M.a.w. wat hebben ze precies bij de gazon aanleg gedaan om ervoor te zorgen dat de schade beperkt blijft van dit ongedierte? Moet je jaarlijks een bepaalde meststof (of ander spul) strooien?
Voor zover ik weet uitsluitend zeer uitvoerig mechanisch bewerkt, mogelijk om zoveel mogelijk engerlingen mechanisch te vernietigen. In ieder geval, op de factuur stond niets anders op dan meststoffen en graszaad, geen andere chemische producten.
Ik strooi niets tenzij een gewone gazonmeststof.
Wat ik wel doe is de gazon uitvoerig met water sproeien als de kevers uit de grond komen (grondwater). Die komen uit de grond, zoals de naam het al zegt voor de juni-kevers meestal in juni op warmere dagen. De roze kevers zijn wat vroeger.
Hun leven bovengronds duurt niet lang. Opstijgen en koers zetten naar de dichtstbijzijnde boom, partner zoeken, paren, en dan terug naar beneden om eitjes te leggen. Ik heb gelezen dat ze typisch een droge bodem opzoeken en een waterzieke bodem mijden. Dus dacht ik dat ze misschien onze gazon als niet interessant zouden beschouwen als ik die goed nat houd in die periode.
Misschien stel ik me dat maar voor, misschien heeft dat helemaal geen invloed.
Wat er ook van weze: geen probleem meer voorlopig en dit jaar, dat kan ik nu al zien, zal er ook geen probleem zijn.