Ik heb de houten omheining dan toch verwijderd, nu 2 maanden geleden, en blij dat ik het gedaan heb. De takken waren al door die omheining gegroeid en ik kon ook moeilijk leiden. Ik heb een extra draad van 2m hoog gezet boven de bestaande waardoor er nu een 2,4m hoge draad is, ideaal om de pyracantha te leiden!
Hij staat er prachtig bij, mooi in bloei, en voldoende zichtdicht dankzij het leiden. De pyracantha met rode bessen groeit wel minder dicht, de klassieke versie met oranje bessen groeit onvoorstelbaar hard. Heeft een stevige scheut gezet de laatste weken, ik verwacht dat tegen het einde van dit seizoen hij zeker tot 2m dicht zal zijn. De buur is ook blij dat die (lelijke) houten omheining weg is.
Voor de liefhebbers die ook zo'n haag willen zetten, wees gewaarschuwd, het is wel veel werk om hem te leiden. Ik werk er regelmatig aan, maar je moet het bijhouden anders groeit hij te wild. Ik merk wel dat als je de takken leidt wanneer ze nog jong zijn, er geen doornen op zitten en het dus vrij pijnloos is. Het vraagt wel heel wat tijd, meerdere keren per jaar, ook gerichte snoei, maar voor mij is het het wel waard.