Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik dien mijn border opnieuw aan te leggen. De bladeren van mijn hosta's zijn verscheurd door de hagelbollen (ik zal ze uit de border halen en oppotten (enkel met wat bloemen en bladeren en schaduwrijk de zomer doorhalen), rabarber onderging hetzelfde lot mijn hortensia, daar bleef niks meer van over en zat onder de witte zuigende insecten dus deze heb ik al verwijderd.
Ik voel me ontgoocheld en kwaad, maar de natuur heeft gewonnen.
Iemand tips om een nieuwe border op te vullen.
De border ligt aan het terras en is vrij zonnig vanaf 14u
Knip alles af wat kapot is en binnen de kortste keren groeit het weer aan, een beetje mest (12-10-18) en daarna water geven doet wonderen. De Hosta's die bij ons eind april helemaal kapot gehageld zijn hebben we ook afgeknipt en zijn nu weer voer voor de slakken
Groetjes, Marei.
ja, ik snap dat heraanleggen ook niet goed. Gewoon alles snoeien wat beschadigd is.
Hier liggen veel planten plat op de grond van de felle regen, veel hebben zich weer recht gezet maar veel Geraniums en nepeta's moeten teruggesnoeid worden en binnen 2weken max. staan ze weer met mooi fris blad te pronken.
'Is gelijk met paarden de natuur is sterk maar wij zijn slim
Hier was het niet de hagel, maar de enorme stortbui die roet in het eten gooide. We zijn de afgelopen 4 maanden druk in de weer geweest om onze totaal verloederde en verwilderde tuin her aan te leggen (nieuw tuinhuis gemets, keermuur afgebroken en her-metst, oude verroeste tuinscheiding weg gehaald en nieuwe gezet met betonplaten en al etc)
En natuurlijk het gazon. Dat hebben we opnieuw moeten omspitten, nivelleren en inzaaien. Het was prachtig weer met veel zon en 35°C toen we eindelijk moe, maar voldaan klaar waren. Twee uur later stormweer en het regende pijpenstelen. Onze grond is klei dus het water liep te traag weg. Gevolg: ons pas ingezaaide gazon stond blank en alle zaad werd tot over het keermuurtje weggespoeld. Volgende dag opnieuw ingezaaid en weer heel de nacht regen.
Mother nature can be a b**ch. Maar het komt allemaal wel goed uiteindelijk
Natuur heeft gewonnen? Wat zijn jouw planten dan? Synthetische dingen gemaakt van recycled plastic?
Wat je doet in een tuin is ook natuur, alleen beheersen mensen het dan, opdat het niet verwilderd.
Je hosta's oprooien is onnodig. Volgend jaar staan ze weer mooi in blad. En wat gezegd is, als je ze nu afknipt, komt er dit jaar ook weer blad. Knip voor nu alles wat stuk is voorzichtig weg. Zet er wat eenjarig spul tussen voor dit seizoen, zodat je toch een wat leuke border hebt. Volgend jaar heb je je eigen border gewoon weer terug.
Is waarschijnlijk ook goedkoper dan alles eruit halen. Beetje respect voor je planten en voor de natuur mag ook wel. Als je geeneens respect hebt voor de natuur, inclusief je planten dus, kun je beter betontegels leggen. Leer een les van de natuur: zij herstelt altijd.
Het is gewoon flink balen, niet meer, niet minder. Zet er wat vlijtig liesjes tussen, petunia's of ander eenjarig spul wat je leuk vindt.