Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb deze winter zo een cycas gekocht en laten binnenstaan.
Toen heb ik hem in de lente buitengezet en hij is al helemaal
geel geworden. Staat nochtans in de schaduw.
Hallo,
Het is mogelijks een probleem van luchtvochtigheid. Plant die binnen staat moet regelmatig besproeid worden.
Als het alleen de onderste krans is die geel wordt, kan dit een teken zijn dat er een nieuwe bladkroon wordt aangemaakt.
Een cycas heeft ook zon nodig, maar de overgang moet geleidelijk gebeuren (kans op verbrande bladeren).
Beste groeten,
Erna
Hallo,
als het alleen de onderste krans is, is er niets ergs aan de hand; als alle bladeren geel worden is er mogelijks een probleem met de grondvochtigheid. Palmvarens houden absoluut niet van natte voeten: dus nooit water in de schaal onder de pot laten staan. Ook de grond moet heel luchtig zijn: zelf gebruik ik een mengsel van gewone potgrond, grof zand, lavagruis en een weinig harde houtschors.
Zelf zou ik de plant eens uit de pot halen en de wortels nazien op wortelrot, of alleszins de vochtigheid van de grond onderaan de pot kontrolleren.
Zelf zet ik mijn plant buiten tijdens een bewolkt periode (dit jaar al in maart), maar verder staat die volledig in de zon.
Best zou je een foto plaatsen. Op http://www.mijncycads.be/ kun je foto's vinden van mijn Cycas revoluta. Dit voorjaar is de onderste bladkring ook geel geworden (en reeds verwijderd), maar hoogstwaarschijnlijk gaat er dit jaar weer een nieuwe kroon gevormd worden ( het hart van de plant begint wijder te worden)
Veel succes,
Paul
Hallo Danny,
als inderdaad alle bladeren geel worden, kun je beter alle bladeren afknippen, de plant uit de pot halen en herplanten in nieuwe potgrond. De plant dan warm plaatsen en matig water geven!
Op de website bij Zamia furfuracea kun je foto's zien van die plant na een gelijkaardig voorval als bij jou.
Indien je wortelrot zou vaststellen, de aangetaste delen verwijderen tot in het gave, resterende deel, zoniet zal de aantasting verder uitbreiden. De wonde(n) enkele dagen laten indrogen voor het terug planten.
Veel succes en wat geduld,
Paul
Waarschijnlijk heeft uw cycas te donker gestaan in uw living met als gevolg gele bladeren,zet hem maar buiten de eerste dagen in de schaduw houden en de middagzon vermijden.
't is ongelooflijk die cycas is er aan het doorkomen, (gelukkig heb ik hem niet weggegooid),
niet zijn bladeren die blijven deels geel, maar hij krijgt een scheutje in het hart.
Ik heb dus gedaan zoals je zei, wat zandgrond (zat wel wat klei bij want kwam uit den hof), wat schors, wat potgrond.
Als hij volledig hersteld is plaats ik een fotoken.
Hallo Danny,
dat is prima nieuws! Gele bladeren worden natuurlijk nooit meer groen; dat is zo bij alle planten zeker?
Palmvarens zijn ijzersterke planten, anders zouden ze niet zolang op deze aardkluit vertoeven! Wat je ziet zijn waarschijnlijk bruine schutbladeren (cataphylls genaamd). De eigenlijke bladeren komen uit in het centrum van deze schutbladeren. Op mijn website bij Cycas revoluta staan foto's in verschillende stadia.
Veel succes,
Paul