Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Kan me iemand zeggen welke plant/boom dit is? Waarschijnlijk een acacia soort. De peulen zijn wel 20 tot 30 cm lang. De zaden zijn zo'n 1.5 tot 2 cm lang.
Afkomstig uit Tenerife.
Kan van alles zijn, maar geen Gleditsia. Het blad klopt niet. Bij Gleditsia staan de blaadjes van de derde orde verder uit elkaar. Acacia zou kunnen, maar ook bij Caesalpinia, Leucaena leucocephala, Albizia enz. vind je grote peulen. Ik denk dat het hier om Delonix regia oftewel flamboyant gaat. Maar met zekerheid kan ik dat ook niet zeggen.
dank je wel , allemaal , maar een foto van de bloei heb ik niet. Delonix lijkt er inderdaad sterk op.Zeer mooie bloemen ook, spijtig zullen die hier niet overleven.
Heb trouwens nog een ander exemplaar, van de zelfde soort want het blad is gelijkaardig. Zaadjes evenwel veel kleiner (0.5 cm)
Dit is een andere soort hoor, Rudi. Als het dezelfde soort zou zijn, zouden de zaden ook hetzelfde moeten zijn. Bovendien is het blad zeker niet hetzelfde want ook hier staan de blaadjes van de derde orde verder uit elkaar dan bij de voorgaande boom, en ze zijn anders van vorm.
Dit zijn zeer waarschijnlijk zaden van Leucaena leucocephala (= Acacia leucocephala), in het Nederlands ook wel witte mimosa of witte popinac genoemd.
Het is maar net wat je zelf wil. Als kuipplant of in een tuinkamer zijn ze goed te overwinteren, en met snoei voorkom je dat ze te groot worden voor hun plek. Het zijn op zich vrij makkelijke planten én mooi. Hieronder vind je een link met info over de Leucaena (L. latisiliqua is ook een synoniem voor L.leucocephala).
Nee, ik heb zelf geen ervaring met het zaaien van zowel Delonix als Leucaena. Maar er zijn genoeg sites te vinden die uitleggen hoe het moet. In ieder geval moet je de zaden eerst wat schuren voordat je ze een paar minuten laat weken in heet (niet kokend!) water. Zo gauw de zaden opzwellen moet je ze zaaien in goed waterdoorlatende grond.
Dit is een link voor de Leucaena: http://home.kpn.nl/r.mveloo/mimosawit.htm