menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Baobabs

Panda

Panda

Hallo,

Enkele jaren geleden heb ik van een vriend die in Afrika was 2 baobab-boompjes gekregen.

De ene was enkel een stammetje van een 10-tal cm met bovenaan wat takjes die waren afgeknipt. Het boompje had geen wortels en was in eens stoffen zakje verpakt. Er zat een soort van waslaagje onderaan de stam.
Dit heb ik gewoon in een potje gezet en er zijn vanzelf wortels en bladeren aan gekomen.

De tweede was een smalle stam van een 40-tal cm hoog die in een pot stond.
Deze heeft enkel bovenaan wat bladeren.

In de natuur (Afrika) hebben deze bomen een heel lange rustperiode waarin zij in droogte leven en geen bladeren hebben.
In de woonkamer kan dit iet of wat nagebootst worden door in het najaar te stoppen met water geven. De planten verliezen dan hun blad.
In het voorjaar zal de boom zelf terug blad beginnen ontwikkelen en dit is het teken om terug water te beginnen geven.

Ik moet zeggen dat ik deze boompjes al redelijk heb verwaarloosd door verhuizen e.d. Maar telkens ik opnieuw water begin te geven, krijgen ze terug bladeren. Heel gemakkelijke planten dus eigenlijk. De grote staat nog steeds in dezelfde pot en is scheef gezakt. De andere is een hele tijd geleden uit de pot gevallen en is staat eigenlijk gewoon met zijn wortels los op een bodempje potgrond.
Maar na enkele maanden geleden opnieuw te beginnen gieten, staan ze nu allebei in het blad.

Eigenlijk is het nu de periode om te stoppen met water geven, maar ik vraag me af of dit echt nodig is, vermits ze nu net in het blad staan.
Ook zou ik hen graag willen verpotten, maar weet niet of dit nu mag.
Het veiligste zou volgens mij zijn datik nu stop met water geven en hen in he voorjaar verpot en een tijdje later terug begin met water geven. Maar ik heb nu eigenlijk zin om dit te doen.

Ook zit ik te denken om de boompjes, eventueel enkel de kleinste, te beginnen vormen tot bonsai. Heeft hier iemand ervaring mee? En zet ik hem dan best al in een bonsai-pot? En welk grondmengsel gebruik ik best? Als ik hem verpot heb, mag ik dan eventueel direct beginnen vormen/snoeien, of wacht ik beter tot de plant zich heeft kunnen aanpassen?
donderdag 8 november 2012 - 18:31
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).