menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hedera klimop

Ga naar meest recente reactie

esthervand27

Esthervand27

Goedendag, mijn hedera klimop zit vol met spint, maar is door de vorige bewoners niet goed onderhouden. De klimop is zo’n 10 a 15 cm dik en de binnenkant zit heel veel dood spul. Nu wil ik hem behandelen tegen spint en hem flink terugsnoeien tot zo’n 4 cm ongeveer. Ik lees op internet snoeien in het voorjaar, maar ook dat je altijd kan snoeien. Zou ik hem nu nog kunnen behandelen tegen spint en terugsnoeien of zal ik wachten tot volgend jaar?

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 25 juli 2022 - 09:27
deHaan

DeHaan

Waaruit maak je op dat er spint in zit?
maandag 25 juli 2022 - 16:45
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Het is inderdaad de vraag of het hier om spint gaat. Als je een rondje maakt over het internet dan kun je wel afbeeldingen vinden van hedera met spint. Maar vanaf een plaatje een aantasting determineren is niet altijd eenvoudig, zeker niet als je in de materie niet geheel thuis bent.

Hedera heeft zoals heel veel wintergroene planten 'last' van bladrui. Dit is een natuurlijk verschijnsel, geen ziekte. Heel veel mensen denken dat wintergroene planten ieder blaadje ten eeuwige dagen vasthouden maar dat is niet zo. Periodiek wordt blad afgestoten. Daarnaast kan blad dat binnenin de plant afsterven doordat het onvoldoende licht krijgt.
Voorts zijn er diverse bladvlekkenziektes waar hedera last van kan hebben en dat leidt op termijn vaak ook tot bladval.

Spint is in de regel lastig te behandelen. De beestjes zitten onder het blad en die moeten dus geraakt worden anders gaan ze niet dood. Voorts zijn de middelen die voor de particuliere tuinier beschikbaar zijn vaak niet erg effectief. Belangrijk bij spint is dat je de cyclus van de voortplanting doorbreekt. Dat betekent dat je over een paar weken (afhankelijk van de temperatuur) opnieuw moet spuiten. De eitjes van nu zijn over een paar weken beestjes die weer eieren leggen etc.

Biologische bestrijding van spint is ook mogelijk met roofmijten maar hoe effectief dat in een tuinomgeving (i.t.t. een kwekerskas) is zou ik niet weten.

Gegroet, de tuinprins
maandag 25 juli 2022 - 18:29
Peterplant

Peterplant

Op een ander tuinforum had je het over spinnen, daar gaf ik al aan dat spinnen en spinnenwebben niet deze schade kunnen veroorzaken. Er is ook geen probleem met spint.
Ik vroeg je toen ook al hoe vaak je de klimop mest geeft. Dat is belangrijker dan snoeien.
maandag 25 juli 2022 - 21:56
Tuinprins

Tuinprins

Meest waarschijnlijke lijkt mij een bladvlekkenziekte. Deze bladvlekkenziektes worden veroorzaakt door voor de mens onzichtbare schimmels en hebben 'moeilijke' namen als Xanthomonas hederae, Colletotrichum trichellum, Phyllosticta concentrica of Phoma hedericola. Het begint vaak met roodpaarse kringen op het blad die zich uitbreiden. Ook bruine vlekken komen voor. Deze bladvlekken ontstaan vooral als het blad lang nat blijft. Bij een dichte klimophaag op een redelijk schaduwrijke of beschutte plek komt het zeer regelmatig voor. Door opspattend water kunnen de sporen van de schimmel zich op andere bladen verspreiden.

Bestrijding is niet altijd gemakkelijk maar het is in ieder geval belangrijk om aangetast blad weg te halen. Ook al het afgevallen blad goed opruimen. Als je water geeft bij voorkeur aan de voet van de plant en het blad zo veel mogelijk droog houden. Ook beter 's morgens water geven zodat het blad snel opdroogt en niet 's avonds omdat je dan de kans hebt dat het blad nat de nacht in gaat. Hoe langer het blad nat blijft hoe groter de kans op bladvlekkenziektes. Je ziet bladvlekaantastingen dan ook vaker in natte zomers dan in droge zomers.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 26 juli 2022 - 12:22
esthervand27

Esthervand27

Bedankt voor de reacties. Ik zal vanavond wat foto’s sturen van het blad. Op de onderkant van het blad en op de stam zit dun wit spul.

De klimop staat er al 15 jaar en hij staat eerder zonnig dan beschut. Ik heb het vooral bij het gedeelte met meer zon. Wij geven 2 x per jaar kunstvoeding
dinsdag 26 juli 2022 - 13:16
esthervand27

Esthervand27

Hierbij wat extra foto’s waarbij je het witte spul ziet onder het blad

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 28 juli 2022 - 14:41
esthervand27

Esthervand27

Nog een foto

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 28 juli 2022 - 14:42
esthervand27

Esthervand27

Nog een foto

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 28 juli 2022 - 14:42
esthervand27

Esthervand27

Nog een foto. Je ziet steeds meer kale plekken komen, weinig nieuwe scheuten.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 28 juli 2022 - 14:43
esthervand27

Esthervand27

En dan dit soort blaadjes er ook tussen, maar hier zie ik niet veel aan. Ik denk dat deze wel normaal is, alleen die eerdere lijkt mij niet met al die spikkels en dat witte spul onder het blad.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

donderdag 28 juli 2022 - 14:44
esthervand27

Esthervand27

Ik hoop dat ik het zo iets heb verduidelijkt, mocht u vragen hebben, stel ze mij gerust. Ik vind het rot om de klimop langzaam steeds kaler te zien en wil hem graag weer laten opknappen maar ik ben zoekende hoe. Voeding krijgt hij altijd al wel van ons 2x per jaar, veel water geven we hem ook niet. Ik heb geen idee. Al wat verder terugsnoeien of wachten tot volgend jaar?
donderdag 28 juli 2022 - 14:46
Peterplant

Peterplant

Op de foto van de onderkant van het blad zie je dat de klimop stijf onder de dopluis zit. Je kunt die bobbeltjes aan de onderkant van het blad gewoon weg krabben met je nagel, probeer maar.
Het is een teken dat de plant het om een of andere reden niet naar zijn zin heeft.
zondag 31 juli 2022 - 16:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon