menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voorbereiding bloemenweide

nicos306

Nicos306

Dit najaar zou ik een deel van mijn siertuin willen veranderen naar een bloemenweide, die ik volgend voorjaar dan zou inzaaien.
Alleen heb ik enkele vragen die eventueel wat aanpassingen zouden vragen :
De tuin heeft een zuidelijke ligging, maar heeft met de buur een gemeenschappelijke (dunne) taxushaag met een hoogte van 80 cm. Ik had gedacht die haag te snoeien tot bv 50 cm (om de bloemen wat extra steun te kunnen geven), of ze in het najaar/winter volledig weg te halen ? Wat zou een betere optie zijn, of geldt daarvoor enkel de eigen smaak ?
Kan ik eventueel al extra compost invoeren in het najaar om de grond wat te verbeteren of zou een bodemonderzoek me veel moeite kunnen besparen ?
zondag 16 juli 2023 - 21:41
leerling

Leerling

Heel fijn dat je dat wil doen! Wel nieuwsgierig: wat beweegt je ertoe?

De grond zeker niet verrijken! Niet met compost, zeker niet met wat voor mest dan ook. Bloemenweides vragen arme grond. Bij natuurprojecten wordt de toplaag soms zelfs afgegraven om te rijke grond kwijt te geraken.

Koop niet zomaar ergens wat "bloemenweidezaad". Daar zitten dikwijls ook heel wat graszaden in. Of zaden van niet-inheemse bloemen. Of alleen zaden van eenjarigen. Of zaden die het niet noodzakelijk naar hun zin hebben op het type grond dat je hen kan aanbieden.
Als het budget het toelaat, kijk dan bv. eens naar het aanbod op https://www.ecoflora.be/nl-nl/lijst-van-producten/57-bloemenweiden, of lees alvast de tips daar (en elders).

Verwacht niet meteen wonderen. Foto's van mooie bloemenweides zijn meestal het resultaat van jarenlang volhouden en bijsturen.
Bv. door het maaisel af te voeren (nadat de zaden van de eenjarigen gevallen zijn), kan je te rijke grond verarmen, maar dat kan ettelijke jaren duren.

Plant gerust ook wat bloembollen in die weide: krokussen, sneeuwklokjes, botanische tulpen, narcissen ...
In het vroege voorjaar geven ze alvast kleur aan je tuin en vinden bestuivers meteen ook nectar en pollen.
Vermijd invasieve exoten zoals de hyacint die o.a. wordt verkocht onder de namen Spaanse hyacint, boshyacint, wilde hyacint, Hyacinthoides hispanica, Scilla hispanica, Scilla campanulata blue, Endymion hispanicus... Die vormt een bedreiging voor onze inheemse hyacint, Hyacinthoides non-scripta, die o.a. het Hallerbos elk voorjaar zo prachtig kleurt. Helaas heet die in het Nederlands net zo goed boshyacint en wilde hyacint.
(Bij twijfel, gebruik je favoriete zoekmachine, zoek de naam van de plant en voeg "invasieve exoot" toe.)

Ik begrijp je vraag over de taxushaag niet. Als die nu 80cm hoog is, gaat die geen probleem vormen voor een bloemenweide met een zuidelijke richting.
Als je met dit project onze biodiversiteit wil ondersteunen, mag die haag best nog wat hoger en dikker, zodat o.a. vogels er schuil- en nestplaatsen in kunnen vinden.
Onze taxushaag is ondertussen zo'n 1,5m. Zelfs aan de meest schaduwrijke kant groeien nog massa's (gewenste) planten.

maandag 17 juli 2023 - 00:19
Tuinprins

Tuinprins

Dat je een bloemenweide wilt gaan maken is leuk maar het is in de praktijk niet zo gemakkelijk als het lijkt. Als de grond te rijk is dan delven soorten die arme grond willen het onderspit. Vaak zie je dat grassen sterk gaan overheersen. Een probleem van de laatste jaren is dat door droogte in het voorjaar sommige zaden slecht ontkiemen of matig willen groeien. Als je geen water geeft dan geven jonge zaailingen de geest. Een ander belangrijk probleem is dat als je in de grond gaat werken er veel onkruidzaden zullen gaan ontkiemen. Onervaren tuiniers zien het verschil niet tussen onkruid en een gewenste plant. Je zit niet te wachten op een veld dat bestaat uit Europese hanenpoot, ganzenvoetmelde en nachtschade (onkruiden die vaak als eerste kiemen op bewerkte grond).

De foto's die je op internet ziet van mooie bloemweides zijn vaak van natuurlijke bloemenweides waar een soort van natuurlijk evenwicht is tussen de diverse soorten of zijn de foto's afkomstig uit tuinen waar met veel verstand van zaken een bloemenweide is aangelegd. Van de mislukkingen zie je weinig foto's.

Belangrijk is dat je je eerst gaat inlezen over de materie.
Verder zou het een idee kunnen zijn om naast zaad ook 'plugplanten' van bepaalde soorten te gebruiken. Plugplanten zijn jonge zaailingen/plantjes die in kweektrays staan.
Ook is het belangrijk te beseffen dat je de eerste jaren geen dicht bloemenveld hebt maar dat het allemaal wat tegenvalt. Waar nodig zou je kunnen bijzaaien of wederom plugplanten toe te passen.

Gegroet, de tuinprins

maandag 17 juli 2023 - 05:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 4? (beveiligingscontrole) *