menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paw-Paw

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Na bijna 3 volle maanden koudebehandeling en daarna 2 maanden gezaaid te zijn en altijd hoge t°gehad te hebben in de serre,zijn ze aan't ontwaken!!
Maar zoals jullie zien hangt de boon nog rond het plantje.Nu is mijn vraag ,gaat dit vanzelf lossen en moet ik nog wat aanzien,of moet ik ze proberen los te maken? Ik heb wel schrik dat dit frele plantje dan zou afsterven als het gekwetst wordt.Ik ben al zo blij dat het me tot hiertoe gelukt is. [afbeelding verwijderd niet-https][/img]
donderdag 24 augustus 2006 - 20:11
Tine

Tine

In de natuur wordt het ook niet losgemaakt dus denk ik dat je er beter vanaf kunt blijven. Het is wel spannend he?

Tine.
donderdag 24 augustus 2006 - 20:53
hofknoeier

Hofknoeier

Hoi,

Zeker niet losmaken want daar haalt het jonge plantje zijn voeding nog uit,klinkt gek maar daar zitten

nog alle voedingstoffen in die het plantje nodig heeft om verder te groeien.

grts,

Eddy
donderdag 24 augustus 2006 - 20:58
Tomateboer

Tomateboer

Helemaal mee eens,ik zou de natuur zijn gang laten gaan
grt
Angelo
donderdag 24 augustus 2006 - 21:03
Victor44

Victor44

Allemaal bedankt,ik zal de natuur zijn gang laten gaan.Het is zeker spannend temeer daar deze bomen hier niet aangeplant worden en ze heel goed gedijen in ons klimaat naar het schijnt.Als ze groot geraken zet ik nog eens een foto.Hopelijk krijg ik ze zover!
donderdag 24 augustus 2006 - 21:10
Fons

Tekst aangepast

Fons

Victor,Ik had paw paw gezaait de 05 03 06 en had omdat het zolang duurde rond half juni de harde pel verwijderd,eind juli kwamen ze boven maar het duurde te lang naar mijn zin vooralleer er blaadjes verschenen, dus de boontjes weg genomen, er waren geen blaadjes te zien,momenteel zijn ze toch al een derde blaadje aan het aanmaken.

Groetjes Fons.
donderdag 24 augustus 2006 - 21:16
Victor44

Victor44

Allé Fons,ge zijt me weer voor! Ik heb ze 75 dagen in het onderste vak van de frigo gelegd ,iets boven de o°C,dan in potjes geplant in de serre.Er stond bij de teeltwijze,tussen de 60 en 90 dagen in de frigo leggen ofwel ze gewoon in de winter buiten in potjes zetten. Ik hoop echt dat het lukt,zo hebben we misschien enige unicums in Belgie.Maar je moet er wel meer dan 1 zetten hé,want ze moeten elkaar bestuiven.Maar ja,zo ver zijn we nog niet hé!
Grtjs
donderdag 24 augustus 2006 - 21:34
Fons

Fons

Ik heb een kennis die al jaren paw paw heeft en ook de vruchten maar ik denk dat zijn planten in de serre groeien,van hem heb ik de zaadjes gekregen, heb ze niet gestratifeceerd,gewoon in stekgrond en de stekbak in bij temp. van ong.20°c,tijdens de zomermaanden natuurlijk warmer.

Groetjes Fons.
donderdag 24 augustus 2006 - 21:45
lisa

Lisa

de natuur zijn gang laten gaan ben ik normaal me eens -maar deze planten groeien niet onder normale
bedingungen - soms gebeurt het dat de harde schil welke boven is gewon afbreekt enkele keer heeft men pech en het wordt niets
groeten lisa
zaterdag 26 augustus 2006 - 00:34
cetinel

Cetinel

pfff 2 maanden eer ze wat opschieten....
heb zelf onlangs 5 paw paw zaadjes geplant,na een koudebehandeling.
vond dat dat al serieus lang duurde en dacht( hoopte) dat ze na een week of drie wel boven zouden komen??
niet dus....
ik heb ze net een week geleden gezaaid...als daar minstens 2 maand over gaat dan zijn we eind oktober....
zou het dan nog wel lukken om ze verder op te kweken,ze zitten bij mij in de veranda??
voor mijn bananen zit ik met hetzelfde probleem: 1 is er al een cm of 7 hoog en een ander is net aan het uitkomen,en dan zijn er nog een paar waar nog niks te zien is.
zou het dan niet te laat zijn in het jaar eer ze opkomen en door kou of te weinig zonlicht niet goed groeien?mischien kan ik ze beter in huis op een vensterbank zetten over een maandje??
over de paw paw heb ik dan nog gelezen dat je best verschillende soorten kunt zetten( minstens drie planten) om ooit vruchten te kunnen oogsten,ik heb ze als zaad en dat zal wel van dezelfde vrucht komen...
ik weet niet eens waar ik aan verschillende rassen ervan moet geraken.
die van jou zijn dan in ieder geval al opkgekomen,de rest zal ook wel lukken zeker! ik moet nog afwachten wat het gaat geven
succes trouwens!

groetjes,cetinel
zondag 27 augustus 2006 - 15:57
Victor44

Victor44

Bij mij stond niet :3 soorten ,maar 3 exemplaren.Dus dacht ik als er 3 van de 5 al willen groeien heb ik toch al 3 exemplaren.Maar ook ik heb ze momenteel binnen gehaald op de vensterbank.Denk dat ze hier nog iets beter staan dan in de serre,moest het terug zomer worden kan ik ze nog altijd terug in de serre zetten .Maar ik denk dat de nachten daar al zullen kouder worden.De bananen zijn hier ook al bijna 3 maanden gezaaid,en ze staan er ook nog niet op,evenmin als de olijven of granaatappel.Ik heb er zo mijn bedenkingen bij gekregen.
Grtjs
..
zondag 27 augustus 2006 - 19:55
cetinel

Cetinel

de bananen moesten bij mij (volgens het pakje dus) 2 weken koudebehandeling krijgen
en drie weken na planten staat er al 1 een cm of zes zeven hoog en een ander heeft een scheutje
van de rest heb ik nog niet veel zien piepen
de koraalstruik ( ersta calli,als ik het goed spel) is sneller opgekomen en dat zijn nu plantjes van een 20 cm)
ik heb ook wolmispels gezaaid( erybotria japonica) en daar heb ik al een plantje van zo een 10 cm van
en nog drie net doorkomende plantjes...al dat wachten hé
zondag 27 augustus 2006 - 20:54
lisa

Lisa

dat wachten valt nog mevoor mij althans,bij me doen ze het tamelig goed -met de koude behandeling hangt eraan wat voor een banaan het ismaar overwegend moeten zij veel licht en warmte heben
het liefs constant 25-30 C bij demusella lasiocarpa hen ik merdere zaden in een grote pot gedaan want ik weet soms komem zij naar en paar weekjes uit en soms hou je vast kan het jaare duuren -dat is de reden waarom ik merdere zaden in doe.
de abelmoschus manihot doet het prachtig bij me is al 80cm hoog het andere zaad wat ik later geaaait heb is ook uitgekomen--de ylang ylang doet het ook is net uitgekomen
brugsmansia arborea groeit als een speer zal wel aan het weer liggen
tupidanthus calyptrate is ook net uit en ook de litonia medestade beaumontia grandiflora groeit ook heel goed-dekoraalboom is bij me nu ca,3cm hoog en 1cm dik
musa sikkmensis groeit heel goed ca10cm nu--de obesum zaden doen het ook goed nu ook 4cm
en de pithaya is nog heel klein -granaatappel doet het heel goed
de mango groeit ook nog verder-vele andere zaden heb ik nog in de potjes staan
ook musa deze moeten nog uitkomen ,dus dat is nog wachten
groetjes lisa
maandag 28 augustus 2006 - 10:32
Victor44

Victor44

Lisa,die Musa Sikimensis,hoelang geleden heb je deze gezaaid. Mijn zoon zaaide ze zowat 3 maanden geleden ,na 36 u in thermos te hebben gelegd met warm water. Ben eens gaan kijken,zaadjes zien er nog steeds hetzelfde uit,precies kleine steentjes. Hoelang heeft het bij jou geduurd? hebben steeds vochtig in serre gestaan,met zo'n warmte moesten ze toch al gekiemd zijn niet?
maandag 28 augustus 2006 - 21:58
cetinel

Cetinel

mijn musa sikkemensis heb ik een paar dagen in regelmatig vervangen warm water( niet in thermos dus bij mij koelden ze wel af)laten staan,daarna in een vochtig washandje gewikkeld in de koelkast( ruim tien dagen en toen zag ik bij een aal precies een begin van wortelkes dus die heb ik geplant( de rest ook maar gelijk dus) en er is nu na 1 week al een scheutje..
drie maanden lijkt mij daarom lang,maar ik heb gelezen dat bananen nogal moeilijk kunnen doen dus mischien dat ze na een paar maand toch alsnog kunnen uitkomen.
wel heb ik de zaadjes beetje opgeruwd tussen schuurpapier( stond op het pakje dus dat deed ik dan maar)

ik ben lisa niet ,maar heb toch de vrijheid genomen om te antwoorden..........
maandag 28 augustus 2006 - 23:24
cetinel

Cetinel

Bij mij stond niet :3 soorten ,maar 3 exemplaren.Dus dacht ik als er 3 van de 5 al willen groeien heb ik toch al 3 exemplaren.
Grtjs
..


volgens de groenten en fruit encyclopedie van luc dedeene en guy de kinder kan je best verschillende soorten aanplanten en dan liefst geénte soorten
gezaaide planten worden afgeraden staat er...
weet er iemand waar je geénte paw paws kan vinden????
maandag 28 augustus 2006 - 23:26
lisa

Lisa

victor ,ik heb ze in juni gezaait -bij het mooie weer heb ik ze ook gewon buiten laten staan
nu dat het wel een beetje kouder is buiten heb ik ze gewon weer in de kas gezet-maar als het zonnetje weer uitkomt gaan ze weer naar buiten ,ik vind ook dat ze flink gegroeit is ,om op jou vraag terug te komen -ik heb gehoort dat het met musa zo is dat het snel kan gaan soms duurt het iets langer
ik heb het geluk dat bij mij alles meestal gauw uitkomt,trouwens heb ik zr in normale goede aarde gekweekt
lisa

maandag 28 augustus 2006 - 23:45
Victor44

Victor44

Cetinel,ik ben ook op zoek naar geënte pawpaw(asimina triloba) ik heb vandaag op enkele adressen navraag gedaan die er zouden hebben hier volgen ze:[email protected]

[email protected]
[email protected]
Grtj.victor
zaterdag 2 september 2006 - 17:31
cetinel

Cetinel

Cetinel,ik ben ook op zoek naar geënte pawpaw(asimina triloba) ik heb vandaag op enkele adressen navraag gedaan die er zouden hebben hier volgen ze:[email protected]

[email protected]
[email protected]
Grtj.victor


bedankt! ik had ook een paar adressen gevonde via Guy de Kinder,ik weet niet of het dezelfde adressen zijn,zou ik es moeten nakijken.
in ieder geval kan ik nu kijken welke voor mij het dichtst is.
thanks!
zaterdag 2 september 2006 - 21:16
Victor44

Victor44

Ik heb enkele antwoorden gekregen over geênte pawpaw.Nergens kon men mij een positief antwoord geven,overal zijn het zaailingen die te verkrijgen zijn, Zo er iemand onder jullie een verkoper weet, wil je het dan hier op het forum plaatsen .Dank u.
Gtjs.Victor.
zondag 10 september 2006 - 15:41
sugar

Sugar

Ik heb enkele antwoorden gekregen over geênte pawpaw.Nergens kon men mij een positief antwoord geven,overal zijn het zaailingen die te verkrijgen zijn, Zo er iemand onder jullie een verkoper weet, wil je het dan hier op het forum plaatsen .Dank u.
Gtjs.Victor.


Informeer hier eens...

http://www.plantencentrumexotica.com/ Hij heeft iig paw paw in zijn catalogus, en ik vemoed dat hij in de lage landen wel de referentie is...

sugar
zondag 10 september 2006 - 16:20
Rudi

Tekst aangepast

Rudi

Ik heb een jaar of vijf geleden (misschien meer) twee exemplaren gekocht van verschillende variëteit.
Dit jaar heb ik voor het eerst vruchten, maar ik kan nog niet zeggen hoe ze smaken. Ze zijn nog niet rijp. Aangekocht bij Hedwig Scheer in Bever

Rudi
maandag 11 september 2006 - 18:12
dithmar

Dithmar

Dag allen,
even wat uitleg over pawpaw....ik ben sinds vele jaren gepassioneerd kweker en sinds kort ook professioneel en ik kan er uren over vertellen....maar dat doe ik hier niet....
1) Het natuurlijk verspreidingsgebied van de pawpaw loopt van de zuidelijke oostkust van de VS tot aan een kleine enclave in het gebied van de grote meren in het noorden van de VS.....wat wil zeggen dat de pawpaw dus absoluut winterhard is maar dat de bloeitijden en rijpingstijden nogal sterk kunnen uitéénlopen naargelang de herkomst .
De meest aangeboden variëteiten zijn afkomstig uit het middengebied rond de staat Kentucky . Deze hebben een bloei en rijpingstijd die zeer goed is voor ons klimaat(rijping half oktober bij ons/eind sept.in kentucky)
Daar zijn nog redelijk wat wildbestanden van de pawpaw die als kenmerkende eigenschap veel wortelopslag vormt waardoor na vele jaren uit enkele exemplaren heuse dichte begroeiingen kunnen gevormd worden . Het zaad dat daar geoogst wordt en in de handel komt is in de regel afkomstig van goed dragende wilde exemplaren of variëteiten en naar mijn ervaring is dat bijna een garantie dat ook de zaailingen goede vruchten leveren.
Pawpaw is ook zo goed als zelfsteriel wat wil zeggen dat je best minimum 2 variëteiten of zaailingen aanplant of dat je anders weinig of geen vruchtvorming hebt. Zaailingen doen er ongeveer 6 tot 8 jaar over om voor het eerst te bloeien en geënte pawpaws ongeveer 3 jaar. De vruchtkwaliteit van variëteiten wordt meestal sterk overschat t.o.v. zaailingen, verder is het ook ontzettend jammer dat er steeds geënte pawpaws gevraagd worden want eigenlijk wordt zo de genetische diversiteit van de pawpaw ontzettend beperkt en daarmee ook de kans op het ontstaan van nieuwe eventueel veel betere variëteiten.
dit even ter info...
Dithmar
donderdag 19 oktober 2006 - 23:00
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

ik heb nu net 1 pawpaw die aan het uitkomen is( mini blaadje )
de boon is niet bovengekomen zoals de fotos bovenaan
de overige zaden zijn niks geworden,heb er es naar gekeken en die zijn dus rot vanbinnen( witte smurrie )zal dus maar 1 van mijn eiegn plantjes hebben
vrijdag 20 oktober 2006 - 09:47
Victor44

Victor44

Dit is één van de plantjes,enige maanden verder ,ze zijn op goede weg zoals jullie wel kunnen zien! Hopelijk groeien ze volgend jaar wel een beetje meer!
vrijdag 20 oktober 2006 - 22:10
Victor44

Victor44

Nog even Proberen,Indien niet lukt,smijt je het er maar af. [afbeelding verwijderd niet-https]'/>
vrijdag 20 oktober 2006 - 22:23
cetinel

Cetinel

de mijne ziet er nu zo uit:

[afbeelding verwijderd niet-https]

hij zit in een van boven afgesneden en vanonder van, drainagegaten voorzien waterfles van 2 liter( v-wegens de lange penwortel dat die vormt)
in cocopeat.
hij staat in de ( onverwarmde) veranda.
is die groot genoeg om nu zo de winter in te gaan of gaat die kapot?
moet ik m droog houden vanaf nu( allee niet te vochtig dus)
blaadje is ongeveer 4 cm lang.
dinsdag 7 november 2006 - 11:00
Victor44

Victor44

Ik weet ook niet wat het beste is,die van mij staan nog in hun potjes.Ik heb ze wel binnen gehaald en op vensterblad gezet.Vermits het exoten zijn en deze in jonge toestand toch wat minder tegen koude kunnen,denk ik van ze gedurende de winter te laten staan en in het voorjaar in diepere en grotere potten te zetten.Weet ook niet goed hoe het juist moet,we leven op hoop dat ze zo nog enige maanden verder kunnen.Groetjes
Victor
dinsdag 7 november 2006 - 12:32
cetinel

Cetinel

hm....
op vensterbank binnen,is dat in de woonkamer....
mischien is het een idee ze in de badkamer te zetten( onder de koepel)veel licht en toch warmer dan de veranda....
overigens daalt de temperatuur in de veranda zelfs bij strenge vorst niet onder de 5à6graden
dinsdag 7 november 2006 - 12:34
Victor44

Victor44

Dan zullen ze daar geen kwaad kunnen,ik denk van die van mij trouwens boven te zetten op een onbeslapen kamer,waar de t° ook veel lager staat dan hier in de living.
Grtjs
dinsdag 7 november 2006 - 13:41
Fons

Fons

De groei van jullie plantjes is eruit dus de potgrond zeer lichtjes vochtig houden.

Groetjes Fons.
dinsdag 7 november 2006 - 18:35
Rafael

Rafael

Hallo allemaal

Ik ben nieuw hier en terecht gekomen omdat ik ook paw paw wil gaan zaaien.

Mij is geadviseerd om deze nu te zaaien en wel buiten in potten. Heeft hier iemand dit ook al eens geprobeerd?

grtz

Raf
vrijdag 17 november 2006 - 19:47
Victor44

Victor44

Neen Raf ,ik heb dit ook gelezen ,maar heb ze toch maar in de ijskast gelegd omdat ik daar zeker van was dat ze niet te nat lagen Ik heb ze daar 75 dagen ingelaten en ze dan gezaaid ze kwamen na ongeveer 4 weken uit.Ik moet wel zeggen dat het toen zomer was.Je kan het altijd proberen het is nu toch ook al kouder,maar ik prefereer toh wel de ijskast denk ik.
Grtjs
Victor
zaterdag 18 november 2006 - 19:02
Limoncello

Limoncello

We zijn 6 jaar verder Victor. Hoe zijn ze geworden uw zaailingen?
maandag 15 oktober 2012 - 10:01
Victor44

Victor44

Van de gezaaide paw-paws is niets gekomen,ze zijn langzaam afgestorven,ondertussen heb ik er al een paar keer gekocht,op het ogenblik heb ik er twee in de tuin staan,maar volgens mij moeten deze nog verschillende jaren staan eer er iets zal aankomen. Ze groeien verschrikkelijk traag. Ik ben toch niet meer van plan om er nog geld aan uit te geven,men vraagt enorm veel geld en dan zijn het nog maar kleine twijgjes,tegen de tijd dat ze groot zijn en vruchten dragen ben ik er misschien niet meer!
maandag 22 oktober 2012 - 17:44
danny2

Danny2

Mijn eerste zaailingen 2003 zijn nu mooie bomen en hebben reeds het derde jaar vruchten op gebracht, zijn nu rijp, gisteren geplukt en vandaag(1) lekker opgegeten.
Heb nog eentje staan van 2006 en eentje van 2007, gezaaid en alle drie gebloeid, slechts eentje heeft vruchten, allicht zat de late nachtvorst er voor iets tussen.

groetjes danny
donderdag 25 oktober 2012 - 21:20
Victor44

Victor44

Danny
Waar heb je die van jou geplant? Staan ze ook onbeschut of heb je ze ergens beschut staan?Ik begrijp niet waarom ze hier echt niet willen. Verleden jaar voor de winter twee nieuwe gekocht in kruisbessenproeftuin,heb ze overwinterd samen met mijn vijgen op overdekt terras,vuurtje aangezet als het koud was,vijgen hebben het uitstekend gedaan,ook de Middellandse Zee-soorten,Paw-paws allebei dood,waren wel maar dunne twijgjes.
grtjs
donderdag 25 oktober 2012 - 21:44
danny2

Danny2

Heb die in de tuin in volle grond staan, de eerste heb ik 4jaar in de kap overwinterd en dan in volle grond gezet, de andere na drie jaar in volle grond. Deze stokjes waren na drie jaar ook nauwelijks 50cm met drie zijtakjes.
De oudste zal nu zon' 2,50m zijn, de volgende 2m en de jongste 1,5m.
Heb er nog niks aan gesnoeid, groeien vanzelf uit tot degelijk gevormde boompjes.

groetjes danny
donderdag 25 oktober 2012 - 22:16
Limoncello

Limoncello

Wat voor grond heb jij Danny? Staat de pawpaw heel de dag in de zon?
Als ik het goed lees heb je alleen zaailingen behalve de oudste misschien? Welke variëteit zijn die?
vrijdag 26 oktober 2012 - 09:08
danny2

Danny2

Wij hebben hier zand-leem, grens kempen en haspengouw, de planten staan gewoon in volle grond, open, in de tuin.
Alle planten zijn van zelf opgekweekte zaailingen, weet totaal niet welke soort, de vruchten blijven groen, de eerste zaden heb ik gekregen van een familielid die ze uit Amerika hadden meegebracht. Het heeft drie jaar geduurd eer ik wist hoe de plant noemde(was thuis banaan-boon genoemd).
Ik had zo'n 30 pitten en 1 vrucht gekregen, hiervan had ik 9 plantjes opgekweekt.
De volgende vruchten kwamen van een Nederlander en het jaar erna van Luc Keustemans, weet dus totaal niet of het verschillende rassen zijn of toevallig dezelfde. Wel weet ik dat alle vruchten er uiteindelijk hetzelfde uitzien en ook smaken.

groetjes danny
vrijdag 26 oktober 2012 - 12:50
Limoncello

Limoncello

Weet jij waar ik eventueel vruchten zou kunnen kopen want dat is nog moeilijk blijkbaar
vrijdag 26 oktober 2012 - 13:25
danny2

Danny2

Heb er nog een tiental liggen, heb er vandaag een aantal weggegeven aan buren en familie, maar of ze ergens te koop zijn weet ik niet, ze zijn maar heel beperkt houdbaar en dus ook niet te transporteren.
Is het om de vruchten te doen of om de pitten om te zaaien, die heb ik aan iedereen teruggevraagd.

groetjes danny
vrijdag 26 oktober 2012 - 19:12
danny2

Danny2

Zo zien de bomen er nu uit, dit zijn er 2 op 1,2m van mekaar geplant.

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 26 oktober 2012 - 20:17
Limoncello

Limoncello

Het is om te proeven wat de smaak is en ook voor het zaad

Mooie bomen!
zaterdag 27 oktober 2012 - 13:33
depauws

Depauws

Danny,Victor, Limoncello.

Ik sta hier met 2 paw-paw boompjes.
Gekweekt uit zaad in 2008. Zaad afkomstig van "loslobos" ( op dit forum).
Enkele weken in de frigo en binnen gezaaid.
2 jaar in koude serre gehouden.
Staan nu al 2 jaar buiten.
Zijn nog altijd dunne takjes met weinig zijhout, wel bijna 2 meter hoog.

Moet je echt 2 verschillende varieteiten hebben voor bevruchting of zijn 2 verschillende planten ( broers/zusters) voldoende ??

Groeten
Silvain
zondag 28 oktober 2012 - 09:13
danny2

Danny2

Of het twee verschillende rassen moeten zijn durf ik niet beweren, weet ik trouwens niet van mijn planten, maar weet wel dat je van 1 plant geen vruchten kan kweken. Vandaag op de ruilbeurs in cana-banana nog met verschillende erover gepraat en degene met 1 plant hebben nog geen succes gehad, ook niet door zelf te bestuiven.
Heb hetzelfde gehad toen mijn eerste bloemen er waren en deze onderling had bestoven was het noppes.
Heb er hier nog 2 staan gezaaid in 2009, zijn nauwelijks 40cm hoog maar hebben wek een 5tal zijtakjes, vind die van u toch ferm iel en opgeschoten.

groetjes danny
zondag 28 oktober 2012 - 18:43
Figo

Figo

Hoe is het intussen met jullie paw paw bioompjes?
Heb mij ook laten verleiden om er een paar te kopen..
vrijdag 7 december 2018 - 18:34
Victor44

Victor44

Figo,

Onze Paw-paw heeft al voor het derde jaar vruchten gegeven,de naam is Sunflower een variëteit waarvan men zegt dat ze zelfbestuivend zijn.. Ik help hem wel door met een klein penseeltje van de ene bloem naar de andere te gaan,dit jaar hadden we waarschijnlijk door de droogte maar een vijftien vruchten,waarvan er waren die meer dan 300gram wogen.Verleden jaar hingen er 35 vruchten aan en het eerste jaar 8. Dus is dit toch wel een succes. Ik heb ook al een vijftal jaar een andere variëteit staan nml. Lyn's Favorite,en onlangs heb ik ontdekt dat hij zeer veel bloemknopjes heeft,dit voor de eerste keer.. Ik ben dus erg benieuwd hoe dit zal evolueren volgend jaar.
De vruchten zijn zeer lekker,maar worden ook zeer snel overrijp,zodat je ze snel moet opeten.
Tot zover mijn bevindingen!
Victor
zaterdag 8 december 2018 - 13:22
Figo

