menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Typhonium venosum bestuiving

Ga naar meest recente reactie

Koeier

Koeier

Hallo allemaal,

Ik ben nog maar kort op dit forum dus bij deze wil ik me voorstellen!!

Ik heb een vraag over mijn Typhonium venosum, misschien dat jullie er iets over weten.

Ik heb 3 'volwassen' Typhoniums in mijn bezit, waarvan 1 op het punt staat te bloeien. Vorig jaar heb ik ze gewoon laten bloeien en daarna in de grond gezet maar nu wou ik proberen er wat zaad op te maken. Na een uitgebreide zoektocht op internet ben ik eigenlijk nog maar weinig tegen gekomen over het handbestuiven van deze prachtige planten. Wel zeggen sommige mensen dat de stempel receptief is voordat het stuifmeel rijp is, dus er kan haast gesproken worden over zelf-incompatibiliteit??
Heeft er iemand ervaring met het bestuiven van Typhonium venosum? En waar zitten de meeldraden?

Mvgr Erik

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 11 mei 2010 - 09:08
Jeannette1

Jeannette1

Hai Erik,

In de 1e plaats wens ik je van harte welkom op dit geweldige, fijne, gezellige en zeer leerzame tuinadviesforum!

Maar... let wel op, want dit is een erg verslavend tuinforum maar wel héél erg gezellig.

Op je vraag kan ik helaas geen antwoord geven, maar daar komen zeker anderen die je wel een antwoord kunnen geven.

Ik wens je suc6 met al je tuinwerk!

Groetjes, Jeannette
dinsdag 11 mei 2010 - 13:10
Koeier

Koeier

Bedankt Jeannette!!!!
Ik was al bang dat het verslavend zou zijn!!!
Bedankt voor je berichtje
Gr Erik
dinsdag 11 mei 2010 - 14:22
P e t e r

P e t e r

Met de bestuiving heb ik ook geen ervaring maar ik dacht dat de vermeerdering gebeurde door broedknollen.
Dit heb ik terug gevonden op een ander forum:

Deze plant, tegenwoordig Typhonium venosum, vormt deze zaden vrijwel altijd na de bloei. Ze zijn in de herfst rijp en kiemen vrij makkelijk, ook gewoon in de tuin.

Mvg

Peter
dinsdag 18 mei 2010 - 22:12
Koeier

Koeier

Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie, broedknollen vormen ze zowieso alleen vorig jaar is er helemaal geen zaad gevormd. En het leek me wel leuk om nu ook een generatieve vermeerdering te hebben.

Gr Erik
woensdag 19 mei 2010 - 08:16
Fons

Fons

"Typhonium venosum" of wel "sauromatum venosum" worden tijdens de bloei automatisch bestoven door de vele vliegen die aangelokt worden door de geur (stank) van de bloem,daarna word een aar gevormd vanuit de bol die in het najaar geoogst kan worden samen met de bladeren die afsterven. Beter is het in het najaar de knol voorzichtig te oogsten en de broedbolletjes te verzamelen om in het voorjaar appart te planten,met broedbolletjes duurt het 3jaar alvorens deze bloeiklaar zijn, zaailingen zullener 1 à 2jaar langer overdoen om bloeiklaar te komen.

Onderstaande 3 & 4 jarige bloeiklare knollen zijn nog te koop (af te halen), bij verzenden zouden de kosten te hoog oplopen, intresse stuur een pm.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us

[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
woensdag 19 mei 2010 - 11:13
Koeier

Koeier

Ik zie dat je er een heleboel hebt, ik heb er niet zo veel en volgens mij zijn het kruisbestuivers. Die van mij bloeien niet tegelijk dus ik wil eigenlijk proberen het stuifmeel op te vangen en met dat stuifmeel een andere T. te bestuiven. Vorig jaar heb ik een hele boel broedknollen geoogst maar dit is vegetatief... dit jaar wil ik het ook generatief proberen.

Gr Erik
woensdag 19 mei 2010 - 13:30
Koeier

Koeier

Gisteren is een 2e Typhonium van mij gaan bloeien, 's avonds heb ik hem open gesneden. Het was prachtig om te zien, binnenin zaten ongeveer 10 strontvliegen die helemaal geel waren van het stuifmeel, ze liepen raar heen en weer en rolden door het stuifmeel dat van de meeldraden naar beneden was gevallen, ze liepen nog een tijdje stoned rond en vlogen toen vol stuifmeel weg de rest van het stuifmeel heb ik met een lepeltje opgeschept, in een kokertje gedaan en dat in de koelkast gezet. Ik hoop dat het stuifmeel nu goed blijft en dat ik de volgende bloeiende T. daar weer mee kan bestuiven. Ik ben benieuwd.

Gr Erik
vrijdag 21 mei 2010 - 08:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon