menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten in ondiepe grond

tomasvanlo11

Tomasvanlo11

Hi!

Ik kocht recent een duplex met tuin en een tuinaannemer heeft de tuin aangelegd. De tuin is opengetrokken naar de -1 verdieping toe met plantenbakken op twee niveaus.

Nu blijkt dat de projectontwikkelaar in de onderste bak gewoon 10cm aarde heeft gegooid op een oude laag stenen (mogelijk ooit een terras geweest of zo). Het water lijkt wel door te kunnen sijpelen maar de grond (manueel) afgraven is onmogelijk dieper dan die steenlaag.

We zitten een beetje op het einde van het budget en ik vraag me af of er een oplossing is zonder de hele boel uit te breken. De tuinaannemer stelde voor om er cortenstaal plantenbakken op te zetten, maar ik ben dat idee niet zo genegen. Er is dan opeens een nieuw materiaal terwijl al de rest beton is; en bovendien is er aan de andere kant waar dezelfde opbouw symmetrisch bestaat wél gewoon in de grond geplant, waardoor je twee verschillende kanten zou creëren.

Bon, hetzelfde zal wellicht toch niet lukken. Maar de vraag is: kan ik iéts planten in een grondlaag van slechts 10 centimeter of gaat alles daar gewoon dood? En mocht iemand andere ideeën hebben dan bloembakken in cortenstaal plaatsen, dan hoor ik het ook graag

Tuinaanleg & Onderhoud

vrijdag 26 april 2024 - 08:38
leerling

Leerling

Eenjarigen wortelen meestal niet diep.
Bloembollen kan je ook proberen.
En misschien lukt het ook met prairieplanten.
vrijdag 26 april 2024 - 11:05
Tuinprins

Tuinprins

Voor je iets gaat planten even kijken hoeveel zon er komt. Als er weinig zon komt kun je daar geen planten neerzetten die veel zon willen hebben.

Indien er voldoende zon komt kun je er Sempervivum / Huislook zeer zetten. Deze planten kunnen met weinig grond toe. Drainage moet wel goed zijn anders gaan de planten kwijnen.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 26 april 2024 - 17:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon