Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ga het gazon van mijn voortuin vervangen door bodembedekkers , er staan al 4 grote buxusen , een in kegelvorm en 3 bollen . Er staan ook twee bolacacias . Ik had gedacht om pachysandra green carpet te planten , mag men daar eerst anti-worteldoek plaatsen om onkruidgroei te belemmeren en hoeveel van deze plantjes moet ik zetten per m² .
luske ,
dat mag een worteldoek ,maar hoeft niet echt,
Eens de pachisandra is dicht gegroeid heeft het onkruid geen kans meer.
Ik heb het ook in de voortuin.
Naargelang hoe vlug je het vol wil hebben staan, kan je tussen de 5 en de 10 plantjes per Vierkante meter planten.
Gr Esem,
Vergeet niet dat de meeste bodembedekkende planten slechts een dicht tapijt vormen doordat uitlopers steeds maar verder wortelen en nieuwe plantjes tussenin maken. Daarvoor is worteldoek dan eerder een belemmering. Als die voortuin dan later ooit eens moet gerenoveerd worden, is het verwijderen van dat kluwen planten en worteldoek een rotkarwij, waarbij er van gescheiden afval (composteerbaar en brandbaar) al weer geen spraak meer is. Ecologisch is het dus af te keuren. Noch de productie noch de vernietiging zijn milieuvriendelijk.
Als het dan toch maar om een voortuin gaat vind ik de eerste twee jaar, enkele malen per jaar schoffelen en wieden nog steeds de beste oplossing. Mensen die dergelijke inspanningen niet kunnen opbrengen verdienen GEEN tuin.
heb je naast Pachysandra 'Green Carpet' wat bijna saai wordt omdat iedereen dat al heeft, ook gedacht aan bijvoorbeeld:
Acaena magellanica
Achillea tomentosa
Ajuga variëteiten
Asarum europaeum
Azorella trifurcata
Dryas suendermannii
Geranium variëteiten
Nepeta faassenii 'Grol'
Nepeta recemose 'Grog'
Persicaria affinnis variëteiten
Plox subulata variëteiten
Thymus variëteiten
Vinca variëteiten
Deze planten brengen naast de groene structuur ook wat kleur in je tuin, waardoor je tuin een extra aantrekkingskracht ktijgt. Ook voor deze planten geldt 7 Ã 10 per m2 afhankelijk hoe snel je één en ander dicht wil hebben.
Hartelijk dank voor de inlichtingen .
Wat voor mij het belangrijkste is , dat het plantjes zijn die zo weinig mogelijk onderhoud vragen .
Daarom wil ik even reageren op het antwoord van jdcoster over die antiworteldoek . Dat mensen die geen inspanningen willen doen , geen tuin verdienen , hou dan aub rekening met mensen met een handicap hebben maar die heel veel van tuinieren houden en door omstandigheden geen zware inspanningen meer kunnen en mogen doen .
Luske
Hallo ,
Ik heb nu enkele fotos bijgevoegd om een idee te hebben hoe mijn voortuin er momenteel uitziet met de bestaande beplanting . Elk voorstel is welkom . [afbeelding verwijderd niet-https]
groetjes
Mijn excuses voor mijn ongezouten uitlating. Ik ben soms wat geprikkeld door de talloze forumbezoekers die menen dat men een perfekte tuin bekomt zonder de minste inspanning en met behulp van allerlei kunstgrepen en een arsenaal chemische brol.
Ik ben eens naar de foto's van jouw voortuintje gaan kijken en dat kan iets moois worden. Ik blijf dus ook bij mijn mening dat het gebruik van worteldoek daar af te raden is.
In de omstandigheden die u aanhaalt zou ik ook een laag mulch met houthaksel overwegen tussen de planten en eens kijken of er soms een beetje hulp van de familie of van de buren te verwachten valt.
Toch vriendelijke groetjes hoor.
Als je echt bodem bedekkers gaat gebruiken heb je echt geen worteldoek nodig.
Na enkele jaren is het een dicht tapijt geworden, en krijgt het onkruid geen kans meer.
En heb je ook hellemaal geen omziens meer naar het onkruid.
Alleen hier en daar misschien een beetje bijsnoeien.
Gr Esem,
Luske, welke boom staat er op de bovenste rechtste foto? Ik ken niets van planten/bomen/... en wij zijn al enkele maanden op zoek naar een leuke boom voor naast ons terras. Jouw boom lijkt me wel mooi.
Helaas kan ik je geen tips geven, maar ik wens je toch veel succes met je nieuwe voortuin.
dag Tinneke ,
Ik dacht dat het een ( soort ) esdoorn is , geënt op stam .
Momenteel zijn de bladeren lichtgeel en hebben een rood steeltje .
Deze boom wordt niet groot .
Ik hoop dat je daarmee geholpen bent .
groetjes
Hmmm Luske de site die je gebruikt voor je foto's (zita.be) bevat spyware. Jaja ook telenet installlerd spyware op je pc. Ik raazd dan ook iedereen af sites te bezoeken die spyware gebruiken.