Tekst aangepast

Figo

Hey Victor, bedankt voor de reactie. Hoe oud zijn die bomen intussen?
En al geprobeerd om er zelf te kweken uit zaad ?
grts, Figo
zondag 9 december 2018 - 10:10
Limoncello

Limoncello

Ze zijn rap overrijp en moeten daarom snel verwerkt worden. Ik heb al confituur gegeten daarvan, superlekker!
zondag 9 december 2018 - 11:33
Victor44

Victor44

Figo
De exacte ouderdom van de eerste boom weet ik niet meer,ik schat zowat een jaar of acht,de kleinste waar nu bloemknopjes op te zien zijn is 4 jaar geplant,ik heb hem de eerste jaren beschut gehad tegen felle zon,omdat ze daar niet tegen kunnen als ze zo jong zijn. Nu staat hij al een vol jaar onbeschut. Ik heb een 10-tal zaailingen staan die ik gezaaid heb van pitten van mijn eerste vruchten,die staan nu al 2 jaar in potten ,als je wil mag je ze hebben want ik doe er toch niets meer mee,en de meesten waaraan ik ze aangeboden heb van de familie zien er tegen op omdat het toch langzame groeiers zijn en het dan te lang duurt eer ze er van kunnen genieten.
Victor
maandag 10 december 2018 - 17:44
Figo

Figo

Die wil ik graag komen ophalen..
Heb je een pb gestuurd..
maandag 10 december 2018 - 20:25
Limoncello

Limoncello

Dat is een mooi cadeau

Hoe groot zijn ze na 2j bij jou?
dinsdag 11 december 2018 - 10:16
Victor44

Victor44

De ene is al groter dan de andere,van een dikke 20cm tot 32 cm (stammetje),
grtn
Victor
dinsdag 11 december 2018 - 12:16
Rudi

Rudi

Victor,
Als je nog plantjes mocht te veel hebben, ik kan ze grbuiken.

Groetjes
dinsdag 11 december 2018 - 16:48
Victor44

Victor44

Rudi,

Ik heb ze beloofd aan Figo,maar misschien wil hij je er een paar van geven. Hij woont trouwens niet zo ver van jou.
Misschien hem een pb sturen.
groeten
Victor
woensdag 12 december 2018 - 19:20
Rudi

Rudi

dank je wel. kan je ze gemakkelijjk overwinteren?
donderdag 13 december 2018 - 09:03
Figo

Figo

Rudi, waarvoor "kan jij ze gebruiken " ??Enten of zo ??
donderdag 13 december 2018 - 09:14
Victor44

Victor44

Geen overwinteringsprobleem,hebben verleden jaar in de winter in serre gestaan,en gedurende de zomer altijd buiten in de schaduw.
donderdag 13 december 2018 - 17:25
Rudi

Rudi

Figo, ik kan ze gebruiken voor onze jaarlijkse plantenbeurs op 20 april 2019.
Steeds proberen we minder gekende planten en struiken aan de man te brengen.

vrijdag 14 december 2018 - 12:34
Figo

Figo

Erg bedankt Victor en Mia, voor de plantjes en de babbel.

Nu op zoek naar iemand in de regio die (entbare.. dus potlooddikke) takjes heeft van wat soorten.. zelf heb ik de Sunflower staan, dus op zoek naar bijv. Prima 1216, Overleese..
Iemand een al redelijk groot boompje in de buurt Leuven-Tienen -Diest-Aarschot ??
zaterdag 15 december 2018 - 09:42
Rudi

Rudi

Heb een Overleese maar ben niet zeker van het boompje. Staat naast een Sunflower, vandaar.
zondag 16 december 2018 - 09:41
Figo

Tekst aangepast

Figo

Hoezo "niet zeker van het boompje" ??
Die doen wel aan kruisbestuiving.. maar niet aan "kruisbesmetting" hoor..

Trouwens: al takjes waarmee kan ge-ent worden?
zondag 16 december 2018 - 12:55
Rudi

Rudi

Ik dacht dat ik niet meer wist wat wat was? begrijp je? Ik ben gaan zoeken in mijn papieren en heb de Overleese teruggevonden. Hij zeker groot genoeg om takjes van te nemen, geen probleem.


maandag 17 december 2018 - 10:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon