menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ophogen tuin

Ga naar meest recente reactie

Thefizyx69

Thefizyx69

Volgend jaar wik ik onze tuin onder handen nemen.
Het is zware kleigrond met op ong 1,5 m diepte leem.
Mijn tuin ligt lager dan de buren en als het veel regent blijft het regenwater lang staan ook mede doordat het van de buren bij mij komt. Nu wil ik volgend jaar de tuin een spa of 2 diep spitten en 10 cm ophogen en dan lig ik iets hoger. Wat denken jullie dat ik beter doe: teelaarde gebruiken en erdoor frezen of kan ik zeefzand eronder frezen om zo een wat lossere bovenlaag te krijgen.
Ik weet dat kompost ook goed is maar kost bij ons 26€ per kuub en zou al aan 1000€ liggen wat ik teveel vind. Bedoeling is om vanachter een moestuin te maken,daar vlak achter een strook met aalbessen en bloemen voor de bijtjes. Vanaf die strook tot voorkant tuinhuis zou ik willen inzaaien waar de honden hun behoefte kunnen doen. En vanaf voorkant tuinhuis tot terras zou ik grasmatten leggen. Ook worden er 2 laagstam appelbomen geplant en 3 acers.
Ik hoor graag wat jullie er van denken

Mvg,
Christian
zondag 12 juli 2015 - 08:09
LauraK

LauraK

Kleigrond is van zichzelf al voedzame grond, dus die zou ik verder niet verrijken. De bovenlaag
mengen met gewoon zand lijkt mij een prima plan. In de moestuin zou je zo nodig wat extra kunnen
bemesten t.z.t., maar dat merk je dan vanzelf wel. Wel zou ik de leembank hier en daar van een
grindput voorzien om de afwatering te verbeteren. Daartoe kan je met de grondboor een diep gat
maken, dat volstorten met grind, en bovenaan weer met de normale grond toedekken.
zondag 12 juli 2015 - 19:34
Thefizyx69

Thefizyx69

Had ik ook al aan gedacht. Heb eens een vraag gesteld ivm verticale drainage.
Maar blijkt hier in Lissewege een hoge grondwaterstand te zijn en dat het geen nut had dat te doen.
Als ik aant spitten ga ga ik eens een stuk tot op het leem uitsteken en proberen te weten te komen hoe dik die leemlaag is. Als het te doen en er staat geen grondwater kan ik er nog grindgaten inmaken. Bedankt voor de reactie

zondag 12 juli 2015 - 22:41
leerling

Leerling

Ik weet niet hoe groot je je moestuin ziet, maar je kan ook tuinieren in verhoogde bakken. Dan heb je voor je groenten en kruiden minder/geen last meer van hogere waterstanden en is de hoeveelheid grond die je moet 'verbeteren' en onderhouden ook beperkter.



maandag 13 juli 2015 - 00:12
Thefizyx69

Thefizyx69

Moestuin wordt een 60tal vierkante meter.
maandag 13 juli 2015 - 05:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon