menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bemesting nieuwe Hedera

Ga naar meest recente reactie

Jackflash27

Jackflash27

Hallo,
Ik heb deze week een nieuwe Hedera haag geplant. Paar dagen van te voren wat koemestkorrels door de grond gemengd en bij het planten ook wat aanplantgrond gebruikt (gemengd met de bestaande grond uiteraard). Voorlopig hoeft er dus niks te gebeuren, hopelijk kan de hedera zich in de komende maanden goed wortelen en hechten.

Mijn vraag is nu: welke mest ga ik in het voorjaar gebruiken voor deze haag.
Organische mest (zoals koemestkorrels) of toch beter een NPK Produkt?

Ik lees altijd dat kunstmest geen grondverbeteraar is, maar wel beter is voor de snellere groei. De hoeveelheid voeding bij koemestkorrels is daarentegen weer te beperkt voor een goede groei.

Graag advies.
maandag 2 oktober 2023 - 09:12
Tuinprins

Tuinprins

Je kunt beter koemestkorrels of Culterra gebruiken. Veel NPK meststoffen bevatten veel stikstof. Dit leidt inderdaad tot snelle groei maar planten moeten niet worden opgejaagd. Bovendien is snelle groei vaak slappe groei met zeer mals blad. Dit is aantrekkelijk voor luizen en bovendien krijg je er bij een ongunstig (nat) voorjaar eerder bladvlekken in.

Gegroet, de tuinprins
maandag 2 oktober 2023 - 15:41
Jackflash27

Jackflash27

Dank voor het meedenken. Maar Culterra heeft toch ook 10% stikstof? Dat is volgens mij een beetje vergelijkbaar met NPK (kunst)messtoffen, toch?
maandag 2 oktober 2023 - 19:46
leerling

Leerling

Wat voor grond heb je en waarom denk je dat die Hedera mest nodig heeft?
maandag 2 oktober 2023 - 20:50
dries944

Dries944

Een laagje compost als mulch onder de haag aanbrengen doet al wonderen. Al dan niet in combinatie met koemestkorrels.
Kunstmesstof is slecht voor het bodemleven en zou ik zeker niet gebruiken! Zorg voor een goede bodem en dan krijg je sowieso gezonde planten.
maandag 2 oktober 2023 - 21:30
Jackflash27

Jackflash27

@Leerling: was het advies van de leverancier. Ik had op dat moment niet verder gevraagd naar wat voor mest het beste is. Grond is van oorsprong Leem/klei vermengd met wat teelaarde / aanplantgrond.

maandag 2 oktober 2023 - 23:06
leerling

Leerling

Nogal wat leveranciers prijzen uit commerciële overwegingen vanalles en nog wat aan.
De Bodemkundige Dienst van België (BDB) schat dat daardoor zowat 70% van de tuinen hier overbemest en overbekalkt zijn, wat slecht is voor het bodemleven en dus ook voor de planten die er proberen te groeien.

Zowel in onze vorige tuin (leemgrond) als in deze (zandgrond) groeit Hedera. Nooit wat voor extra voeding dan ook gegeven. Zelfs geen compost. Ook in heel wat parken en gewoon in de natuur groeit het probleemloos.

Als je sommige leveranciers bezig hoort, kan je je toch alleen maar afvragen hoe planten ooit konden overleven voor er mensen waren.
dinsdag 3 oktober 2023 - 00:51
Jackflash27

Jackflash27

Helder, mest is niet nodig dus. En als mijn wens nu is dat de haag zo snel mogelijk “dicht” is? Helpt npk of koemest daar überhaupt bij?
dinsdag 3 oktober 2023 - 02:16
leerling

Leerling

Als er genoeg voedingsstoffen in de bodem zitten en die bodem genoeg (maar niet te veel) vocht bevat is extra voeden eerder schadelijk dan goed. Zie uitleg van Tuinprins.

Als je wil dat die Hedera gauw dicht zit, moet je snoeien. Daar waar je snoeit krijg je nl. dikwijls een vertakking.
dinsdag 3 oktober 2023 - 07:58
Jackflash27

Jackflash27

@Leerling: nou, of er genoeg voedingsstoffen in de grond zitten vind ik lastig te beoordelen. Er heeft 20 jaar een beukenhaag gestaan die op het eind helemaal 'op' was (groeide niet meer goed, snel dor, etc). Mijn vraag zou dan zijn: raakt de bodem uitgeput van voedingsstoffen als er 20 jaar beplanting op heeft gestaan?
dinsdag 3 oktober 2023 - 11:48
leerling

Leerling

Dat hangt ervan af wat de toestand van de bodem vooraf was en wat er ondertussen nog mee gebeurd is. Zoals Dries944 al schreef, regelmatig een laagje compost als mulch (of ander plantenmateriaal als mulch) doet al wonderen.
Een van de voordelen van compost is dat daar meer sporenelementen zitten dan in kunstmes. Gezonde planten hebben echt wel meer nodig dan NPK.

Als je wil weten waarom almaar meer mensen wegblijven van kunstmest, zoek dan eens op "effect van kunstmest op de bodem". Kijk daarbij ook kritisch naar de bron van het artikel.

Als je bij het aanplanten de grond al wat verrijkt hebt, hoef je eigenlijk niet meer te doen dan te mulchen. Hoe dikwijls je dat best doet hangt af van de toestand van je bodemleven. Die zal de mulch omzetten in elementen die weer bruikbaar zijn voor planten. Ik vul de mulch aan als die grotendeels opgenomen is in de bodem.
In tegenstelling tot mest (=kunstmest of dierlijke mest), kan je niet te veel mulchen.

Als je zeker wil zijn van de toestand van de grond, dan kan dat alleen met een bodemanalyse. O.a. de Bodemkundige Dienst van België biedt dat aan. Zij analyseren het staal dat je hen stuurt en geven daarna zowel informatie over dat staal als advies over hoe je de bodem eventueel kan verbeteren. Zie https://www.bdb.be/nl/staalname-en-analyse.
dinsdag 3 oktober 2023 - 12:50
Jackflash27

Jackflash27

Bedankt voor de info!
dinsdag 3 oktober 2023 - 12:52
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).