menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trompe loeil

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hallo forumleden,

Ik zou graag een trompe l'oeil laten zetten in mijn hofke om meer dieptezicht te krijgen.
Om de muur van de geburen niet te beschadigen is het beter, dat niet rechtstreeks op de muur te doen want vermits het een oneffen muur is , zou ik eerst een stuk moeten laten bezetten, zodat er op geschilderd kan worden.
Nu had ik gedacht het op plaat te laten schilderen en vast te maken aan de muur.
Heeft er iemand ervaring of suggesties uit welk materiaal die plaat kan bestaan? Het mag dus niet vervormen en lijden onder ons klimaat, natuurlijk word de schildering beschermd met harde vernis, maar het materiaal waaruit ze gemaakt is speelt ook een rol , denk ik.
Ik dacht zelf, als ik het nu eens laat schilderen op een oude deur, maar ik ben gaan kijken bij een opkoper en die deuren zijn niet betaalbaar...( ik denk dat er moeilijk één eerlijke te vinden is ).
Heeft er iemand iets bruikbaar en betaalbaar dan is dat ook welkom.
Groetjes
Lysianthus
dinsdag 25 september 2007 - 12:00
Djairo

Djairo

Hoi,
Bruynzeel of betonplaat is water en klimaatbestendig,je zal wel 2 of 3 balkjes tegen de muur moeten vijzen
waarop je de plaat bevestigd.
Frank
dinsdag 25 september 2007 - 19:01
hildavw

Tekst aangepast

Hildavw

Zeker ben ik niet, maar bestaat er geen watervaste OSB-plaat ?
Is er in je buurt geen recyclagepark waar je eventueel iets mag meenemen ?
Of kijk eens rond waar er renovaties worden gedaan in de omgeving, misschien kan je daar dan wel een deur vinden.

Hilda

Ha Lysianthus,
nu valt mijn frank (of mijn euro) pas dat jij het bent die het vraagt.
Misschien heeft Ward zelf wel een oplossing.
dinsdag 25 september 2007 - 20:05
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hilda,

Terwijl ik op de uitnodiging van Ward zijn tentoonstelling wacht, heb ik al eens in mijn kennissenkring rondgehoord. Ik dacht niemand te kennen maar met rondvragen bereik je veel
Een vriendin haar zus zou zoiets willen maken voor mij tegen een vriendenprijske. Ik vermoed dat het een betere prijs is dan bij Bart ( alhoewel ik nog niets over zijn prijs weet en van zijn werken niets heb gezien) ( hij reageert niet op het doorzenden van voorbeelden per mail)
Zij is vannamiddag langs geweest met haar portfolio en die was veelbelovend.
Zij heeft al eens een trompe l'oeil geschilderd op plaat om tegen een tuinmuur te bevestigen maar die eigenaar heeft daar ook zelf voor gezorgd, ze ging info vragen.
Wat is een OSB-plaat trouwens? nooit van gehoord, 'k ga eens googelen , misschien vind ik er iets van.
tnx en groetjes
Lysianthus
PS: 'k weet het al Een O.S.B.-plaat is samengesteld uit verschillende lagen houtschilfers van een vooraf bepaalde vorm en dikte, die onderling door een bindmiddel zijn verbonden.
Ben nog niet zeker dat dat de oplossing is ..............'k ga nog wat verder zoeken , bij bouwmaterialen en Bryunzeel ( ik heb al gemaild voor inlichtingen) zit ik zeker goed.
Mijn ventje zegt dat als ik iets in mijn kopke heb.....................hij zal wel gelijk hebben haahahah...
dinsdag 25 september 2007 - 22:08
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Lysianthus,

Weet je , ik vraag me af ... moest je eens naar een kunstacademie gaan of school , misschien doen ze dat daar voor niets of kleine bijdrage

sommige beroepsscholen doen dat ook bv afd. plaatbewerking/carrosserie en dan betaalt ge een kleine bijdrage voor de school

Wat die mannen toch moeten doen om ons gelukkig te houden hé!!
woensdag 26 september 2007 - 10:08
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Dat is een goed idee Minouke.....................'k ga eens horen!!!!
Ik heb een oom die beeldhouwer is, daar ga ik ook eens horen!!
En wat betreft ''De Mannen" daar snijdt het mes langs twee kanten he
dadakes
woensdag 26 september 2007 - 10:37
ABG

ABG

je zou gewoon moeten zien dat je een vlakke ondergrond hebt waarop je laat schilderen.
bruynzeel plaat, mdf-plaat, ... als het maar vlak is
maar wel zien dat je de plaat zeer goed beschermd tegen regen en vocht en dergelijke
dinsdag 15 januari 2008 - 22:15
Detuinenindemen

Detuinenindemen

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 16 januari 2008 - 16:19
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Lysianthus, waardoor kun je de muur niet vlak maken? Dan heb je een goede ondergrond. Je ziet onze koe in wording! Groeten Martje
woensdag 16 januari 2008 - 16:20
Lysianthus

Lysianthus

Hey Martje , leuke trompe l'oeil, als hij helemaal af is , krijgen we dan een ruimere blik? Ik kan hir in mijn stadstuintje natuurlijk geen koe zetten maar bij juillie is dat een heel tof idee.............super gevonden.
Ik woon in een huurhuis en de muur op het einde van mijn hofke is niet de mijne en zo zou ik de structuur beschadigen hé.............het zijn nu precies allemaal keikoppekes en dan is er zo een stuk vlak tussen , dat gaat niet he, weet trouwens niet hoe we dat gemakkelijk kunnen herstellen bij het verlaten van de woonst.

Hier kan je de structuur van de muur heel goed op zien.
Moest het mijn eigendom zijn , zou ik niet twijfelen , het is de simpelste en duurzaamste oplossing hé, maar helaas............
woensdag 16 januari 2008 - 16:51
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ik begrijp het! Het is ook een mooie muur. En wat een prachtkat!
In huis hebben wij op een plaat gewerkt, maar of dit buiten kan staan, weet ik niet.[afbeelding verwijderd niet-https]groeten Martje
woensdag 16 januari 2008 - 17:01
Lysianthus

Lysianthus

Hey Martje , ook een schitterend idee om in huis toe te passen...............
De werken zijn gepland voor in het voorjaar mei/juni ongeveer, 'k zal de vorderingen wel op ht forum plaatsen.
Lieve groetjes
woensdag 16 januari 2008 - 17:21
wimmeke

Wimmeke

Hey Lysianthus...

Moet het dan echt een schildering worden?

Ik bedoel maar, met allerlei (al dan niet gebroken of stukgeslagen) stukken spiegels creeer je een heel mooi diepte-effect in de tuin, en het pluspunt is dat het "natuurlijker" oogt dan een schildering, want je planten en bomen worden weerkaatst, wat je tuin "extra groot" maakt...

Is maar een ideetje

Wim
donderdag 17 januari 2008 - 10:32
Lysianthus

Lysianthus

Hey Wimmeke, lang geleden nog gehoord.................je hebt het druk met je nieuwe site zeker.
Mijn beste wensen voor het nieuwe jaar hé, 'k geloof dat ik je nog niet ervoor gehoord heb , kan dat?

Wel Wimmeke , ik heb daar op de eerste plaats ook aangedacht, zo'n soort mozaiek hé, denk ik dat je bedoelt..................maar die bewuste muur, ligt pal tegenover de achtergevel ( 5 m ) en je zou hem daarin weerspiegeld zien en dat is niet mooi hé.
Als je soms voorbeelden hebt of ideeën , stel ik het erg op prijs om die te delen evt met foto , dat zegt wat meer of is wat duidelijker hé.
Bedankt voor het mee brainwashen.................
Tot hoors.............

donderdag 17 januari 2008 - 11:57
wimmeke

Tekst aangepast

Wimmeke

helaba

inderdaad, ook van ons de beste wensen voor 2008 hoor...

we hebben het redelijk druk gehad in de voorbije feestperiode, ook door het feit dat wij ondertussen getrouwd zijn... hehehe...

tja, van die spiegels, een foto heb ik daar niet meteen van, maar een ander ideetje is iets wat ik in ons vorige huis toegepast heb, en dat was een hele kleine stadstuin toen...

ik heb even een abstract schetsje gemaakt van het principe... Eigenlijk heel eenvoudig hoor...

Stel: die donkergrijze vlakte achteraan is je achtermuur, die je vb. laat beklimmen met allerlei (clematis, ipomoea, passiflora, enz. - wij deden die bloemetjes daar in eenzelfde kleurschakering, vb blauw) en dan plaats je, op ongeveer 70-80cm ERVOOR, een aantal "vlakken" (hier in lichtgrijs getekend) (bij ons was dat 2 houten palen met gewone afsluitingsdraad ertussen gespannen), en die laat je opnieuw beklimmen, met allerlei, maar dan in een andere kleur, iets lichter (geel, wit)...

Het contrast vanop een afstand tussen de 2 kleuren beklimming die op een afstand van elkaar staan geeft een groot ruimte-effect...

Dat was bij ons toch zo...

En, het is een goedkope oplossing, waar je ook nog eens BLOEMEN en PLANTEN kan bij betrekken, ipv een schilderskwast

Ik weet het, het schetsje is nogal abstract, maar helaas heb ik geen foto van hoe het bij ons was...

donderdag 17 januari 2008 - 12:36
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Dat is een leuk idee. Het effect wordt sterker door het gebruik van blauwe bloemen op de achterste rij.
Blauw is een kleur die 'wijkt' en de indruk geeft van verder weg te zijn. Zou je bijvoorbeeld rode bloemen toepassen, dan komt het naar je toe. Als je de tuin groter wilt laten lijken, gebruik je dus beter geen rood achterin. Als je dat voorin wel zou gebruiken, komt het over alsof de afstand tussen voor en achter groter is. En dus lijkt je hele tuin groter.
donderdag 17 januari 2008 - 12:52
wimmeke

Wimmeke

hehehe...

da's een leuk weetje...

wij namen toen in de tijd "blauw" omdat we er het meeste klimplanten in die kleur hadden...
toevallig dus een goede kleur

bedankt voor dit leuke weetje!

Wim
donderdag 17 januari 2008 - 12:55
Lino

Lino

Als je nog iemand zoekt: [afbeelding verwijderd niet-https] http://www.vlaamse-illustratoren.com/pages/i78.html
woensdag 30 januari 2008 - 15:42
Lysianthus

Lysianthus

Hallo Lino, bedankt hoor , iemand met zo'n portfolio zal zeker de prijzen ook wel kennen.
'k ga zeker zijn werk verkennen en het verder uitpluizen.
woensdag 30 januari 2008 - 16:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 1? (beveiligingscontrole) *