Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Met het koudere weer gisteren had ik een eerste mezenbol en pinda-nootjes opgehangen. Deze morgen was het een gewriemel van gewelste rond het eten. Het was net dat de één de andere verwittigd had dat er hier eten hangt.
Er was ook een speciale gast bij. Een kleine bonte specht. De foto is minder gelukt. Het moest allemaal snel gaan. Omdat ik wist dat een specht vlug weg is heb ik de foto genomen van achter de venster(op een 20 m). Toen ik de venster opende vloog hij op.
Ja, dat doe ik ook. Het hele jaar voeren.
Is goed voor alle vogels. Niet alleen voor de mussen.
Op deze manier heb je het hele jaarrond veel vogels in je tuin.
Minouke ,100% gelijk. Maar als ik Merchtem vernoem dan zeggen ze overal direct:"Ah, dat is in het Antwerpse". Heb je hem? Iedereen denk direct aan Merksem.
Lees het meest recente tuinadvies-artikel over Vogels Voederen op onze website.
Kort: het jaar rond met mate en aangepaste voeding. Vanaf het najaar aansterken met vetten en pinda's. Het hoeft noch te sneeuwen noch te vriezen. De dagen worden kort en de nachten koud, dat is voldoende om onze zangvogels te helpen...voederen dus! ; )
Maar worden ze dan zelf niet te lui om zelf te zoeken ?
Bij sneeuw en hard gevroren grond is het voor hun wel nodig en dan leg ik wel allerlei bolletjes enz.
allé dat dacht ik toch
Vogels zijn inderdaad lui van nature, daarom zeker tijdens het broedseizoen met mate voederen omdat ze anders geen insecten meer vangen die de nestjongen zo hard nodig hebben.
Buiten het broedseizoen is dat minder van belang, je zal ook merken dat ze minder naar de voedertafel komen naar gelang het aanbod in de natuur. Trekvogels die in ons land overwinteren hebben vanaf oktober een stevige portie extra voeder nodig als aanvullig op de noten en bessen in de herfst, die dit jaar heel schaars waren!
Waarom voederen? Ze weten hier alles te vinden, als het raam van de serre maar op een kiertje staat zijn er al die binnenglippen en ze weten best alles te vinden. Mijn pepino's, tamarillo, guave, boomaardbei, zeker de druiven en nu beginnen ze ook al aan de kiwi's te bikken en dit terwijl er buiten nog rupsen op de kool zitten........
Mijn appels staan buiten in kisten, boven afgedekt tegen de regen maar door de kieren pikken ze langs alle kanten.... maar aan de voedertafel komt er geen enkele, da's dus voor hen geen sterrenrestaurant....
ik ben toch van mening dat ze dat zelf moeten zoeken en zolang er nog te vinden is niet bij te geven.
Bij strenge vorst en sneeuw is dat wel anders natuurlijk.
Ik voer toch het gans jaar door maar naar gelang het kouder wordt is er dan ook een noodzaak aan vetten die krijgen ze dan extra bij en ze weten dan te minste waar ze moeten zijn ons vogeltjes.
groetjes
Charelke uit Ham
alsof een koolmees zijn jongen pinda,s zal voeren,waarom denken mensen altijd slimmer te zijn dan dieren.
de mussen vangen hier als ze jongen hebben bijna alle waterjuffers uit mijn tuin terwijl er brood op de voedertafel ligt.
door de netheid manie van veel mensen is er in een woonwijk bijna het hele jaar geen zaadje te vinden voor de zaadeters die voer ik dus ruim bij.
Ik had enkele weken met die koudere periode wat mengzaad opgehangen . Toen kwamen er enkele meesjes eten . Kijk nu , enkele weken later met het vochtige en wat warmer weer , het zaad heeft de tijd om te kiemen.