Helaas is de tuin sedert de komst van de nieuwe bewoner veel van zijn elan verloren.
De fruithaag (bramen, frambozen en druiven)werd totaal verkeerd gesnoeid.
De populier op de achtergrond werd gerooid en de vijver stond zo goed als leeg en is lek door de lange blootstelling aan de zon. De petanquebaan leek bij mijn laatste bezoek meer op een grasveld.
Ik werd al gepolst om er een soort workshop te geven om de tuin en vooral de vijver, weer mooi en natuurlijk te maken. Men wil er zelfs in investeren maar ik zie daar echt tegen op.
Het is een zinloze tijd- en geldinvestering als de mensen die er elke dag in vertoeven geen interesse en passie voor planten hebben. Bomen moeten weg omdat mensen hun bladeren alleen nog zien als afval en niet als grondstof voor compost. Lichaamsbeweging moet gebeuren in een fitnesscentrum en niet door handmatig onkruid te verwijderen. Zich inbeelden hoe een boom of struik zich in de toekomst zal ontwikkelen en die groei met het nodige inlevingsvermogen begeleiden is te moeilijk. Men knipt maar om planten klein te houden, zonder de minste kennis en men is niet meer bereid die kennis op te doen. Heel bizar eigenlijk want nog nooit werden er zo veel tuinboeken gepubliceerd.
Getuigen van die mentaliteit zijn al de vragen op dit forum waarin de termen 'verdelgen en bestrijden' voor komt.
Gelukkig zijn er ook nog begeesterde tuiniers. Tuiniers die biodiversiteit kunnen waarderen, die alles willen weten over de orde en de samenhang in de natuur die er al miljoenen jaren heerst. Mensen die die kennis benutten om hun eigen aardse paradijsje te creëren, hun Tuin van Eden.
Gelukkig, anders bleef ik wel van dit forum weg.