menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trachycarpus Fortunei in pot tijdens winter

Ga naar meest recente reactie

Jordyvd

Tekst aangepast

Jordyvd

Hoi allemaal,

In de tuin heb ik inmiddels 2 palmen. Eentje is 2 jaar oud en staat in de volle grond. De andere heb ik dit jaar gekocht en staat in een Whiskeykuip. Om de palm staan enkele viooltjes. De kuip is voorzien van drainagegaten en gevuld met hydrokorrels en potgrond voor palmen.

Het heeft de laatste tijd veel geregend, waardoor de grond redelijk verzadigd is. Helaas kan ik de palm voor de vorst niet naar binnen halen, waardoor ik vandaag alvast de winterbescherming heb aangebracht.

Nu heb ik de pot ingepakt met noppenfolie en een warmtekoord om de palm (kroon en stam) en op de bovenste laag van de grond gewikkeld. Om te voorkomen dat er nog meer regen in de grond komt, heb ik een vuilniszak om de boom gewikkeld (als een soort tent). Ik heb aan beide zijden openingen gelaten waar lucht doorheen kan. Zie de foto's.

Is dit een goede oplossing? Of raden jullie iets anders aan (ivm stikken/te weinig licht krijgen van palm of viooltjes)

Alvast bedankt!




woensdag 6 december 2023 - 17:02
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat je goed hebt gedaan. Mocht het nu een langere periode droog blijven dan zou ik dat zwarte plastic weghalen.

Ik sta er iedere keer weer verbaasd over hoeveel die Trachycarpussen uithouden.

Drainage is zeer belangrijk voor Trachycarpus daarom altijd zorgen dat de pot of kuip waarin ze staan voldoende gaten heeft zodat het water goed weg kan. Desnoods extra gaten bij boren.

Gegroet, de tuinprins

donderdag 7 december 2023 - 06:19
Jordyvd

Jordyvd

Fijn om te horen. Bedankt weer!
donderdag 7 december 2023 - 17:19
Beo

Tekst aangepast

Beo

tegen hoeveel graden vorst kan een trachycarpus takil x princeps wie kan me inlichten daar over alvast bedankt
dinsdag 9 januari 2024 - 12:37
Pascal G.

Pascal G.

Een trachicarpus Fortunei kan redelijk wat vorst en een vrij natte bodem verdragen. Een volwassen plant kan op zijn minst -10°C. aan. Met 2 jaar oud bedoel je waarschijnlijk dat jouw plant 2 jaar terug aangeplant is? Een palmpje van 2 jaar is amper 15 cm hoog. (zie foto, tweede potje van links).
Als je winterbescherming rond een palm aanbrengt mag deze er enkel en alleen aan als het vriest. Dit geld trouwens voor de meeste planten. Van zodra de temperaturen langer dan 24 uur positief zijn dien je er de bescherming terug af te halen. Doe je dat niet dan verhoog je de kans op schimmelvorming aanzienlijk en in het slechtste geval kan de plant afsterven.

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 2 maart 2024 - 14:28
Jordyvd

Jordyvd

Bedankt voor de reactie Pascal! Mijn. Trachycarpus heb ik inderdaad 2 jaar geleden aangeplant en de stam is zo'n 120-130 centimeter hoog. Dus dan zal deze al wel een paar jaartjes ouder zijn haha.

De palm in de pot is inmiddels weer helemaal uitgepakt (had dit een tijdje terug al gedaan) en lijkt het goed te maken. Dank voor de tips, ik zal hier komende winter rekening mee houden!
zondag 3 maart 2024 - 20:27
Pascal G.

Pascal G.

Ik weet niet hoe noorderlijk je woont maar met zo een stam hoef je hier in Oost Vlaanderen een Trachicarpus niet meer in te pakken. Een plant in pot wel maar dan enkel en alleen rond de pot.
Verder veel succes met jouw planten, Jordyvd.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 4 maart 2024 - 20:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon