Zourky
Verleden einde van de zomer had ik de trappen en de oprit in klinkers, met de tuinsproeier met javel behandeld omdat er mos tussen de klinkers was ook de klinkers zelf waren groen aan het worden,en alles is mooi, mos weg en groen weg.
Nu over Chloor ik heb al jaren een grote voliere eerst met eenden(siereenden)er was ook een vijvertje in gemaakt met treinbils en vijverfolie 3X3 daar deed ik wekelijks een klein tas chloor in,die ik haalde bij een drogist in Leuven het zijn bussen Van 25 liter die normaal gebruikt worden voor het zwembad.Nu na vele jaren eenden gehad te hebben ben ik over geschakeld op vogels toch al 20 jaar,dat zelfde vijvertje is er nog,er zitten vissen in en water lelies in potten,omdat de vogels er ook van drinken doe ik om de twee weken een halve klein tas chloor in,ik geloof niet dat er één vogel aan dood gegaan is,er zitten vogels in van 15 jaar,de vissen kweken er zelfs ,verleden week zelf gezien visjes van twee cm,kikker zitten er ook,hoe ze er in gekomen zijn ik weet het niet die kweken er ook maar de kikker visjes worden door de vissen op gegeten langs één kant een geluk want wat zou ik gaan beginnen met al die kikkers.
javel is niet om te drinken,maar ik heb het mee gemaakt,zeker veertig jaar geleden,nu die tante is dood maar vroeger was het de gewoonte met kermis in een dorp was het feest bij familie,wij waren ook op zo een feest,en in de namiddag was het een glaasje wijn met een droog koekje,iedereen had zijn wijn ik beet in een koekje en zo iets droog krijg ik niet binnen,dus als eerste nam ik een slok van de wijn,het was of ze staken een gloeiend ijzer in men keel kon niet ademen en deed teken op de andere dat ze niet mochten drinken,liep naar buiten naar de WC overgeven kon ik niet snakken naar wat lucht,spreken kon ik niet,toen dacht ik echt dat het mijn einde zou geweest zijn,de kinderen volop aan het wenen,mijn vrouw had een glas water waar ik moest van drinken,ademen met kleine schokjes,ondertussen hadden ze de dokter op geroepen die rap daar was ,kreeg een pilletje en moest veel drinken al stamelend zei ik dat het javel was de dokter zei dat ik van binnen wat verbrand zou zijn maar zeker ontsmet en veel drinken,ik heb dan toch kunnen overgeven,maar het kermis feest was voorbij.de tante had ondertussen de fles en de glazen leeg gegoten,en zei dat was nochtans een fles peren wijn die haar vader gemaakt had,het was een fles van geuze met stop en al er op,de vraag is nu nog altijd hoe komt daar javel in.
Dat is een heel verhaal over javel en chloor,ik leef nog en heb er dagen nadien geen hinder van gehad,het jaar daarop hield de tante geen kermis meer ik was er niet boos om,het mens is al vele jaren dood anders had ik dat hier niet verteld
groetjes Richard