Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Enkele jaren geleden heb ik in de Aldi een Ficus Ginseng 'bonsai' gekocht.
In de winkel was dit een mooi ding, maar eenmaal in de living gezet, begon hij bijna al zijn bladeren te verliezen.
Dit is op een gegeven moment gestopt, dus waarschijnlijk had dit met het verplaatsen te maken.
Achteraf heeft hij wat lange uitlopers gemaakt, maar ik zou hem graag terug wat compact maken.
De plant staat in een schaal zonder afwateringsgaten. Ik zou hem in een bonsai-pot met gaten willen zetten. Maar mag ik hem nu verpotten? Want ik heb gelezen dat dit in het voorjaar moet. Welk grondmengsel gebruik ik dan best?
Om hem terug compacter te maken, zal ik die lange uitlopers moeten wegknippen. Mag ik dat direct na het verpotten doen of moet ik de plant eerst laten wennen recuperen?
Eigenlijk zijn dat geen Bonsai's
Pot- probeer met een boormachine gaten te boren
Uitlopers inkorten tot op 5 bladeren of korter mag ook dat moet je een beetje
bekijken
Voor een ficus kan je gewone potgrond gebruiken
Ik heb een paar weken geleden de uitlopers afgeknipt.
Hier waren er ook bij waar geen blad meer aan stond omdat het eerste blad te ver van de stam begon. Ondertussen zijn al deze afgknipte uitlopers kleine bladjes aan het krijgen, dus dit is goed geslaagd.
Ik heb de plant gewoon in dezelfde pot laten staan, maar ben gestopt met water geven. Een paar dagen geleden heb ik 3 gaten in de pot gemaakt met een tegelboor. Hiervoor heb ik de kluit er uitgehaald en hij was nog steeds vochtig onderaan. Ik heb hem goed gegoten, laten uitlekken en op een bord gezet.
Nu nog een mooi bord vinden dat bij de schaal past.
hello panda
als ik snoei dan hou ik de plant onder stromend water om het sap dat giftig is te stoppen 1 maal per week water geven want de plant spaart zijn water op in de schors en kan wel tegen een stoot , aarde gewoon plant aarde en staat in een bonsai pot met gat in