menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lelijke muur

Tamvanloo

Tekst aangepast

Tamvanloo

Zou graag een lelijke muur laten overgroeien . Zonder klimrek,op muur zelf. Muur heeft enkel smorgens zon
2 vragen hieromtrent. Zou iets willen dat ook in de winter blijft. Andere voorstellen buiten klimop?
2de vraag. Kan ik iets op muur bovenaan bevestigen om te zorgen dat de plant een aantal cm van dakrand buren wegblijft?

zondag 17 maart 2024 - 08:59
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Er zijn weinig groenblijvende klimplanten die het in de halfschaduw goed doen en waarmee je een lelijke muur echt aan het zicht kunt onttrekken zonder hulp van rek of draad. Toscaanse jasmijn / Trachelospermum jasminoides is een plant voor de volle zon en hecht zich niet aan de muur. Groenblijvende kamperfoelie en Clematis hebben geen dichte groei en hebben een klimrek nodig.

Klimop heeft hechtwortels waar mee het zich aan de muur 'vasthoudt'. Deze hechtwortels zijn moeilijk te verwijderen. Als de muur niet jouw eigendom is dan kan dit problemen opleveren met de eigenaar van de muur.

Klimop klimt overal op, langs, onder, doorheen. Het enige wat je kunt doen is om regelmatig te snoeien. De ervaring leert echter dat de meeste mensen dat aanvankelijk doen maar later laks worden en de plant zijn gang laten gaan. Gevolg: bonje met de buren.

Gegroet, de tuinprins

zondag 17 maart 2024 - 09:39
Dany

Tekst aangepast

Dany

Je zou deze kunnen proberen, je moet er maar eens op googelen.
Hydrangea anomala petiolaris ssp. 'Semiola'
Hydrangea seemannii
zondag 17 maart 2024 - 09:53
Peterplant

Peterplant

Of de Hydrangea serratifolia die ik al een jaar of 20 heb staan tegen een noordenmuur. Kan bij strenge vorst lelijk blad krijgen, wat trouwens bij de seemannii en de 'Semiola' ook kan gebeuren.
Ik heb ook al een jaar of 6 de Pileostegia viburnoides staan, heeft verleden jaar voor het eerst gebloeid. Loopt trouwens mooi rood uit. Is niet betrouwbaar zelfhechtend. Staat bij mij tegen de noordkant van een schutting.
woensdag 27 maart 2024 - 17:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon