Marei, vooreerst : ik ben ook wel iemand die niet altijd binnen de lijntjes kleurt.
Maar Greenyard is een jonge gast (zegt hij toch en een volger van mij op digituin) en daarom wil ik hem hier steunen.
Mensen komen vaak ten einde raad hier op het forum hun toevlucht zoeken.
Wanneer dan aangeraden wordt met dit of dat te behandelen dan worden mensen zoals ik telkens behandeld als platspuiters, bijendoders enz...
terwijl dat helemaal niet zo is.
In mijn tuin en in de tuinen waar we werken gonst het van de bijen want we weten heel goed op wat en wanneer we mogen spuiten.
Planten met problemen moeten worden verwijderd?
Hangt er van af wat die problemen zijn.
Een plant die zure grond vraagt gaan planten op kalkgrond of een droogteminner op vochtige grond, ja, dan verwijder je die best.
Momenteel zorgt een haag van Ilex Blue Prince voor problemen.
Een zeer goed groeiende en dichte haag van 65 meter lang en 2,5 m hoog zit vol met luizen.
Nu weet ik uit ervaring dat wanneer we daar niks aan doen die haag volgend jaar 75% van zijn bladeren verliest.
Ik heb de trukkendoos moeten boven halen om de eigenaar te overtuigen om toch te spuiten.
Daar doden we geen enkele bij en geen enkele vogel mee en houden die haag gezond en gaan die zeker niet verwijderen omdat ze een keer voor problemen zorgt.
Onder een ander topic lees ik dat je de keus hebt tussen de primaire oorzaak aanpakken of de secundaire.
Voor de primaire (compost, bemesten) is het daar te laat (kan wel helpen in de toekomst) maar de secundaire (spuiten dus) is wel een noodzaak om die klimop te redden.
En dan hebben ze nog altijd de keuze tussen spuiten of niet.
Greenyard heeft zoals ik al zo vaak alleen maar willen helpen en dan worden we niet graag belachelijk gemaakt.
Leo