menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hardnekkig mos in de gazon

Ga naar meest recente reactie

bvangerven

Bvangerven

Hallo,
Mijn ouders zitten met zeer hardnekkig mos in de voortuin. Wat we allemaal al hebben geprobeerd: jaarlijks bekalken en bemesten, verticuteren, ze hebben zelfs een tuinman het gazon opnieuw laten aanleggen (mest – ik weet wel niet welke soort- in de bodem gefreesd en alles opnieuw ingezaaid). Resultaat: meer mos dan ooit. De voortuin ligt op het zuiden en krijgt volop zon. De ondergrond is pure zandgrond, zeer doorlatend, dus de grond is er eerder te droog dan te nat.

Ik ben niet iemand die gaat panikeren van ieder sprietje mos dat opduikt, maar het is echt ERG.

Heeft iemand een idee wat we nog kunnen proberen ?
donderdag 4 maart 2010 - 08:31
printemps

Printemps

Een antwoord op uw vraag heb ik niet

Heb zelf geen gazon

Maar misschien kan je overwegen om totaal iets anders daar te planten
Minder werk naar de toekomst toe gezien

mvg
donderdag 4 maart 2010 - 14:11
xerofyt

Xerofyt

In het laatste nummer van Testaankoop (540-maart 2010) staat een artikel over mosbestrijding. Er is geen beste koop (wegens niet milieuvriendelijk) en van de 13 geteste producten zijn er maar liefst 9 uitgesloten (omdat ze meststoffen of onkruidverdelger bevatten).

Groet,
Xerofyt
donderdag 4 maart 2010 - 17:02
Mandy

Mandy

Ik heb aan een kant van het gazon ook veel mos.
Vorig jaar gekalkt en geverticuteerd, niets heeft geholpen.

Ik ga dit jaar met ijzersulfaat aan de slag.........
donderdag 4 maart 2010 - 23:56
Mandy

Mandy

Pure zandgrond...... prikken helpt ook niet
vrijdag 5 maart 2010 - 00:30
Mandy

Mandy

zoals bv?

Ik moet nog bemesten..........
vrijdag 5 maart 2010 - 00:49
Mandy

Mandy

Bedankt, zal eens gaan zoeken waar ik dat kan bekomen.....

Zag gister hier in de winkel een samenstelling van 12- 10- 18--

zeker niet goed genoeg?????
vrijdag 5 maart 2010 - 01:16
Mandy

Mandy

Nou zeg, je kunt er dan toch ook niet op afgaan wat er op de zak staat!!!!!

Ben een lijstje aan het maken wat voor soorten mest er zijn:

daarom deze van Pokon: GAZON en tuinmest!!! staat erop.......
vrijdag 5 maart 2010 - 01:24
Mandy

Mandy

Bedankt voor alle info..
Ik ga zaterdag eens op zoek........

(Hebben ze toch geen juiste info op de zakken gezet!!!)
vrijdag 5 maart 2010 - 01:35
hannibal

Hannibal

Ik denk dat je een grassoort moet hebben met een goed uitgeruste wortelstelsel. Want als ik mos wegkrap van tussen mijn gras zie ik kale plekjes, dus denk ik dat sedert ik eens te goed vertikuteerde mijn gras te dun is geworden op sommige plaatsen.
vrijdag 5 maart 2010 - 06:41
bvangerven

Bvangerven

Als de bodemstructuur de oorzaak is, wat is daar dan aan te doen ? Compost aanbrengen ? We zien er ook wel tegenop om de grond opnieuw om te doen, vooral omdat het de vorige keer niet geholpen heeft.

Maar ik veronderstel dat we eerst een antimosmiddel moeten gebruiken, anders heeft het gras zelfs geen kans om te groeien.

vrijdag 5 maart 2010 - 10:38
Etienne45

Etienne45

Niet te kort maaien !
Kalk helpt wel tegen mos maar helaas er zijn bepaalde mossen die teren op...kalk. De juiste hoeveelheid (korrel) kalk evenredig verdelen vlak voor de winter heeft bij mij toch steeds resultaat.
Anderzijds gebruik meststoffen van een kwalitatief merk. Ik heb het meest vertrouwen in DCM, en dien dit tweemaal per jaar toe.
vrijdag 5 maart 2010 - 11:38
lam

Lam

Gezon A-Z van ecostyl gebruiken , ik werk er nu 3 jaar mee en het resultaat is een behoorlijk gazon. Niet helemaal mos vrij, maar er is nu goed mee te leven.
Wel de gebruks aanwijzing volgen.
12-10-18 is een heel oude aardappelmeststof , ook voor andere gewassen te gebruiken.
veel succes
vrijdag 5 maart 2010 - 12:12
Hovenierke

Hovenierke

Verticuteren tot bijna al het mos weg is, dus niet 1 keer over je gazon en gedaan.
Blijven verticuteren tot het bijna allemaal weg is en altijd in 2 richtingen , daarna bijzaaien op de plekken waar er echt weinig gras meer staat zodat het mos de kans niet meer krijgt om te groeien.

Ook je gazon goed bemesten, zo groeit je gazon goed en wordt het sterker.
Ook veel en regelmatig maaien, zo verdikt uw gras, daarmee zou u al een stuk beholpen moeten zijn.

zaterdag 6 maart 2010 - 18:42
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).