Hallo
Wij waren op zoek naar iemand voor het ontwerpen van onze tuin, met voorkeur een tuin met (oude) fruitsoorten, eventueel groenten, en zeker en vast kruiden, en hadden hiervoor de tuinarchitect die bij mijn ouders het ontwerp en realisatie gedaan heeft, onder de arm genomen..
Enige weken geleden hebben we een gesprek gehad met hem maar nu blijkt dat hij een geheel andere weg uitgaat dan dat wij gevraagd hebben...
Wij hebben nochtans duidelijk omschreven wat we graag willen maar nu we een afspraak maakten om het plan te komen voorstellen, blijkt reeds dat hij helemaal iets anders ontworpen heeft...
Er was gesproken over één dag grondwerken, nu zijn het er drie, er zouden 3 containers grond weggebracht moeten worden, nu zijn het er 10! Het plan zou in stappen uitgewerkt kunnen worden, dus eerst grondwerken en planten van bomen en hagen, 2de fase klinkeren van tuinpaden, dan verdere beplanting, dan vijver...
We twijfelden over een vijver, nu spreekt hij van 3 vijvers met watervallen en kanalen.... en we zouden het nu ook niet meer in stappen kunnen uitvoeren dus moesten we ofwel wachten tot we alles in een keer kunnen doen, ofwel het tussen de stappen braak laten liggen terwijl hij goed weet dat dit niet kan want we hebben een hond.... Ook vragen wij naar een tuin met kruiden en fruit en eventueel plaats voor wat groenten, en hij tekent rozenperken en buxus....
Ik heb hem gevraagd om ofwel te ontwerpen wat we gevraagd hebben, ofwel om af te zien van een verdere samenwerking... Hij zegt dat hij toch met het huidig plan eerst wil langskomen en vraagt reeds voor de betaling hiervan, hij wil hier nog wel wat aanpassingen aan doen zegt hij maar ik vrees dat wanneer ik hem betaal, ik hem niet meer terug zal zien... en dus met een plan zit waar ik niets mee ben..
Wat zouden jullie doen?
Alle tips welkom!
Hij moet zich eerst en vooral schikken naar uw wensen en niet wat voor hem gemakkelijk en/of meer opbrengt. U bent diegene die uiteindelijk het geld moet ophoesten en jaren geniet van uw tuin hebben.
En dat kan niet als uw wensen niet ingewilligd worden.
Normaal gezien wordt er voor een ruwe schets nooit een betaling gevraagd, dat geldt toch ook voor een bouwarchitekt.
Ik zou hem zeker NIET meer laten komen om dat plan nog eens te bespreken. Jullie hebben blijkbaar al kenbaar gemaakt dat het plan niet conform jullie wensen was. Hij wist dat en heeft toch zijn zin doorgedreven.
Als jullie hem nu nog eens laten komen, zal hij denken dat jullie uiteindelijk zullen bijdraaien.
Opgelet: Als jullie natuurlijk als iets getekend hebben, dan kunnen jullie niet meer onder de betaling uit.
Maar dan moet hij wel jullie tuin ontwerpen zoals jullie dat voor ogen hebben en niet zogezegd wat aanpassingen doen.