterrenKruid

Tommeke,

Ik ben zelf tuinliefhebber EN eigenaar van drie katten, ik begrijp je probleem dus zeer goed!
Kijk, ik heb het zaakje zo opgelost: in dat deel van mijn tuintje waar de katten WEL mogen komen, heb ik het zgn. kattenkruid geplant, Nepeta cataria. Ze zijn er dol op, rollen erdoor, doen er een middagdutje, en... komen dus minder in de andere delen van de tuin. Daar waar ik ze NIET wil hebben, o.a. in de bakken met kuipplanten en tussen de keukenkruiden, heb ik wijnruit gezaaid, Ruta graveolens. En het werkt. Je krijgt de katten niet volledig weg, ze hebben zo hun eigen willetje daar valt niets aan te veranderen, maar je kan ze zo weghouden van plekjes waar je ze liever niet tegenkomt.

Vroeger heb ik ook geprobeerd om de katten weg te houden uit de bakken met peperbolletjes, maar dat groeven ze vlug onder, en zo verloor het zijn effect.

Met kruiden dus maar?

Veel succes!



*SterrenKruid*
woensdag 11 april 2007 - 15:51
brompie

Brompie

Neem zelf een GROTE nrode kater die mept de rest er wel uit
Grt Brompie
vrijdag 13 april 2007 - 01:39
Kwest

Kwest

Fijne witte peper in de buurt van de uitwerpselen strooien en motteballen tussen de planten leggen, dat waren de remedies van onze vroegere buurvrouw. Volgens haar kwamen er dan geen katten in haar (stads)tuintje. Ik vind wel dat die motteballen geweldig stonken... Erger dan...
vrijdag 13 april 2007 - 19:11
printemps

Printemps

heb hetzelfde probleem gehad
die middeltjes om te strooien werkt van geen kanten en kost stukken van mensen
motteballen ist beste maar stinkt enorm
koffieprut werkt wel maar het verse zijn zodoende dat het aan hun poten plakt
wegjagen of natspuiten ist beste
verder de stukken grond waar je net gezaaid hebt takken leggen
in de bloembakken nagels of satéstokken steken met de punt omhoog
het vogeldrinkbakje (badje) ergens opzetten dat ze er niet naast kunnen komen zitten om te drinken
vb op zone staander
dat ze thuis gaan drinken
sorry voor de dierliefhebbers
maar dat ik telkens ne nieuwe srtuik moet kopen omdat die katten er met hun kont opspringen
is het ook niet tof meer zé

grtzz

an
zaterdag 14 april 2007 - 22:30
cornelia

Cornelia

Een hond nemen, wil ook wel eens helpen. De plantenspuit is echter ook voor ons een goede oplossing gebleken.

groeten
maandag 16 april 2007 - 04:58
buxusbolleke

Buxusbolleke

koffiedik heb ik gehoord , gewoon tussen de planten strooien
ik gebruik dat altijd en ik heb geen katten in mn tuin , kan ook zijn omdat hier geen katten in de buurt zijn


peper strooien helpt ook

vroeger kwam er bij ons een kater zijn plasje doen tegen onze voordeur
op aanraden van mijn man heb ik dan op de deurdrempel peper gestrooid
nooit geen last meer van gehad

ik weet natuurlijk niet wat effect dat zal hebben tussen de bloemen en planten
dinsdag 17 april 2007 - 19:37
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Koffiedik heb ik ook geprobeerd, maar daar kwamen de katjes enkel maar aan snuffelen.
Een flinke spuit water is blijkbaar nog het meest efficient, maar je kan natuurlijk niet de ganse dag buitenzitten met de waterslang in je hand hé !
Hilda
dinsdag 24 april 2007 - 00:39
phvda

Phvda

ik heb mulsh van hulsttakken gestrooid, en blijkbaar is dat zo prikkelig dat ze daar met hun pootjes wel uitblijven
maandag 30 april 2007 - 06:18
Saabke

