Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb al geruime tijd een kamerplant ooit van familie gekregen als klein struikje met veel paarse bloemen.
Hij is flink gegroeid en ik zou graag willen weten wat de naam is om hem beter te kunnen verzorgen.
Het lijkt volgens mij wel op een beetje op een salvia divinorum, het zal waarschijnlijk een salvia soort zijn.
Iemand die kan helpen?
Het is overigens een leuke levenslustige plant maar hij heeft wel kuren.
Heeft iemand ervaringen met deze plant die me verder kan helpen?
Dank voor je reactie satomi. Dat is hem inderdaad. Ik moet eigenlijk zij zeggen want ze heet kennelijk 'Mona'.
De kuren: Ik merk dat de plant continu in de rui is, blaadjes laten makkelijk los en elke dag moet ik er wel een paar van de grond rapen. Sommige stengels verschrompelen waardoor de bladeren aan die stengel geen water meer krijgen en afsterven.
Ik merk ook dat sommige blaadjes misvormd zijn.
Die kuren kunnen een aantal oorzaken hebben. De plant stond een tijd in diepe schaduw. Toen had ik teveel water gegeven en kreeg ze last van varenrouwmug.
Ook heb ik gezien dat er wat dopluis op zit.
Dit voorjaar heb ik de plant dichter bij het raam gezet, de watergift verminderd, wat verse potgrond in de pot gedaan, wat vloeibare plantenmest gegeven en de dopluis bestreden door ze dood te drukken en een aantal keer anti luizenspul erover te sproeien, te weten Ecostyle spruzit.
De varenrouwmug is nu weg en met de dopluizen valt het wel mee. Ik zou niet weten waarom sommige steeltjes verschrompelen en blaadjes misvormen. Ik heb wel gelezen dat zulk ongedierte ziekten en virussen kan verspreiden, zou daar sprake van zijn?.
Ik overweeg om de plant tot 20 cm boven de grond te snoeien. Ze was wat spichtig gegroeid door de schaduwplek en zo ben ik ook in een klap van de dopluis af (denk ik?).
Zou dat wel goed zijn voor haar gesteldheid?
Waarschijnlijk ben ik dan nog niet van de verschrompelende steeltjes af want dat begint van onderaf of halverwege de steel.
Santomi leeft u nog?
Ik denk dat ik na de bloei toch maar voor de ingrijpende snoei kies. Ik ga ervan uit dat de plant niet echt een winterstop heeft.
Heeft iemand nog tips?
En ook op Tuinadvies vind je info over de plant, maar omdat ik hier de tekst heb aangepast kan ik geen nieuwe link plaatsen. Die plaats ik wel in het vak hieronder.