Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb achter mijn tuin een beek lopen waarvan het water mij heel proper lijkt. Het water is klaar (enkel na een onweer of veel regen is het modderig), er zitten van die lange groene slierten (dit zijn algen?) en er zitten kleine baarsjes op. De boeren uit de buurt gebruiken het water om hun bomen/planten water te geven. Is het een goed idee om dit water te gebruiken om mijn tuin te besproeien? Welke pomp kan ik hier het beste voor gebruiken?
Ik gebruik al jaren het water uit de beek achter mijn tuin. Een geluk dat die er is want voor het ogenblik gaan er hier enkele liters door per dag.
Voor de pomp, dat hangt er van af hoe groot je tuin is met andere woorden : hoe lang zijn de sproeidarmen. Ik heb vier pompen staan en een komt uit de Aldi. Die heeft het grootste debiet.
In elke doe het zelf magazijn vind je pompen. Vergelijk maar eens de prijzen.
Oke. Dan ga ik mij straks eens een pomp halen denk ik. Ik heb wel gemerkt dat je verschillende types hebt:
- Gewone dompelpomp (tot 5mm onzuiverheden)
- Dompelpomp voor vuil waten (tot 25mm onzuiverheden
- Besproeingspomp (zoals de Gardena classic 3000/4). Daar kan je een aanzuigfilter opzetten om onzuiverheden uit het wat te filteren.
Welke moet ik nemen?
Ik heb ook geen grote tuin (10x10m maximum). Dus ik ga met 1 pompke wel toekomen denk ik.
Iemand heeft mij wel eens gewaarschuwd voor pollen, zaden,... in het beekwater en voor onkruid achteraf. Zever?
Ik heb ook een Gardena pomp maar weet niet vanbuiten welk type. Dus geen dompelpomp kopen wel een aanzuigpomp. De darm die je op de pomp moet zetten daar is vanonder een filter aan. Dus dat is geen probleem. Allen mag ge die filter niet op de boden laten liggen maar iets
hoger maar wel zo dat de filter helemaal in het water hangt.
Ik heb ook ee beek achter het huis.
In mijn geval heeft de vorige eigenaar gezegd om het water enkel te gebruiken als het helder is.
Indien troebel kan het zijn dat boeren gespoten hebben en dan spuit je je eigen tuin kapot. Heeft hij zelf ondervonden. Heel de moestuin en gazon kapot.
Ik heb ook een grote zwarte emmer gekocht, gaten geboord aan de zijkanten en die in de beek gelegd. Met touw bevestigen, dan kan je hoogte instellen. Daarin leg je de aanzuigslang met filter.
De emmer fungeert als eerste filter voor groot vuil en voorkomt dat je aanzuigfilter op de bodem ligt. Ecen goed opletten dat de gaten voldoende water in de emmer laten, anders zuigt de pomp de emmer leeg voordat die terug bijgevuld is (inkomemd debiet groter dat uitgaan debiet door pompzuiging.
Ik gebruik dat ook om soms de regentonnen bij te vullen.
Ik heb me afgelopen vrijdag een Garden pomp gekocht. 3100 l/h en 3,6 bar. Super ding. Zit aanzuigslang met grof vuil filter en terugslagklep op alsook een tuinslang van 20 meter met gardenakoppelingen. Echt tevreden van...
Ik ben mij zo een Gardena 3000/4 pomp gaan halen (max 3600 l/h) en ik moet zeggen: mijn planten zijn mij eeuwig dankbaar . Ook het gazon heb ik goed gesproeid gehad en die ziet er veel groener uit dan de gazons bij de buren.