menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp met het achterste stuk van men tuintje

Ga naar meest recente reactie

edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Avond,

Het achterste deel van onze tuin is een meter of 70 lang en 15 meter breed (lang en smal dus). Aan de rechtkant hoef ik geen haag te plaatsen omdat ik hagen van de naaste buren daar heb.

Om het niet te smal te laten lijken ga ik er straks hagen dwars in planten. Ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

Aan de linkerkant hebben we een hekwerk gezet van 200 cm hoog over de hele lengte (zie tekening hieronder). Verder heb ik alles (voor een deel tijdelijk) met sportveldengras ingezaaid.

Nu is mijn vraag wat zouden jullie voor klimplanten adviseren voor tegen het hekwerk? Zelf zat ik te denken om de tuin in een aantal vakken te verdelen en evt. ook een paar soorten klimplant te gebruiken.

Achter het hekwerk ligt een akker en in de verte heb ik een lelijk uitzicht dus ik zou het het liefst jaarrond dicht hebben. Nu heb ik in het andere deel van de tuin al heel veel klimop staan dus dat heb ik liever niet.

Ideeen?


Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 2 mei 2009 - 22:58
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Oh ja ik wil het ook snel dicht hebben! Voor alle duidelijkheid het betreft alleen het linker hekwerk hierboven.

De tekening is verderop schaal.
zaterdag 2 mei 2009 - 23:00
Schunsland

Schunsland

Er is weinig keus in groenblijvende klimplanten buiten de klimop.
Je hebt dan nog de Lonicera ( kamperfoelie),en de clematis armandii, maar die is vorstgevoelig, de Toscaanse jasmijn, maar die is ook vorstgevoelig,en de vuurdoorn.


Je zult toch bij de herdera uitkomen, zeker als je het ook nog eens snel dicht wil hebben.

( p.s. heb net je log bekeken, het zag er gezellig uit in Zundert, ( Het Laer???)

geweldig dorp, want ik ben er geboren )

zondag 3 mei 2009 - 10:02
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Haha, zo is de wereld maar klein hé! Zundert is altijd gezellig vind ik, kom er ook vandaan. Woon nu echter in Made na een paar jaar in Italie gewoond te hebben.

Prachtige site hebben jullie trouwens!

Maar ivm. het hekwerk ik zou ook niet anders weten dan Hedera.

Trachelospernum Jasminoides kan ik voor een appel-en-een-ei kopen bij klanten van me (in Italie, kost heel weinig daar), maar ik denk dat als ik deze hier recht in weer en wind zet en er komt een schrale winter ik het voor niks gedaan heb.

Lonicera Henry zou een optie kunnen zijn, maar ik heb hier nog nooit een volgroeid hekmerk mee vol gezien. Bovendien betwijfel ik of deze snel genoeg groeit.

En een Part. Veitchii bijvoorbeeld? Volgens mij groeit die zo dicht dat je ook in de winter slecht door de wir-war van takken kunt kijken? Weet alleen niet of hij zich lekker aan een hekwerk omhoog werkt.

En evt. ook stuk met bruidsluier zat ik te denken, hiervoor geldt toch zelfde als voor Part. Veitchii?
zondag 3 mei 2009 - 10:45
Schunsland

Schunsland

De Part. heeft zuignapjes, dus ik weet ook niet of hij zich aan het hekwerk vast kan zetten.
En wat die bruidsluier betreft, die groeit ook wel breed, zou je dat wel doen.
En die kan niet zo goed tegen winderige plaatsen.
zondag 3 mei 2009 - 15:49
dendrodan

Dendrodan

Voorlopig zo'n groene doek of van die linten die je er tussen moet vlechten. Dan kan je er enkele planten voorzetten totdat die het volledig hebben dicht geschroeid.
zondag 3 mei 2009 - 16:09
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Ja zon doek is misschien wel iets. Ik vind het hekwerk nu namelijk echt oetlelijk.

En het moet denk ik toch maar klimop worden, er is eigenlijk maar heel weinig keus hé. Misschien dat ik eens ga kijken of klimop te combineren is met andere planten om een beetje een leuk effect te geven.
zondag 3 mei 2009 - 17:28
dendrodan

Dendrodan

Je hebt verschillende soorten klimop, dus je kan eventueel combineren.
Veel verschillende soorten van blad anders eens naar beervelde gaan volgend weekend daar zijn tuindagen, wie weet vind je daar nog een oplossing of vind jedaar iemand die verschillende soorten klimop heeft.
zondag 3 mei 2009 - 17:51
edwinvanlaerhoven

Edwinvanlaerhoven

Naja die verschillende soorten klimop ken ik wel (denk ik), er zijn maar een paar soorten goed winterhard dacht ik en eigenlijk is gewoon Hibernica de beste. Bonte vind ik persoonlijk niet zo mooi.

Alleen voor die Lonicera Henry zou ik wel eens iemand willen horen die er een gaas mee heeft laten begroeien.
zondag 3 mei 2009 - 17:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon