menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse sierkwee

Ga naar meest recente reactie

misstuin

Misstuin

Ik heb een vraag:
Zijn die mooie gele appeltjes die in de herfst tevoorschijn komen eetbaar?
Ik heb ze namelijk o.a. hiervoor gekocht (om ze kunnen eten dus) en vroeg voor de zekerheid aan de kwekerij of ze eetbaar zijn maar zij mailden terug: "Deze appeltjes zijn niet bedoeld voor consumptie" dat is wel teleurstellend. Maar toch denk ik, vele sites bezocht te hebben hierover, dat ze weldegelijk eetbaar zijn. Zou het kunnen zijn dat ze zich willen indekken?

Tuinbabbel

maandag 20 november 2023 - 23:29
Tuinprins

Tuinprins

Ja, die zijn eetbaar. Worden o.a. gebruikt in taarten, jam etc.. Je schijnt er ook een soort siroop van te kunnen maken. Rauw (als bijv. een appel) zijn ze lastig eetbaar want keihard.

Ik denk dat als je zoekt op 'Chaenomeles' en 'recept' of 'eetbaar' dat je wel het nodige vindt.

De kwekerij die dat antwoord gaf heeft zich waarschijnlijk ingedekt. Ik weet niet of er aan jouw plant vruchten hangen maar als dat zo is zou ik ze niet gebruiken. Op veel kwekerijen wordt met van alles en nog wat gespoten. Dit kan direct of indirect ook in de vruchten zitten. Weliswaar in minieme hoeveelheden maar toch. De vruchten die er volgend jaar aankomen zou ik wel zonder voorbehoud durven te verwerken (mits je zelf niet met de gifspuit rond gaat lopen!).

Gegroet, de tuinprins



dinsdag 21 november 2023 - 07:32
misstuin

Misstuin

Hoi Tuinprins,

Bedankt voor de snelle reactie!
Nee ik ben zeer tegen gif te spuiten, dat komt niet in mijn tuin!
En heb ze laatst net gekocht, zitten dus nog (lang) geen appeltjes aan, ofterwel zijn er al af .

Bedankt ook voor de tips, top!
Durf het nu wel aan ze volgend jaar middels een recept te eten.. !

Vr gr Tineke Misstuin
dinsdag 21 november 2023 - 13:11
leerling

Leerling

Een vroegere collega maakte gelei van onze Chaenomeles vruchten met rozebottels uit zijn eigen tuin. 'k Ben zelf geen zoetekauw, maar de gelei rook prettig en eega en kinderen vonden hem heel lekker.

Toen ik de vruchten naar binnen bracht om ze 's anderendaags mee te nemen, rook de keuken 's morgens heerlijk naar die kwee.
dinsdag 21 november 2023 - 22:43
WiPe

WiPe

De website om dit soort zaken op te zoeken is die van Plants for a future. Daar lees ik:
Edible Uses:
Fruit - raw or cooked[2, 3, 4, 11, 177, 183]. Very harsh and acid raw but fragrant when cooked, imparting a strong pleasant flavour to jams and jellies[1, 200], it is especially good cooked with apples in apple pies[K]. The fruit is apple-shaped and about 4cm in diameter[200]. The rich aromatic juice, as tart as a lemon, is squeezed and used for culinary purposes[183].


https://pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Chaenomeles+japonica
donderdag 23 november 2023 - 20:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon