menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras en onkruid tussen grind

Ga naar meest recente reactie

Davydl

Davydl

Hey iedereen,

Ons recent aangekochte woning had reeds enkele grindpadjes en een grindparking. Nu was deze al wat verwaarloost en zou ik deze toch weer wat proper willen krijgen.
Tussen de grind is veel gras en onkruid dat blijft terugkeren. Onder de grind ligt een worteldoek, maar het gras en onkruid groeit er gewoon bovenop.

Eerst had ik geprobeerd het onkruid eruit te harken, alles vaste grindplekken wat los harken en de wortels ervan tussen te halen. Zeer zwaar klusje en de grind heeft een maand proper gelegen tot alles weer boven kwam.

Heb me dan een onkruidbrander aangekocht. Deze werkt zeer effectief tegen het onkruid, het onkruid blijft nu langere tijd weg. Enkel het gras blijft gemakkelijker terugkomen.

Ik zou het onderhoudsvriendelijk willen krijgen, zodat ik er slechts 1 a 2 x per jaar eens veel werk in zou moeten steken. Heeft iemand hier nog een goed idee voor om mn grind vooral grasvrij en proper te krijgen? Hoe onderhouden jullie dit?

Groetjes
vrijdag 30 augustus 2024 - 07:01
LT

LT

Dromen...Gras heeft binnen enkele weken weer zaad. Dus 2 x per jaar onderhoud betekent steeds meer gras Wieden, wieden en wieden...
vrijdag 30 augustus 2024 - 09:11
Dunya

Dunya

Iedere week je ronde doen en wieden. Zo blijft het netjes.
vrijdag 30 augustus 2024 - 09:30
Patrikc

Patrikc

Je wilt het wellicht niet horen, maar de enige strategie die werkt is je tolerantie tegen spontane begroeiing verhogen.
vrijdag 30 augustus 2024 - 16:40
leerling

Leerling

Op de paadjes zou je het grind kunnen vervangen door schors. Daar komen ook wel zaden aanwaaien, maar dat wiedt veel gemakkelijker (en minder pijnlijk) en het stof+zand dat komt aanwaaien valt veel minder op. Nadeel: afhankelijk van het soort schors dat je kiest, de dikte van de laag en hoe intensief het belopen wordt, moet je na een aantal jaren bij aanvullen. (Mijn moeder is niet meer van de jongste en heeft de gazon in haar voortuin vervangen door schors. Na ruim 10 jaar ziet die er nog goed uit. Af en toe wil er wat gaan groeien, maar het wiedt vanzelf.)

Ik heb een hekel aan grind en kiezel. De vorige eigenaar had hier ook kiezel+grindpaadjes. Na meer dan 12 jaar blijf ik hier nog altijd kiezel en grind weghalen uit de bedden naast die paadjes.
Hier lag er - gelukkig - geen worteldoek onder. De paadjes zijn ondertussen ver dichtgegroeid. Af en toe de grasmaaier erover en klaar.

Ik zie hier in de buurt ook redelijk wat grind. In het begin ziet dat er proper uit, maar na een jaar of vijf ziet het er meestal stoffig uit en groeit er onkruid. Mensen lijken het gewoon op te geven.

vrijdag 30 augustus 2024 - 21:26
PeterC

PeterC

Ik zou het onderhoudsvriendelijk willen krijgen, zodat ik er slechts 1 a 2 x per jaar eens veel werk in zou moeten steken. Heeft iemand hier nog een goed idee voor om mn grind vooral grasvrij en proper te krijgen? Hoe onderhouden jullie dit?

Wat wij doen is sproeien met bleekwater.
Zo een onkruidbrander heb ik ook geprobeerd, maar is bijlange niet zo effectief.

Dus brandt al het onkruid weg en van zodra je terug groen begint te zien sproei dan bleekwater op je paden. Enkel op je paden.
Gewoon bleekwater sproeien met zo een type tuinsproeier als in de afbeelding, gewoon nat maken. Geen grote hoeveelheden, dat is niet nodig. https://www.bol.com/be/nl/p/gardena-comfort-drukspuit-5l/9300000029141605/?Referrer=ADVNLGOO002042-S--9300000029141605&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw28W2BhC7ARIsAPerrcK9rqLv3rffNzFc0y8v7asmHGmQbLrKyT1rMeoWnbbYo-hypuI2Ni8aAuRMEALw_wcB

Eén behandeling per jaar zal normaal volstaan.
vrijdag 30 augustus 2024 - 22:08
leerling

Tekst aangepast

Leerling

"Après moi le déluge." (Vrij vertaald: Het zal mijn tijd nog wel duren en wat daarna komt zal mij worst wezen.)