Saabke

Ik zit ook met het probleem dat de kat van de buren hier bij ons op den dorpel aan de voordeur haar of zijn plaske komt doen. Stinken dat het doet zelfs tot in de gang. Nu heb ik van iemand gehoord dat ge ook solfer kunt strooien aan de voordeur zodat de katten niet meer terug komen. Na een tijdje bent ge radeloos en zou de beste oplossing zijn om da beest te liquideren wat ik zeker niet van plan ben.
Het is pas als ge met zo'n probleem te kampen hebt dat ge weet hoe vervelend het wel is.
Heeft er al iemand ervaring met solfer???
dinsdag 3 februari 2009 - 21:29
JovanDreumel

JovanDreumel

Een knijpflacon met water klaar zetten daarmee kun je ver spuiten. Zorg dat er aan 1 kant geen doorgang is met gaas o.i.d. De kat wil een doorloop hebben. De grond zoveel mogelijk begroeid hebben. Nu heb ik geen last meer.
woensdag 4 februari 2009 - 17:01
andreash

Andreash

Misschien is dit nog wel iets:

[afbeelding verwijderd niet-https]

http://www.contech-inc.com/products/catstop/
vrijdag 6 februari 2009 - 15:39
printemps

Printemps

@ saabke

met motteballen over de muur schuren
(zoals de kinderen doen met een krijtje)
wel plastiek handschoen aan doen

mvg
an
vrijdag 6 februari 2009 - 17:44
Rissie

Rissie

Er schijnene toch ook planten te zijn waar katten een hekel aan hebben? Ik heb weleens gehoord dat ze niet plassen tussen pachysandra terminalis...
woensdag 11 februari 2009 - 16:17
Thanja
donderdag 12 februari 2009 - 16:35
JovanDreumel

JovanDreumel

En die katten zitten ook niet overal in en op en je hebt ze onder controle. Dat noem ik een prachtige oplossing
donderdag 12 februari 2009 - 17:00
mx7733

Mx7733

Eigen kat(poes) nemen?

-Mx
maandag 24 mei 2010 - 00:59
peeterel

Peeterel

Ik wou toch even reageren op dit bericht. We hebben al een hele tijd last van poezen die in onze tuin hun gevoeg doen tussen de plantjes. Gisteren mocht ik vaststellen dat ze 2 bakken met jonge plantjes helemaal hadden uitgegraven. Ik heb er echt genoeg van. In een perkje staat een kruisbessenstruik met schitterende vruchten. Daaronder een grote berg uitwerpselen (niet ondergegraven of zo gewoon op de grond). Je zou denken dat die poezen zich prikken... Ik zette er een struik wijnruit naast. Gaan ze gewoon aan snuffelen. Ik strooide al koffiedras. Gingen ze gewoon mee spelen! Waar een beetje zand naast de zandbak ligt vind ik ook regelmatig drollen. Ik heb een lading pompelmoezenschillen in de tuin gelegd. Hebben ze geen last van. Het product van Ecostyle stinkt verschrikkelijk maar heeft heel weinig effect. Behalve dat je zelf niet meer buiten wil komen. Ik zette uit pure frustratie al eens de tuinslang op zo'n poes toen ik ze "in de daad" betrapte. Ze zijn echt wel onverschrokken , want 5 minuten later stond ze er weer. Ik las op het internet over de elektronische afschrikking van Conrad heel wisselende commentaren. De een is laaiend enthousiast, de andere zegt dat je gek wordt van het geluid. Heeft iemand hier positieve/negatieve ervaring mee? Voor alle duidelijkheid: ik heb niets tegen poezen. Ik heb zelf 12 jaar een lieve poes gehad maar ik wil voor een aantal redenen geen nieuwe. Hopelijk heeft iemand een verlossende tip...
maandag 24 mei 2010 - 08:11
jamssen

