menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grond vol brandnetels

Ga naar meest recente reactie

Davydl

Davydl

Hey,

Onlangs een huis gekocht, met achterin een verwilderd kippenhok met brandnetels tot 3m hoog. We zouden dit stuk grond willen gebruike´ voor nog wat diertjes en eventueel een moestuintje.

2 weken geleden heb ik alle brandnetels uitgetrokken maar uiteraard zit die bodem nog vol met wortels. Ben deze nu aan het omspitten en alle wortels er van tussen aan het halen. Had ook al eens de vernieuwde round up geprobeerd maar deze werkt toch niet meer als de oude.

Nu is mn vraag, eens ik heel dat stuk omspit, hoe zorg ik ervoor dat die brandnetels niet terug komen? Is er een product dat ik er op kan doen om het "onkruidvrij" te houden. Met diertjes en moestuin die er zouden komen is het zowiezo geregeld onkruid dat boven komt zo snel mogelijk plukken, maar ik wil het niet meer zo ver zien komen als dat het nu stond ????

Alvast bedankt!
donderdag 31 augustus 2023 - 17:17
deHaan

DeHaan

Als je de brandnetels met wortel en al verwijderd ben je ze kwijt.
Kan wel zijn dat er zaailingen opkomen.
Als je regelmatig schoffelt en/of wied dan hou je het netjes.
Tjokvol planten zetten werkt ook goed.
donderdag 31 augustus 2023 - 17:32
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Hier ook brandnetels op die manier verwijderd uit een stuk van de tuin.
Is een karweitje dat je beter in de latere herfst of winter doet. Die netels sterven bovengronds grotendeels af en dan heb je veel minder last van de brandharen.

Ik weet niet wat voor diertjes je straks in je tuin wil loslaten, maar ook de nog toegelaten herbiciden, pesticiden, fungiciden, meststoffen kunnen schadelijk zijn voor dieren.
donderdag 31 augustus 2023 - 21:04
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Als je nog delen van je tuin onkruidvrij wil maken, is de karton+mulch methode een milieuvriendelijker alternatief voor gif spuiten.
Zie bv. https://yggdra.be/hoe-moet-ik-afdekken/
en
https://yggdra.be/afgedekt-met-karton-en-stro-en-nu/
donderdag 31 augustus 2023 - 21:55
PeterC

PeterC

Zijn die brandnetels beperkt tot dat vroegere kippenhok?
Als dat zo is dan kan dat erop wijzen dat door de jarenlange bemesting door de kippen de bodem stikstofrijk is en dat soort bodem hebben brandnetels graag.
In de gaten houden of je nieuwe brandnetels de kop ziet opsteken, en wellicht zullen die er wel komen, en die gewoon verwijderen.
Als je er opnieuw dieren op zet dan zal de bodem stikstofrijk blijven, gunstig voor brandnetels.
donderdag 31 augustus 2023 - 22:08
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Heb hier vaak last van brandnetels die onder de schutting door komen. En voordat ik bet in de gaten heb staan ze heel hoog in bloei in mijn haag. En dan gaan ze weer geweldig zaaien. Genoeg om er brandnetelgier van te maken.
vrijdag 1 september 2023 - 09:49
leerling

Leerling

Als je daar weer kippen gaat houden, denk ik niet dat je daar veel onkruid zal vinden. Tenzij je heel veel plaats voor weinig kippen hebt.
vrijdag 1 september 2023 - 11:25
Davydl

Tekst aangepast

Davydl

Bedankt alvast voor de vele reacties. Ondertussen nog een klein stukje om te spitten en waar ik geweest ben blijven ze voorlopig toch weg. Enkel zitten die wortels ook volledig tussen de omheining gegroeid. Dat moet ik nog eens goed bekijken hoe ik deze weg ga krijgen.

En inderdaad het was beperkt tot het stuk waar het kippenhok staat. Dus die grond zal lange tijd goed bemest geweest zijn. Zal wel goed zijn voor de toekomstige moestuin ????

Ik had van een collega trouwens een tip gehad. Veevoederzout op het onkruid en zelfs gazon en het is allemaal weg. Vind er online wel over dat dit inderdaad werkt tegen onkruid. Maar iemand hier meer kennis over? En is dit dan ook niet slecht voor het gazon?
dinsdag 19 september 2023 - 12:14
PeterC

PeterC

Veevoederzout.
Bedoeld voor het vee.

Maar dat "zout" klinkt verdacht. En als ik de samenstelling ervan opzoek dan zegt dat 98,5% NaCl, dus zuiver keukenzout.

Met een flinke dosis zout zal je de meeste planten wel klein krijgen, behalve dan zoutminnende planten, maar die vind je hier niet van nature in het binnenland. Die moestuinplanten die je er straks wil telen zullen al evenmin enthousiast zijn.

Kortom: ik zou er niet mee beginnen.
dinsdag 19 september 2023 - 21:12
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).