menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat nu

Ga naar meest recente reactie

tuinier1105

Tuinier1105

Ik heb mijn voortuin (±80 m²) omgespit en zou graag half september gazon zaaien. Er werd mij gezegd om te wachten met kleinen tot het regent. Wat raden jullie kenners mij aan?
dinsdag 21 augustus 2012 - 16:10
Plantadvies

Plantadvies

Wat betekent kleinen?
dinsdag 21 augustus 2012 - 17:30
Polplastron

Polplastron

Vermoedelijk iets in het Oost-Vlaamse dialect?
dinsdag 21 augustus 2012 - 18:50
Plantadvies

Plantadvies

Hahahaha ja wie weet.
dinsdag 21 augustus 2012 - 18:51
tuinier1105

Tuinier1105

kleinen is het zelfde als freezen of hoe noemen jullie dit?
dinsdag 21 augustus 2012 - 19:32
Plantadvies

Plantadvies

Excuus tuinier....ieder heeft zijn eigen taal/dialect. Inderdaad het heet bij ons frezen.

Dus dan luidt de vraag: Frezen pas als het regent.

Is niet nodig. Verwerk tijdens het frezen meteen ook de nodige grondverbeteringsproducten (humus, turf, kalk, klei) en meststoffen.

Plantadvies.
dinsdag 21 augustus 2012 - 20:19
tuinarchitect1982

Tuinarchitect1982

Hetgene hier waarschijnlijk wordt bedoeld is dat je best regen kan hebben om de grond terug wat te verdichten. Bij het frezen ga je de grond helemaal los maken (zie je ook aan de grondslag, grond gaat hoger liggen als bestaande maaiveld). Wanneer het regent zakt deze terug, en heb je een grond die wat verdicht is.

Reactie; Niet nodig om hier op te wachten, zorgen dat je een goede structuur en textuur van de grond behoud door middel van eventuele meststof of humus en laat je planten in een lekkere omgeving groeien.

groeten

zondag 16 september 2012 - 20:08
satomi

Satomi

Er was toch al een goed antwoord?? Waarom herhalen wat een ander ook al als advies heeft gegeven??
maandag 17 september 2012 - 08:41
Tuinman65

Tuinman65

Ik weet niet op welke grond Tuinier tuiniert maar frezen in zwaardere grond terwijl het regent of wanneer er heel kortelings regen verwacht wordt is geen goed idee.
Regen op gefreesde grond en je kan het vergeten. Daar zak je tot op je enkels in en je kunt met die grond niks meer aanvangen.
Ik heb het één keer meegemaakt en die fout maak je vast geen tweede keer.
De grond moet dus zaaiklaar liggen vooraleer het begint te regenen.
Op zandgrond stelt zich dat probleem minder, maar toch.

Leo
maandag 17 september 2012 - 19:44
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).