Dus alleen gebruiken als je geen iota geeft om het milieu, je bodemleven of de rest van de mensheid.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04/02/tuin-terras-lente/
vrijdag 30 augustus 2024 - 22:12
PeterC

PeterC

Lijkt me sterk overdreven. Niet dramatiseren.
Nuchter bekeken:
De werkzame stof in bleekwater is natriumhypochloriet, NaClO, klassiek een 5% concentratie in water. Dat is een chloorverbinding die uiterst reactief is en alles wat ermee in contact komt oxideert. Daar kan organisch materiaal niet tegen.
Het natriumhypochloriet wordt daarbij verbruikt en het restproduct is natriumchloride, of keukenzout.
Je moet er natuurlijk niet mee overdrijven, maar indien in beperkte mate toegepast is daar geen probleem mee. Die actieve chloorverbindingen geraken nooit tot bij het grondwater, want voor ze zover zijn, zijn ze al lang weggereageerd.
zaterdag 31 augustus 2024 - 21:54
Zeus

Zeus

Bleekwater is verboden buiten.
zondag 1 september 2024 - 09:33
Dunya

Dunya

Bleekwater en zout zijn verboden en daarbij bleekwater helpt niet echt. Azijn met een scheutje dreft en een handvol zout helpt wel maar is ver van milieu vriendelijk. Met de hand wieden is intensief maar het loont.
zondag 1 september 2024 - 10:28
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Voor wie zijn kop niet in het zand wil steken, maar toch graag begrijpt waarom het geen goed idee is om bleekwater buiten te gebruiken: https://www-greenmatch-co-uk.translate.goog/blog/environmental-impact-of-bleach?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl is zelfs voor iemand zonder kennis van scheikunde leesbaar. (Maar je vindt er ook chemische reacties terug.)

@PeterC
Lijkt me sterk overdreven. Niet dramatiseren.
Klinkt als typische argumenten van mensen die wetenschap en wetgeving liever negeren.
"De natuur herstelt zichzelf wel" is meestal de redenering. Klopt soms. Tot er een kantelpunt is bereikt en de natuur daar niet meer in slaagt. (Cf. massaal verlies aan biodiversiteit en de klimaatcrisis.)

Een tuin is niet alleen wat daar boven de grond groeit. Wat er onder de grond gebeurt (of niet meer gebeurt na een behandeling met bleekwater, keukenzout, azijn e.d.) bepaalt wat er boven groeit.

Van wat er allemaal onder de grond leeft, weten en begrijpen we nog veel te weinig. "In één lepeltje grond zitten meer levende micro-organismen dan dat er mensen op aarde rondlopen."

Je beschrijft zelf dat natriumhypochloriet uiterst reactief is en dat organisch materiaal daar niet tegen kan. Dat organisch materiaal is je bodemleven.

Dat daarna alleen NaCl (keukenzout) overblijft, klopt niet.
(En zelfs als het wel had geklopt: ook keukenzout is schadelijk voor je bodemleven en het milieu.)
NaCl0 verbindt natriumkationen (Na+) en hypochlorietanionen (OCl-). En niet NaCl + O.

Daarnaast bestaat bleekwater niet alleen uit natriumhypochloriet. Het bevat ook natriumloog (= natriumhydroxide = NaOH). Dat wordt toegevoegd om de vorming van chloorgas te vermijden.
Samen heeft dat een zuurtegraad (pH) van 11 tot 12 (= basisch).
Als je bleekwater in een zuurdere omgeving brengt (tuingrond heeft "gemiddeld" een pH-waarde van 5 tot 7), komt chloor vrij.

Voor wie meer wil weten over de ontledingen van natriumhypochloriet: https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Sodium_hypochlorite?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl
zondag 1 september 2024 - 23:35
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).