Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
dag
gisteren hebben wij hier reeds in Limburg nachtvorst gehad, dus mijn bananen naar de vaantjes, de bladeren heel zwart en slap en dus maar afgeknipt en alles heel goed ingepakt.
De andere exoten, zoals vijg, palm, albizia die ik net geplant heb, ook maar ineens goed ingepakt met vliesdoek, boomschors en dennentakken.
Nu hoop ik maar dat het niet te vroeg is en dat ze het te warm krijgen. Bestaat de kans nu dat ze gaan rotten of zo ?
jij woont wel in een kouder Limburg dan wij, hier nergens te zien dat er vorst is geweest, heb een 700 tropische planten buiten staan en zelfs de brugmansia's zijn niet geraakt.
Natuurlijk heb je er niet verstandig aan gedaan om nu nog net voor de winter exoten in volle grond te planten.
Nu al inpakken lijkt me ook wel wat vroeg, maar als je om de twee weken een halve dag kan luchten gaan ze waarschijnlijk niet schimmelen.
Ik woon ook in Limburg.
Hier hebben we al 2 nachten nachtvorst gehad.
s'Morgen was mijn auto helemaal aangevrozen.
Dus voor de plantjes is het oppassen geblazen.
dag danny 2
mijn brugmansia is al onmiddelijk bevrozen, kan ik gewoon weggooien, maar ja volgend jaar beter, en voor de rest hoop ik dat niks gaat beschimmelen
het was echt wel goed wit buiten gisterenmorgen
groeten
lieve
en zoals je natuurlijk weet, we wonen ook wel in het koudste gedeelte van België, noordoost-limburg
Die planten moet je toch niet weggooien zo fel kan het toch niet gevroren hebben.
de bladeren moet je toch zo wie zo wegknippen maar zijn de stammen ook geraakt, die kan je inkorten en lopen dan volgend jaar wel weer uit.
Ze geven deze nacht weer vorst aan de grond.
Dus mijn musa basjo de eerste zorgen toegediend.
snoeiafval aan de voeten, ijzer harnas rond (draad)
En daarna een rieten matje rond.
Als het jouder zal worden en een paar dagen vorst geven onder de 2 graden ofzo.
Komen er rond de stam vliesdoek rond. en dan rondom ook nog eens. [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
dag jippen
zo te zien ben ik toch nog niet zo vroeg om mijn bananen in te pakken, bij ons staan ze net zo, spijtig dat ik zelf geen foto's kan plaatsen, heb er geen verstand van om ze op het net te zetten.
wat betreft die brugmansia, deze was wel uit zaad gegroeid want die van verleden jaar waren ook bevrozen en deze waren toch nog maar klein.
Maar bij ons in Limburg, (streek Maaseik) was er vandaag toch maar weer een ,gure wind, en dan in een grote tuin met hele kleine plantjes, 't zal afwachten zijn.
groeten
lieve
Jippen, de groei is eruit, ge kunt misschien eveneens de bladeren verwijderen,mijn bananen staan nog onbeschermt ben benieuwt hoe ze er morgen gaan uitzien.
Zoals verwacht nacht vorst.
De bladeren van de musa zagen goed wit.
Temp in de tuin -0.4 graden.
Tegen de muur aan +2.4 graden.
Ik denk dat ik nog wat gaan wachten om de bladeren er af te snijden.
Ze geven nog 1 nacht zeer koud maar daarna zou het terug richting 10 graden gaan.
Of ze moeten regen geven dan kan ik best de bladeren er al af knippen en dakje boven zetten zodat de stammen droog blijven.