Jamssen

Uitzoeken wie de eigenaar is en deze hierop aanspreken.
Een hondedrol moet men ook opruimen, van kattendrollen vind ik hetzelfde.
Ik heb zelf 4 katten maar deze komen niet buiten, andere mensen hoeven geen last te hebben van mijn dieren.
Als hier andere katten in de tuin komen verjaag ik ze ook.
Gelukkig heb ik dit nog maar een keer of 2 hoeven doen, gebeurt het nog eens ga ik naar de eigenaar en kan hij de troep op komen ruimen.

groetjes mlouise
maandag 24 mei 2010 - 23:04
printemps

Printemps

Ik leg motteballen
Ik doe ze wel in glaze potjes die ik dan op zijn kant leg,dan wordt mijn grond niet vies van die motteballen en aan ze langer mee
Al een heel tijdje geen kat meer gezien
De katten met een verstopte neus spuit in nat met een super spuitgeweer

mvg
woensdag 26 mei 2010 - 13:12
JovanDreumel

JovanDreumel

Bij mij hebben de buren er last van, want die hebben een vijver en de poezen gaan daar af en toe een visje eten denk ik. Zelf heb ik de tuin aan een kant dicht, zodoende hebben ze geen doorloop en er valt niet veel te krabben om de behoefte te doen en ik heb geen vijver.
woensdag 26 mei 2010 - 17:59
jamssen

Jamssen

Als men een kat van kitten af aan binnen houdt, willen ze ook helemaal niet meer naar buiten.(wel genoeg ruimte, speelgoed en krabpalen geven)
De mijne lopen eerder terug naar binnen als je de deur openzet, ze moeten er niks van hebben.
Blij toe, hoef ik me ook niet iedere avond druk te maken of ze zijn aangereden of wat dan ook.(tuin bij de buren vernield)
Het gaat echt prima binnen zelf met zijn vieren.
Ik raad het ook iedereen aan die een kitten aanschaft.

groetjes mlouise [afbeelding verwijderd niet-https]

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 26 mei 2010 - 22:36
condor86

Condor86

CACAODOPPEN. Had ook katten in de tuin totdat ik cacaodoppen nam en die poepfabrieken daarna niet meer gezien. Het schijnt niet prettig aan hun pootjes te voelen. Nog een voordeel de eerste weken ruikt je tuin heerlijk naar chocolade, ik ging er van watertanden.
maandag 7 juni 2010 - 21:42
lowitje

Lowitje

Beste mensen allemaal ,

In mijn bloemperken leg ik takjes van de vuurdoorn of rozenstruik van een cm of 10 a 15 , een kat komt daar zeker geen 2de keer krabben hoor ! Het kan geen kwaad voor hen maar doen zich wel pijn en dat onthouden ze wel !

Op de tuintafel waar ik in de winter eten voor de vogeltjes zet leg ik ook zo'n takjes en de katten springen er niet meer op !

Groetjes
Lowitje
maandag 7 juni 2010 - 22:16
machteldje

Machteldje

Ik vind dit ook een lastig probleem. In onze tuin presteert een kat het telkens opnieuw om zijn/haar kakje op onze gazon te droppen. Er wordt dan in het gras gegraven tot er een putje in zit en wat ze losgewoeld hebben dient dan om - juist ja - naast het kakje te schoppen. Zou dit een gestoorde kat zijn.
Dat van die hond klopt inderdaad, want toen onze hond nog leefde, hadden we geen last van kattenkakjes.
Verder heb ik ook geen zin om onze tuin aan te passen aan de behoefte van anderen om een kat te houden.
woensdag 16 juni 2010 - 16:03
rioencoco

Rioencoco

Hoi mevrouw,
Vroeger hadden wij ook katten in de tuin zitten.
Je kunt het beste tegen katten lege en gebruikte koffiefilters leggen.
Dat helpt het beste tegen katten.
Want ze kunnen niet zo goed tegen de geur van koffie.
Tot nu toe zijn er maar twee van de 10 katten teruggekomen.
Hopelijk werkt het dan ook bij u.
Met vriendelijke groeten , Caro
woensdag 22 februari 2012 - 09:34
Bombycilla

Bombycilla

misschien moeten de kattenhouders eens leren hoe aso het is om je eigen huisdier het tuinplezier van anderen te laten bederven
vrijdag 9 maart 2012 - 14:55
rombaft

Rombaft

@Bombycilla , inderdaad, de katten van de buren het is een overlast die compleet buiten alle proporties is gegroeid in mijn geval.

