U hebt gelijk dat u zich op de teen (om van andere lichaamsdelen maar te zwijgen
) getrapt voelt. De toon was inderdaad een beetje scherp maar die is wel verklaarbaar.
1) Het misverstand: Winde is een onkruid maar u had het beter pronkwinde genoemd en nog beter Ipomoea, dan had men meer met uw probleem meegeleefd.
2) U bent een beetje het slachtoffer van de lichte irritatie die er bij een aantal ervaren tuinliefhebbers stilaan ontstaat door de mentaliteit van de nieuwere tuiniers die bij ieder gaatje of vlekje bij een plant onmiddellijk aan bestrijden denken. Het liefst met een perfect aangepast chemisch middel.
De meest gebruikte trefwoorden hier, vooral in de rubrieken tuinaanleg, groenten en fruit, zijn: ziek, verdelgen, aangetast, bestrijden, ... .
Een soort symptomentherapie eigenlijk want men denkt in de laatste plaats aan beginnen bij het begin: voorkomen, zorgen voor een natuurlijk evenwicht, juiste plantkeuze aangepast aan de grondsoort, leren leven met de (soms grillige) seizoenen en vooral ... leren dat er voor ieder organisme in heel de schepping ook meteen een belagertje bestaat en dat men daar nooit niets zal kunnen aan veranderen.
Het klinkt een beetje belerend allemaal maar neem van mij aan dat zo'n gaatjes allemaal zo erg niet zijn. Ik heb een tuin vol planten en geen enkele is er echt perfekt. Toch ben ik een gelukkige mens.