menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afwatering naar regenput mogelijk

Ga naar meest recente reactie

HeleneJ

HeleneJ

Wij hebben een tuin die afloopt. Achter onze tuin ligt een weide. Momenteel loopt er langs de buitenzijde van onze tuin een gracht. Deze is echter volgegroeid en veel te hobbelig. Bij felle regenval staat de weide deels onder en onze tuin vanachter (tegen de weide aan) is dan heel drassig. Wij hadden in gedachte om bij de heraanleg een sooort plastiek buizen onder de gazon te leggen en deze te laten lopen naar een regenput. Hierdoor dachten we dat we de gracht konden verwijderen. Is dit een mogelijkheid? Kan men water in de gazon opvangen en dat naar een regenput laten leiden, is dat water dan ook nog van voldoende kwaliteit en kan dit drassigheid oplossen? Ik heb reeds op de website over grind gelezen maar onze gazon is 15 are en dat zie ik niet meteen zitten....
Iemand die me kan helpen?
Hélène uit Heusden
dinsdag 23 december 2008 - 12:47
JovanDreumel

JovanDreumel

Je mag een sloot of gracht niet zo maar dempen. want vaak dienen ze om overtollig water op te vangen. Dan zijn het zgn. zaksloten. Dit moet je dus eerst gaan uitzoeken.
dinsdag 23 december 2008 - 16:05
printemps

Printemps

hallo

de boeren schepten vroeger de beek uit
dan was ze terug dieper en liep het water beter weg

mvg
an
dinsdag 23 december 2008 - 17:11
bartos

Bartos

wij hebben een buitenverblijf gehad waar een gelijkaardig probleem was, een heel drassig gazon en daarachter een diepergelegen bos dat steeds vol water stond in de natte seizoenen. toen het gzon aangelegd werd werden er heel veel drainagebuizen gelegd ,,er werd er ook veel gegraven met kranen er was veel klei aanwezig,dus slechte doorlaatbaarheid ,, het gazon is altijd drassig gebleven ondanks de vele buizen. aan de kant stonden heesters(hazelaar,taxus hulst enz enz geen echt speciale waterzuigende planten zoals wilg) en daar was de grond veel beter beloopbaar dan in het gras. veel bomen planten, of heesters zal de goedkoopste oplossing zijn en de beek eventueel verdiepen.

een rij knotwilgen langs de beek en je hebt om de zoveel jaar wat brandhout
dinsdag 23 december 2008 - 17:48
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hoi Helene,
Bij ons in het natte kikkerland zijn wij verplicht ieder jaar de slotenkanten te maaien en de bodem van de sloot schoon te maken. Ook moeten we er voor zorgen dat de waterlopen open blijven zodat het overtollige regenwater snel en efficient afgevoerd wordt. Dus zou ik als ik jou was ook eens kijken naar het verloop van de sloot en of de doorgangen nog open zijn.
Oh ja, en vergeet dan vooral de waterslurpende en mooie berken niet om te gebruiken.

grt'n

Rita

Helemaal vergeten Nieuw op het forum NOG VAN HARTE WELKOM
dinsdag 23 december 2008 - 20:13
chris1

Chris1

hoi,
best voor je aan iets begint in geval van de beek hoe klein het met de jaren ook geworden is je zeker eens bevragen bij de dienst waterlopen.
alleen maar om je onverwachte miserie te besparen.
als je bij deze dienst langsgaat weet je wat je mag en niet mag,wie weet is het niet zo dat het beekje met de jaren heen vergeten is en het door de bevoegde instanties moet uitgediept of gekuist worden en dan ben je zo van je drassige bodem af.
dinsdag 30 december 2008 - 10:44
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).