Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb een paar niet bloeiende orchideeën gekregen maar ik weet niet welke dit zijn en ik weet dus niet goed hoe ik ze moet verzorgen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Deze is een phaleanopsis.
Deze krijgt gele kleine bloemetjes heeft ze mij gezegd en die heeft het laast gebloeid in juli.
Van deze weet ze totaal niets meer, die heeft nog gebloeid in augustus. Er komen veel bruine takken die afvallen. Hoe zou dit komen?
Hoe moet ik deze orchideeën verzorgen? De phalaenopsis weet ik en volgens mij zit deze er nog gezond uit.
1) is phalaenopsis, veel licht, temp omstreeks 20°C,zeer matig water geven,luchtvochtige omgeving,ge moogt de bloemstengels verwijderen, eventueel verpotten in orchideepotgrond.
2)is een oncidium vermoedelijk goldiana, veel licht,matige temp. ong.15°c,matig vochtig houden,mag tijdens de zomer buiten in schaduw,in het najaar fris zetten en bijna droog tot de bloemknop verschijnt daarna vochtig houden,ge moogt verpotten en de bloemstengel verwijderen, zal pas herbloeien in het najaar of winter.
3) is een cymbidium,heeft veel licht nodig, tijdens de winter bijna droog houden,overwinteren bij 10à 15°c, tijdens de zomer buiten zeer licht zetten mag zelfs ochtendzon hebben,de bruine bladeren zijn vermoedelijk gekomen doordat hij te nat heeft gestaan, liefst verwijderen, normaal ontwikkeld de plant rond deze tijd bloemknoppen om omstreeks febr. te bloeien, mag eveneens verpot worden.
Wat de Cymbidiums betreft kreeg ik van een orchideeënkweker de raad van de planten buiten te laten staan tot zeker 1/2 oktober en zelfs later als het niet vriest.
Ik heb die raad gevolgd en ze pas in november overgebracht naar de koude serre (5°c) Momenteel staan ze binnen in huis met prachtige bloemstengels. Een plant, wel wat groter dan de uwe, heeft zelfs 9 stengels.
Ik zou ze NIET in een om-pot zetten, nu niet en ook niet in de zomer. Dan heb je beter controle op de waterhuishouding . In de zomer moeten ze het doen met de regen en dan staan ze nog aan de regenschaduwkant (noorden)van het huis. Inderdaad profiterend van de ochtendzon Fons.
iedereen verzorgt z'n orchideeen weer anders. Maar ik heb ze al meer dan 10 jaar en ik verpot ze zelf als ze zijn uitgebloeid zodat ze niet de kracht uit de bloemen halen om zich te wortelen. Ik zet ze wel in orchideeengrond maar niet in een aparte binnenpot o.i.d.
Dus in jouw geval zou ik ze nu overpotten daar ze zijn uitgebloeid en vervolgens koel wegzetten (een beetje verwaarlozen maar niet uit laten drogen) en dan komen ze wel weer in bloei.
Toen ik mijn cymbidium wou verpotten ontdekte ik allemaal groene stippen op de wortels? Kan dit schimmel zijn? Ondertussen zijn er ook al vele bladeren afgevallen.
Ook heb ik een phalaenopsis waarbij de botten rood worden, dit denk ik door te weinig licht?
Uw cymbidium heeft een mooie wortelkluit, zo op de foto te zien kan het schimmel zijn, de kluit behandelen met een schimmelwerend middel, maar zou ook een soort luis kunnen zijn, moeilijk te zien op foto, in dat geval kluit behandelen met insecticide.
Phalaenopsis verliest zijn knoppen vermoedelijk door onvoldoende lichtsterkte.
"1) is phalaenopsis, veel licht, temp omstreeks 20°C,zeer matig water geven,luchtvochtige omgeving,ge moogt de bloemstengels verwijderen, eventueel verpotten in orchideepotgrond. "
Ik had me tot nu toe altijd laten vertellen dat je de bloemstengels tot boven de 3e knop of zo moet afknippen...
Wat bedoel jij precies met "verwijderen"?
Helemaal tot op de grond afknippen?
Wilde het gewoon even vragen ter verduidelijking...
Wim,ge hebt meer dan gelijk, boven de derde verdikking of knop afknippen voor phalaenopsis,dat is goed opgemerkt van u waarmee ik misschien lezers foute raad heb gegeven.
De getoonde foto echter van phalaenopsis heeft naar mijn mening enkel volledig verdorde bloemstengels waardoor het nutteloos is deze te laten staan dus volledig wegknippen of verwijderen vanaf hun oorsprong.