menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ligusterhaag ideale voedingsbodem

Ga naar meest recente reactie

jevabo

Jevabo

Dag tuinvrienden,

komend weekend gaan we een kleine 40 meter ligusterhaag planten.
Het Plantjes met blote wortel (60 - 100cm).

Bij het plantencentrum raden ze ons aan een geul te graven van een spade breed en 30 tot 40 cm diep.
Aangezien we op vruchtbare, maar wel vaste klei/leemgrond zitten, werd ons aangeraden om een mengsel van 1/3de rijnzand, 1/3de compost en 1/3de bestaande grond te mengen en dit als vulling te gebruiken voor de gracht. Dit zou dan een ideale voedingsbodem zijn voor de plantjes en tegelijk meer water doorlaten dan gewoon de klein/leemgrond terug te gebruiken als vulling.

Nu heb ik vandaag naar een bedrijf in grondwerken gebeld om de prijs voor compost en rijnzand op te vragen, maar daar kwamen ze met een andere verhaal.
Zij hadden nog nooit gehoord van deze combinatie en zeiden dat ze voor zulke zaken altijd teelaarde gebruiken. En niets anders. Dus gewoon de hele gracht dichtgooien met teelaarde.
Ze gingen zelfs een stap verder door te zeggen dat compost de eerste 2 jaren niets bedraagt (voedingsgewijs) aan je bodem.

Nu ben ik aan het twijfelen over de juiste keuze. Volgens verschillende bronnen brengt teelaarde namelijk geen voedingsstoffen met zich mee.
Het wordt wel gebruikt om bijvoorbeeld putten in je gras op te hogen. Het gras zou daar dan gemakkelijk weer doorgroeien omdat het zo luchtig is.

Wat denken jullie ervan en wat zouden jullie doen?

Groeten,
Jeroen
maandag 23 februari 2015 - 11:00
Wannus

Wannus

Het mengsel in het plantencentrum vind ik ideaal voor klei - en leemgrond.
Het is heel normaal dat ze in bedrijven van grondwerken teelaarde
gaan aanraden , ze verkopen dat .
maandag 23 februari 2015 - 11:28
Marei

Marei

Bij het planten van zo'n haag zou ik de kale wortels bedekken met potgrond en verder aanvullen met de uitgegraven grond.
Wij tuinieren op rivierklei en hebben al vele hagen op deze manier geplant.
Alles gedijt prima en eigenlijk zelden uitval van planten.

Groetjes, Marei
maandag 23 februari 2015 - 11:58
jevabo

Jevabo

Bedankt voor jullie reacties!
maandag 23 februari 2015 - 20:07
jevabo

Jevabo

Hoi Marei,

Nog een vraagje ivm met jouw voorstel.
Je gebruikt potgrond. Zou teelaarde evengoed kunnen?
Uiteindelijk denk ik dat een mengeling van zand, compost en kleigrond nog het beste zou zijn. Maar dat is een hels karwei om alle grondsoorten te gaan mengen.
Jouw techniek is wat gemakkelijker, en als het voor jullie met succes werkt op dezelfde grondsoort, dan wil ik het best proberen.
Maar bij de lokale grondwerker kan ik enkel compost of teelaarde afhalen.
Denk je dat teelaarde een goed alternatief is voor de potgrond?

Alvast bedankt!
Jeroen
woensdag 25 februari 2015 - 20:39
Marei

Marei

Dat denk ik niet Jeroen. Ik ben wel is waar geen kenner van al die mogelijke grondsoorten, maar de enkele keer dat ik een aanhanger teelaarde haal (om iets in de tuin aan te vullen of op te hogen), noem ik dat altijd 'zwart zand' en ik heb de ervaring dat het altijd vol zit met onkruid; ik heb er zelfs eens veel heermoes ingevonden.

Wij halen gewoon zakken potgrond bij de Boerenbond/Welkoop; maar in een tuincentrum zul je dat ook wel kunnen kopen. Die geul hoeft niet helemaal met die potgrond gevuld te worden. Ik gooi een flinke schep om en tussen de wortels en verder vul ik het weer aan met de uitgegraven grond. Ik heb nog nooit gehoord dat er op zand iets goed groeit.........

Succes met je werk, ik ben ook bezig met een geul, nog 35 meter te gaan en m'n beukenhaag zet ik er op dezelfde manier in.

Groetjes, Marei.
woensdag 25 februari 2015 - 21:00
jevabo

Jevabo

Hoi Marei,

Dan neem ik wat zakken potgrond mee van het tuincentrum
Ik ga de volle 40 meter zaterdag doen. een kleine 200 plantjes te gaan. Maar ik kan op wat hulp rekenen, dus komt wel goed.

Veel succes met de rest van je beukenhaag en bedankt voor je reactie.

Groeten
Jeroen
woensdag 25 februari 2015 - 21:25
Marei

Marei

Graag gedaan Jeroen, ik ben zaterdag niet klaar hoor, heb geen hulp en moet alles alleen graven maar ik zit er niet mee, komt allemaal klaar!
woensdag 25 februari 2015 - 21:30
jevabo

Jevabo

Dan wens ik je veel succes Marei!
woensdag 25 februari 2015 - 22:16
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 5? (beveiligingscontrole) *