Zelf heb ik twee katten, die komen zelden buiten, of 't is in de zomer beetje buitenlopen, hun behoeftes doen ze in de kattenbak , HUISdieren zoals ze zeggen.

Dus zowiezo moet ik dagelijks de stront etc... van mijn eigen poezen uit de kattenbak halen, geen probleem uiteraard.

Maar mijn buur heeft ook een kat die bijna altijd buitenloopt en de buur ernaast moest ook een kat hebben (voor de kinderen) , die kat was in haar eerste jaar uiteraard al zwanger (proficiat) waardoor ie nu met drie katten zit, die mogen nooit binnen

Verder links zit er een hond dus de katten komen over naar mijn kant, uiteraard want de tuinen van de buren hebben geen perkjes en de kinderen lopen achter de katten, roepen, met een net, etc...

Op die manier wordt ieder perkje compleet ondergescheten en gepist in mijn tuin, zo drastisch zelfs dat de bloempotten en bakken uitgekrabt zijn en er drollen inliggen. gemiddeld per maand moet ik zo'n 25-35 drollen opkuisen.
Soms leggen ze ook eens gewoon drollen op het gras, dus voor dat de kleinen wat op ons gras wil lopen moet we eerst control doen.

Een andere bezigheid is pissen tegen het brandhout, gevolg, 's winters haal ik brandhout binnen, er hangt dan een indringende kattenpisgeur in huis, dan moet ik snuffelen aan de blokken hout welke er juist is ondergepist en die terug buiten leggen.

Ik werk graag in de tuin, maar op dit moment voor bv wat op te kuisen, graskanten af te stekken, onkruid te verwijderen moet ik plastic handschoentjes gaan dragen om niet plot met de vingers in een drol te zitten.
Ik kan u ook verzekeren dat de drollen niet altijd de mooiste vorm hebben, soms is het gewoon pure diaree, wat logisch is want die beesten hebben volgens mij nog niet teveel dierenarts gezien voor inentingen etc... aan de uitwerpselen te zien dragen ze nogal wat ... (ook leuk voor mijn eigen katten of kind als die per toeval eens een drolletje vastpakt).

Bij mijn buurvrouw aan de andere kant, die eveneens hetzelfde probleem heeft is het zelfs zo dat de katten op de bloembakken springen aan de ramen van het tuinhuis (+1m hoog) , uitkrabben en dan in kakken en uiteraard pissen. (samen natuurlijk met eveneens drollen op het gras en in de perken of haag)

Wat heb ik al allemaal geprobeerd.

--->Koffiedik, op het werk gevraagd of ze het koffiedik willen opsparen van de algemene koffiemachine, twee vuilzakken vol (anderhalve kruiwagen) koffiedik uitgestrooid. Helpt dus NIET
--->Cacaodoppen, voor een klein 100 euro aan cacoadoppen gaan kopen als bodembedekker, hielp NIET
---> producten gekocht uit Aveve, eentje van ecostyle, eentje van ander merk (toch ook een 30 euro aan kwijt) helpt niet
---> Toestel met ultrasoon geluid gekocht, 60 euro + 12 euro batterijen , helpt een beetje maar enkel zeer lokaal en toch niet 100% . Ik kan moeilijk 5 toestellen gaan kopen toch ?
---> als signaal eens de opkuis van anderhalve maand stront in een plastic pot gegooid en aan de buur zijn deur gezet, helpt blijkbaar ook niet


Ik weet het echt niet meer, maar overlast is op dit moment een understatement geworden, ik begrijp dat de buur zijn kinderen eens een plezier wil doen door een huisdier binnen te halen maar als je geen zorg wil dragen voor de dieren besef dat dan, een huisdier hoort merendeels binnen te zitten en/of in een afgesloten tuin. Dieren kopen om daarna "wild" te laten rondlopen en af en toe eens wat korrels te zetten kan iedereen maar weet dat die dieren zowiezo voor overlast gaan zorgen, het is compleet disrespectvol daar geen rekening mee te houden naar mijn mening toe.

