menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mislukt

Ga naar meest recente reactie

Wouter35

Tekst aangepast

Wouter35

Ik heb een paar maanden geleden 8-10 palmzaden gezaaid (TF)ik was er zo aan gehecht ik wou ze echt perfect verzorgen Ze staan op een warme plaats met voldoende licht.
een tijdje later keek ik voorzichtig in een paar potjes en ze bleken allemaal uit te ontkiemen zelfs die vieze uitgedroogde bleek helemaal gezond te zijn nog wat later het leek wel wat lang ik keek nog eens en het leek wel rot. Dan keek ik eens in de andere en die was helemaal doorboord te zijn met wormen en andere beestjes de andere was dan ook helemaal beschimmeld. Zo bleek er maar 1 te overleven ik wist dat ze niet allemaal zouden ontkiemen maar zo weinig?

Weet er iemand nog goeie raad of weet je wat er mogelijk fout is zeg het dan A.U.B

Bedankt,

Wouter
maandag 4 februari 2008 - 12:56
Eadwine

Eadwine

Ik heb ook vorige zomer palmzaden gezaaid en na een paar weken kwam 50% al uit.
Ik heb de zaaigrond gemengd met een beetje zeezand.
je moet vooral letten op de vochtigheidsgraad en de temperatuur.

Bij de andere 50% had ik minder geluk.
Deze kwamen maar in december uit.
Er moeten nog ongeveer 10 zaadjes uitkomen maar die zullen nooit uitkomen want toen ik er naar keek zag ik vele kleine witte mini-wormpjes(larven??) en vliegjes in de aarde en aan de zaadjes.
mss is dit hetzelfde als bij u?

Ik heb dan vlug wat zand over de aarde gedaan en nu zie ik geen vliegjes meer.
Maar ik heb niet veel hoop voor deze zaadjes.

Wat vele mensen doen voor ze zaaien is: de aarde met kokend water overgieten zodat alle bacterieen en andere beeskes doodgaan.
Ofwel de aarde een paar seconden in de microgolfoven steken schijnt ook wonderen te doen.
of sigaretten-as(of gewone as) over de aarde doen na het zaaien.

Ik heb deze zaken zelf nog niet toegepast dus mss weet iemand anders wel wat je in het vervolg kunt doen.
Als doende leert men, hé

groeten,
Edwin.
maandag 4 februari 2008 - 20:11
Fons

Fons

Wouter, welkom op dit forum.
Zaaien in gewone potgrond geeft het resultaat van wat ge beschrijft door de hoge koncentratie van voedingstoffen gaan de gekiemde zaden schimmelen, indien ge in stekgrond gezaait hebt is de mogelijke oorzaak te veel vocht.
maandag 4 februari 2008 - 21:08
Wouter35

Wouter35

Welke grond zou dan het beste kunnen zijn om ze te beschermen tegen al die dingen?
zaterdag 9 februari 2008 - 17:54
Fons

Fons

Zaaien in zaai en stekgrond, bevat bijna geen meststoffen.
zaterdag 9 februari 2008 - 19:58
jippen

Jippen

ik heb al op verschillende fora gelezen om de grond eerst eens in de microgolf oven te plaatsen.
Daarmee zouden alle wormen en kleine insecten dood zijn.

Natuurlijk eerst zonder de zaden en laten afkoelen.

Zelf nog niet uigeprobeerd.

maandag 11 februari 2008 - 16:11
ines

Ines

Goede zaai- en stekgrond vermengen met 1 derde grof zand en in een plastiek potje een halve koffielepel rootone doen, daarin Uw zaden leggen en het potje afdekken en goed schudden zodat er een klein laagje op de zaden kleeft. Eerst de grond bevochtigen en daarna pas Uw zaden in de zaaibak doen anders spoelt de Rootone terug af. Op die manier hebt U geen schimmels.
Probeer het eens op die manier...

dinsdag 12 februari 2008 - 19:15
MrPalmtree

MrPalmtree

ik heb al op verschillende fora gelezen om de grond eerst eens in de microgolf oven te plaatsen.
Daarmee zouden alle wormen en kleine insecten dood zijn.

Natuurlijk eerst zonder de zaden en laten afkoelen.

Zelf nog niet uigeprobeerd.

Natuurlijk! Dit doe ik ook. heb het ook ergens gelezen ik zet de grond 15 min in de microgolf ik heb zelfs gelezen dat sommige mensen het er zelfs 30 min in zetten. Maar sindsdien ik het doe heb ik geen last van beestjes meer gehad.

MVG Gert
dinsdag 19 februari 2008 - 18:26
ines

Ines

Ja met gewone grond, potgrond enz maar zaai en stekgrond zoals Fons schreef is al kiemvrij daarom is ze nogal duur in de handel. Ik noem geen namen sommige potgrondsoorten bevat al ongedierte terwijl andere soorten niet. Als U potgrond koopt en ze omvormt tot zaai en stekgrond moet U vooraf vragen in het center waar U aankoopt of ze kiem- en ongedierte vrij is. Voor kleine zaai experimenten is microgolf wel eens geschikt maar voor grotere hoeveelheden niet meer zo bruikbaar.
dinsdag 19 februari 2008 - 21:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 2? (beveiligingscontrole) *