menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moringa oleifera

Ga naar meest recente reactie

Erika Bouman

Erika Bouman

Ik ben op zoek naar informatie over de moringa. Hoe deze te kweken (uit zaden, weet ik) hoe behandelen en onderhouden, hoe te stekken. We gaan naar Mali (Afrika in Sahelgebied) en willen daar graag deze bomen poten. Kan van alles vinden over de boom, maar niet hoe deze zo goed mogelijk te kweken. Heeft iemand advies of een site waar ik deze info kan vinden?
bvd Erika
dinsdag 9 december 2014 - 18:36
RdB

RdB

Er is anders heel veel over te vinden:

http://miracletrees.org/moringa-doc/brochure_illustr%C3%A9e_sur_la_culture_intensive_de_feuilles_de_moringa.pdf

www.moringanews.org/documents/Senegalfeuille.doc

http://www.agrowingculture.org/2013/09/moringa-oleifera-the-miracle-tree/

Met andere woorden: een makkelijk uit zaad te kweken boom mits: vers zaad, voedselrijke grond, veel zon en warmte en bovendien goed droogte resistent.

De boom kan het best gekweekt worden als knotboom, vergelijk maar met knotwilgen. Dat maakt het oogsten en onderhouden makkelijker. Indien de boom lokaal al gekweekt wordt is het eenvoudiger deze te stekken dan te zaaien, levert ook sneller eerste oogst op.

Ruud

ps. de tweede link werkt niet, mogelijk omdat naar een doc verwezen wordt. Zoek met google maar op: www.moringanews.org/documents/Senegalfeuille.doc en dan er op klikken.

pps: Google op MORINGA MANUAL 2008 en je vind een handleiding over het kweken van deze boom in Mali. Dat gebeurd kennelijk al op grote schaal.
woensdag 10 december 2014 - 08:57
Erika Bouman

Erika Bouman

Dag Ruud,

bedankt voor de links. Ik kon ze blijkbaar niet vinden. We komen al heel wat jaren in Mali en ik heb nog nooit gehoord van de moringa! Wij zitten in een heel arme streek dus als de boom daar kan groeien zou het fantastisch zijn.
mvg Erika
woensdag 10 december 2014 - 12:58
RdB

RdB

Succes!

Ruud
woensdag 10 december 2014 - 13:36
aronv

Aronv

Wikipedia zegt dat hij het het best doet op droge zandgrond
woensdag 8 april 2015 - 18:55
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).