menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Start groei Pyracantha

Ga naar meest recente reactie

Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Hey,

Ik heb nu 2 jaar geleden een pyracantha haag geplant, op die 2 jaar is hij behoorlijk gegroeid tot ongeveer 1m80, maar enkel de onderste 1m is echt 'dicht'.

De onderste 1m staat er een draad waar ik de pyracantha door leid, daarna om de 50cm een spandraad tot op 3m hoogte. Daarom is die onderste meter ook veel dichter.

Om voor mijn buur de privacy te bewaren, had ik wilgenmatten opgehangen van 2m hoog (177 euro voor 18 meter, ik zie dat het nu al 300 euro is dankzij inflatie...). Nu was ik altijd van plan om de wilgenmatten te verwijderen eens de haag voldoende privacy gaf. De takken van de pyracantha groeien ook door de wilgenmatten, ik zou eigenlijk een gewone draad ertegen willen hangen zodat ik de takken van de pyracantha beter kan 'weven' en de haag dichter kan maken. Ik zou dus een draad van 2m boven de bestaande van 1m hangen zodat ik goed kan leiden, en zijn hond er niet over kan.

Nu vraag ik me echter af wanneer ik het best kan doen? Mijn pyracantha lijkt zich nu al voor te bereiden om te groeien. Bloeit normaal in mei, maar wanneer begint de vegetatieve groei? De takken worden ook steeds minder buigzaam. Ik was van plan in Maart al die matten weg te halen, wat raden jullie aan? Heeft ook geen zin de privacy matten weg te halen indien er nog geen echte groei is.

Bedankt
donderdag 16 februari 2023 - 12:33
Patrikc

Patrikc

Eerder dan draden spannen en takken weven, kan je beter wat gericht snoeien om die Pyracantha netjes toe te laten groeien.

Je kan dat nu doen, vlak voor de groei begint.
vrijdag 17 februari 2023 - 16:41
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Hey, snoeien doe ik ook, maar zonder steun vallen de takken gewoon naar beneden...ik zal een foto posten.
vrijdag 17 februari 2023 - 17:20
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Als takken omvallen dan snoei je waarschijnlijk niet ver genoeg terug.

Hoe groot waren die vuurdoorns bij aanplant?

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 18 februari 2023 - 08:18
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Bedankt voor je antwoord tuinprins. Ze waren niet groot bij aanplant, 30-40 cm, zodat ze goed te leiden zouden zijn. Hieronder wat foto's. Het is een mengeling 50/50 van de klassieke oranje en van de rode bessen. De rode bessen zijn beter geschikt voor een haag, ze groeien uit zichzelf omhoog en hebben buiten snoei geen "leiding" nodig. De oranje hebben de neiging te gaan hangen.

De takken die uitsteken is een mengeling van takken die "gevallen" zijn en takken die loodrecht op de omheining groeien en ik dan insnoei tot een paar cm op de hoofdtak.

De geleide takken die omhoog groeien zijn dikker geworden en blijven op den duur uit zichzelf rechtstaan. Ik heb ze geleid om sneller een volle haag te hebben, ook in de top.

zaterdag 18 februari 2023 - 11:41
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Het lijkt contradictorisch, maar een haag groeit sneller en mooier dicht als je de lange takken snoeit in plaats van te leiden.

Nu, dit komt ook wel goed…
zaterdag 18 februari 2023 - 15:16
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Dag Patrikc,

Bedankt, ik vind het altijd wat onduidelijk die info daarrond. Langs de ene kant heb ik bij de aanplant van m'n meidoornhaag ook na aanplant 1/3 ingekort, maar nog had hij de neiging om kaal te worden onderaan en belachelijk veel scheuten te maken aan de bovenkant. Ik snoei wel in een lichte trapeziumvorm, vanonder breder dan vanboven.

Bij de aanplant van m'n beukenhaag werd echter aangeraden de top pas in te korten eens hij op de gewenste hoogte zit, en dan 30cm of zo onder die gewenste hoogte. Mijn buur en mijzelf zouden de pyracantha haag ook vrij hoog willen laten komen, 2m50 min. Ik sta wel open voor alle tips, zou je dan concreet aanraden om de dikkere hoofdtakken af te knippen 1m onder hun huidige hoogte? Moet voldoende inkorten, anders komen er gewoon nieuwe hoofdtakken in de bovenste knoppen die alle groeihormonen krijgen.

Ik zag jouw beukenhaag in een ander topic, wat je doet werkt in ieder geval erg goed!
maandag 20 februari 2023 - 14:23
Droge_zandgrond

Tekst aangepast

Droge_zandgrond

Ik heb de houten omheining dan toch verwijderd, nu 2 maanden geleden, en blij dat ik het gedaan heb. De takken waren al door die omheining gegroeid en ik kon ook moeilijk leiden. Ik heb een extra draad van 2m hoog gezet boven de bestaande waardoor er nu een 2,4m hoge draad is, ideaal om de pyracantha te leiden!

Hij staat er prachtig bij, mooi in bloei, en voldoende zichtdicht dankzij het leiden. De pyracantha met rode bessen groeit wel minder dicht, de klassieke versie met oranje bessen groeit onvoorstelbaar hard. Heeft een stevige scheut gezet de laatste weken, ik verwacht dat tegen het einde van dit seizoen hij zeker tot 2m dicht zal zijn. De buur is ook blij dat die (lelijke) houten omheining weg is.

Voor de liefhebbers die ook zo'n haag willen zetten, wees gewaarschuwd, het is wel veel werk om hem te leiden. Ik werk er regelmatig aan, maar je moet het bijhouden anders groeit hij te wild. Ik merk wel dat als je de takken leidt wanneer ze nog jong zijn, er geen doornen op zitten en het dus vrij pijnloos is. Het vraagt wel heel wat tijd, meerdere keren per jaar, ook gerichte snoei, maar voor mij is het het wel waard.

vrijdag 2 juni 2023 - 16:24
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Foto's recht toe recht aan, betere vergelijking met de eerste foto's, er zijn nog steeds stukken waar het moet groeien

image hosting
zaterdag 3 juni 2023 - 17:31
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 3? (beveiligingscontrole) *