Ten einde raad
groeten
vrijdag 16 maart 2012 - 11:12
ilsedonckers

Ilsedonckers

Motteballen zouden de katten ook weghouden.
donderdag 22 maart 2012 - 15:36
rubbyboy

Rubbyboy

ja, inderdaan werkt koffiegruis heel goed zelf ook al uitgeprobeert met als gevolg geen katten meer te zien. Ze hebben er een hekel aan als dat koffiegruis tussen hun nagels komt.
donderdag 19 juli 2012 - 18:22
Cin Scheers

Cin Scheers

gelkorrels uitgestrooid; het werkt voorlopig wel maar valt wel duur uit
ik probeer nu met koffiegruis
donderdag 23 februari 2017 - 00:29
brnd82

Brnd82

verschillende oplossingen mogelijk..
zelf kat nemen yup, maar ze hebben een hekel aan citrusvruchten.. als ik een mandarijn pel rennen ze weg.. prikt ze in de neus, zelfde met citroenen sinaasappels grapefruit.. er zijn producten van bij de dierenwinkel als het goed is dat heet mispoes als het nog bestaat. basis van citroen dacht ik. maar uiteindelijk zijn het dieren die net zoals wij geboren worden en recht hebben om te zijn. ik maak me er persoonlijk niet zo druk om. ik strooi 2maal per jaar koemest in de tuin.. ook poep. goed voor de grond. het is territoriaal gedrag en als het meerdere katten zijn dan zijn die dus onder elkaar om jou tuin aan het vechten. kattenpoep ruikt alleen als het vers is daarna hard het uit bij gezonde katten en ruikt het niet meer. als het om de geur gaat dan sproeien katers wellicht in je tuin. als je ze echt uit de tuin wilt houden moet je zorgen dat ze er niet in kunnen door bv schuine planken. zag vroeger weleens glas scherven maar dat vind ik bruut en kunnen ze zich dodelijk aan verwonden.
zondag 23 april 2017 - 17:48
Roeli

Roeli

Gewoon de tuinslang paraat houden en spuiten maar
zondag 23 april 2017 - 18:03
jboss

Jboss

Heeft iemand ervaring met deze matten? De reviews zijn wel lovend, maar dat zijn er maar 6.
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/23970/afweerpinnen-katten-vogels-honden-konijnen

Het is hetzelfde principe als de satestokjes die ik hierboven al las. Hoe diervriendelijk is het? Voor een perk of rondom mijn moestuinbak lijkt me me prima, maar kan ik het ook onder de schutting plaatsen om te voorkomen dat de katten de tuin in springen? Ik vrees dat ik dan de katten verwond en dat wil ik ook weer niet.

En hoe lang werken middeltjes als koffiedik, citroenschillen en peper? Peper lijkt me na 1 regenbui al weggespoeld te worden, net als de commerciële korrels. Ik heb overigens al eens citroentijm geplant in m'n tuin (het tuincentrum had geen citroenverberna, die ik eigenlijk wilde), maar daar hadden ze letterlijk schijt aan. Na een dag lag er al een drol precies naast de planten En ook de cacaodoppen hielpen bij mij niet.

Ik ga in het voorjaar nog wel wat experimenteren met planten. De vuurwerkplant en ooievaarsbek zien er sowieso wel leuk uit, dus dat is geen straf om die in de tuin te hebben (hoop ik, moet nog wel even checken naar woekeren en onderhoud....) En met kattenkruid in de brandgang blijven ze dan hopelijk daar
zaterdag 30 januari 2021 - 11:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon