menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinaanleg begint, eerst onkruid maaien?

Ga naar meest recente reactie

JPkes

JPkes

Ik kreeg, in mijn ogen, beetje bizar voorstel, maar ik probeer het te begrijpen:
binnen 2 weken komt de tuinaanlegger de grond klaarmaken ifv rotoreggen en kort later inzaaien van gazon (het diepspitten gebeurde al een dik jaar geleden).

Momenteel staat er onkruid op (distels en netels zijn er al manueel uit verwijderd). Ondertussen heb ik van verschillende tuinaanleggers te horen gekregen bij hun offerten, dat eerst onkruid kapotspuiten met Roundup (met vergunning) hen de beste optie lijkt. (Onze tuin was hiervoor braakliggend stuk grond.)
En ik heb me altijd ingehouden om het onkruid niet te maaien, ik dacht als men komt spuiten dikke week voor de grondwerken, dan moeten die bladeren dat product roundup kunnen opnemen tot in wortel, gaan ze kapot en vervolgens worden ze ondergweerkt.

Maar nu zegt die tuinaanlegger: als je het met een bosmaaier al kan afmaaien tot op 20cm hoogte, dan kom ik paar dagen later het spuiten met Roundup en komt dat goed. En dan komt de grondwerker verder afgraven wat toch nog te hoog ligt en het maaisel en kapotte onkruid onderwerken.

Mijn vraag: hoe kan dat onkruid dan nog tot in de wortel kapot gaan want het kan dat product toch niet opnemen?

vraag van een leek dus

vrijdag 14 juni 2024 - 09:31
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Het is niet omdat iemand een licentie heeft, dat het gif dat hij gebruikt geen kwaad kan. Helaas betekent het ook niet automatisch dat hij handelt naar wat hij zou moeten weten.

"Glyfosaat verandert het bodem-microbioom dusdanig dat dit leidt tot een toename van pathogene die welke een negatieve impact hebben op bodem- en plantgezondheid en een toename in de toepassing van schimmelwerende middelen noodzakelijk maakt."
https://www.wur.nl/en/show/violette-geissen-wetenschappelijke-reflectie-glyfosaat.htm

Onkruid kapot spuiten is onzin. Misschien dood je het onkruid dat nu groeit (in zoverre dat nog niet resistent is), maar als die grond langere tijd braak heeft gelegen, zitten er massa's zaden in. Wanneer je die grond dan bewerkt, komen die zaden (meer) aan de oppervlakte en gaan vrolijk opschieten.

Als je dat wil vermijden, kan je de grond eerst laten bewerken, dan een paar weken wachten en het onkruid dat weer opkomt weghalen. Die cyclus kan je een aantal keer herhalen. Helemaal sluitend is ze niet, omdat niet alle zaden op elk moment van het jaar ontkiemen. En uiteraard komen er altijd nieuwe zaden aanwaaien.

Maar eigenlijk heb je momenteel de ideale tuin om een gazon Nieuwe Stijl aan te leggen. Zie (o.a.) https://www.natuurpunt.be/natuurinfo/tuintips/hoe-krijg-je-een-waardevol-gazon
vrijdag 14 juni 2024 - 13:15
PeterC

PeterC

Maar nu zegt die tuinaanlegger: als je het met een bosmaaier al kan afmaaien tot op 20cm hoogte, dan kom ik paar dagen later het spuiten met Roundup en komt dat goed. En dan komt de grondwerker verder afgraven wat toch nog te hoog ligt en het maaisel en kapotte onkruid onderwerken. Mijn vraag: hoe kan dat onkruid dan nog tot in de wortel kapot gaan want het kan dat product toch niet opnemen?

20cm plantmateriaal is voldoende om het product tot in de wortels te brengen.
vrijdag 14 juni 2024 - 21:42
Tuinprins

Tuinprins

Belangrijk is hoeveel echte bladmassa die 20 cm lange gemaaide onkruiden nog hebben. Als dat een kale steel is zonder blad dan zal de toepassing van RoundUp minder tot weinig effect hebben.

Als je grondbewerking doet in een stuk grond dat lang braak heeft gelegen en waarop veel onkruid staat dan moet je er rekening mee houden dat na de inzaai van het gazon er een explosie is aan onkruidplanten. Elke grond heeft een zgn. 'zaadbank'. Als onkruidzaden door grondbewerking aan de oppervlakte komen, zullen deze ontkiemen. Veel zaden die diep in de grond zitten behouden decennia hun kiemkracht (bijv. zuring).


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 15 juni 2024 - 06:16
Tuinlover

Tuinlover

De idioten zijn de wereld nog niet uit blijkbaar… Dat je als tuinaannemer nog Roundup durft voorstellen. Maar als we allen Parkinson of kanker hebben, kunnen we tenminste nog kort van een onkruidvrije tuin genoten hebben.
dinsdag 18 juni 2024 - 19:02
JPkes

JPkes

ik heb de roundup niet laten uitvoeren

wel heb ik het afmaaien tot op 20cm uitgevoerd.

Vraag me nu wel af, hoe ik binnenkort die explosie aan onkruid in men gazon best te lijf ga. Ondanks dat er ander stuk van de tuin bewust niet zo wordt aangelegd (daar laat ik de natuur iets of wat gecontroleerd zijn gang gaan), wil ik men gazon toch geen onkruid. Hoe fix ik dat?

gr & thx
woensdag 19 juni 2024 - 12:06
leerling

Tekst aangepast

Leerling

ik heb de roundup niet laten uitvoeren


wil ik men gazon toch geen onkruid. Hoe fix ik dat?

Niet. Er komen altijd zaden aanwaaien.
Misschien dat je op een kleine oppervlakte alle ongewenste planten eruit kan halen. Op grotere oppervlaktes krijgen alleen mensen met veel tijd en/of geld dat voor elkaar.

Hoe je het voor een deel en tijdelijk kan vermijden heb ik hierboven beschreven.

Een andere manier is de karton+mulch-methode gebruiken, maar dat duurt een aantal maanden.
Zie o.a. https://yggdra.be/altijd-en-overal-karton-gebruiken/ Probeer wel karton te gebruiken van producten die in Europa (als in EU) worden verkocht. Daar mogen geen giftige lijmen of inkten voor worden gebruikt.
Grote hoeveelheden karton kan je krijgen bij verkopers van grote elektro apparaten, fietshandelaars ...

M.i. heb je de keuze: je kan je blijvend ergeren aan een achterhaald statussymbool of je kan genieten van de andere plantjes die er ook willen groeien en er wat kleur en leven inbrengen.

Dit jaar blijft alles groen dankzij de overvloedige regens. Maar er komen ook weer en meer hittegolven en droogteperiodes. Met een groot grasveld kijk je dan uit op een dor tapijt van stro.

In een nieuwe tuin zou ik eerst kijken hoe en waar ik bomen, hagen, struiken ... kan zetten, zodat het er wat koeler blijft.
woensdag 19 juni 2024 - 12:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).