menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Het dichtvriezen van de vijver

Ga naar meest recente reactie

niels010492

Niels010492

Hallo

Bij deze koude winterdagen is het moeilijk om de vijver ijsvrij te houden. En aangezien ik vernomen heb dat deze koude toch nog een tijdje gaat duren is mijn vraag: Hoe je vijver makkelijk ijsvrij te houden? We hebben wel een luchtpomp ( van Oase) maar er staat bij dat deze maar mag blijven opstaan bij temp. van -5 graden, momenteel staat ze nog op maar de gaten die nog vrij zijn, beginnen toch stilaan dicht te groeien. Iemand enige oplossing ?

Alvast bedankt

Niels
maandag 29 december 2008 - 23:14
York

York

Hallo Niels,
Ik heb eens gehoord dat je bundels kan maken van bamboestokken en deze rechtopstaand in de vijver plaatsen. Het bovenste van de stokken moeten wel boven het water uitkomen.
Mvg
dinsdag 30 december 2008 - 12:53
jdcoster

Jdcoster

Naast mijn vijver bevindt er zich een met noppenfolie geïsoleerde serre die ik vorstvrij houd met een elektrische verwarming. ' s Nachts is de minimum temperatuur rond de 5 °C en overdag loopt die nu door de zon wel op tot 15°.
Nu doe ik het niet meer omdat die vrieskou wel niet zo lang zal aanhouden, maar vroeger plaatste ik een luchtpompje in de buurt van dat verwarmingstoestel. Met behulp van deze betrekkelijk warme lucht kon ik het wak in het ijs makkelijk dagenlang open houden.
De slangetjes die bij die pompjes meegeleverd worden zijn meestal lang en men kan er ook wel lengten van bij kopen.
Ik zie daar een gebouw in de buurt van uw vijver. Misschien kun je het pompje daar zetten.
dinsdag 30 december 2008 - 14:27
niels010492

Niels010492

Eerst en vooral bedankt voor de snelle reactie

De verluchtingspomp bevindt zich nu in het gebouw met de bruine deuren, daar is het waarschijnlijk nie zo kou dan buiten maar soms kan het er ook vriezen het zijn tenslotte een soort van stallen.
Maar zo kunnen ze wl blijven opstaan, maar help da dan ook voor het blijven vrij te houden ? want tenslotte vriest het toch behoorlijk hard...

grtjes niels
dinsdag 30 december 2008 - 15:24
vera2

Vera2

ik heb de luchtsteen 20cm onder een piepschuim bloempot hangen.
werkt prima. [afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

de bovenste foto is vanmorgen genomen
op de onderste foto hing de steen verleden jaar te laag.
donderdag 1 januari 2009 - 12:18
Jacob83

Jacob83

Mijn vijver is gewoon nog 100 % open, geen ijs gehad nog alleen een beetje rond de waterval waar het natte mos wat ervoor hangt is gaan aanvriezen.

De vijver is wel 1 meter diep. Watertemperatuur was net 1.9 graad.

Ik heb een dikke luchtpomp in de hoek staan en een waterval....bewegend water bevriest minder snel dus...

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 1 januari 2009 - 14:05
niels010492

Niels010492

Bij mij staat er ook een soort van waterval en er zitten 2 luchtstenen in. Vanmorgen is de ene (lichtere) dichtgevrozen. Mijn vijver is ook ongeveer 1meter diep.

En dat van die bloempot wordt het gat dan groter of is het gwn om de verluchtingsstenen niet dicht te vriezen ?

grtjes Niels


PS ik zal is een foto trekken dan zal het wat makkelijker zijn
zaterdag 3 januari 2009 - 13:20
vera2

Vera2

in de eerste instantie had ik die pot geplaatst (naar vorbeeld van de ijsvrijhouders die men verkoopt) om de steen drijvende te houden en besefte nog niet dat dit prima ging werken. waarschijnlijk werkt dit ook met andere piepschuim dingen die ergens vergeten tussen de rommel liggen.
ik heb wel wat zoekwerk gehad verleden jaar om die steen op de juiste hoogte er onder te hangen om er luchtstroming rondom te krijgen (foto 2); hangt ook af van de grootte van de pot en van de sterkte van het luchtpompje.
om de steen permanent op zijn plaats te houden schuif je over de pot inclusief de luchtdarm (niet te vast) zo'n strip voor elektriciteitskabels samen te binden.
het gat (2m²) is tot nu toe rondom 10 cm kleiner geworden. zonder die pot was de vijver al lang dicht gevroren. de grootte van het gat is afhankelijk van de diepte waar de luchtsteen onder de pot of bak hangt. de lucht moet niet enkel in de pot maar zeker ook erlangs stromen, anders vriest die uiteindelijk ook vast; zoveel te breder de lucht langs de pot stroomt, des te groter blijft het gat.
langs het gaatje bovenaan de pot waar de luchtdarm door gaat moet ook een beetje lucht kunnen ontsnappen, anders gaat die scheef drijven. daar moet je op letten als het sneeuwt ofzo; met een beetje lauw water is dat zo opgelost.
zondag 4 januari 2009 - 14:41
niels010492

Niels010492

Kan het eigenlijk kwaad wanneer een vijver toevriest ?
dinsdag 6 januari 2009 - 17:26
vera2

Vera2

ik denk dat het afhangt van de vijver.
men leest op internet dat het belangrijkste is dat de gassen uit de vijver kunnen zodat de vissen zuurstof genoeg blijven hebben. 'k heb hierover ook mijn twijfels want natuurvijvers vriezen toch ook volledig dicht.
voor alle zekerheid neem ik het zekere voor het onzekere en zorg voor een ijsvrije plaats.
ik denk dat als uw vijver dicht gevroren is dat je die nu beter met rust laat.

vrijdag 9 januari 2009 - 13:43
zourky

Zourky

Ja het is zoals Vera2, de vijver met rust laten als hij dicht gevroren is,bij mij draaid nog gewoon alles de pomp en filters,en luchtpomp en er is nog altijd een opening van 80 cm.Klopt zeker niet op het ijs om het stuk te maken de vissen schrikken en vele overleven het niet,is de vijver dicht en je wil er een luchtpomp,giet dan met heet water op één plaats waar je het luchtsteentje kunt in laten,maar sla nooit op het ijs.
groetjes Richard .
vrijdag 9 januari 2009 - 20:20
niels010492

Niels010492

Jah ik had eens gehoort dat je beter niet op het ijs gaat kloppen omdat dit niet prettig is voor de vissen, dus doe ik dit maar niet ...
Voordien was er nog een klein gaatje in het ijs, maar nu heeft de luchtpomp het laten afweten . Ik denk dat de buisjes verstopt zitten, want de luchtpomp draait nog.

Grtjes Niels
zaterdag 10 januari 2009 - 10:50
zourky

Zourky

Wel Niels ik had gisteren te veel gebluft deze morgen ging bij mij ook de toevoer van lucht niet meer,het pompje hangd in de serre die er naast staat,dat ging ook nog,maar zoals bij jou ook verstopping in het darmpje,heb een emmer met heet water gehaald de darm aan beide kanten los gemaakt(aan de pomp en het luhtsteentje;de darm op mijn hand gewonden,en effen in het warm water terug aan gekoppeld en alles ging terug.
Moest ik jonger zijn verhuisde ik naar een land waar het nooit vriest
groetjes Richard
zaterdag 10 januari 2009 - 11:04
vera2

Vera2

raar dat jullie luchtpompjes het begeven.
de mijne ligt buiten in een aarden bloempot en een pvc bak er over tegen de regen.
heb geen problemen gehad met dit goedkoop spul.
dinsdag 13 januari 2009 - 16:14
niels010492

Niels010492

In feite had ik ook niet echt problemen, het was gewoon de overgang naar de vijver. Dus waar de fijne darmpje met lucht in de vijver gaan, door het vriezen was het ijs tegen de darmpjes gaan drukken en kon er moeilijk of zelfs geen lucht meer door. Nadat ik er dan wat heet water op had gedaan konden ze terug werken

Grtjes Niels
dinsdag 13 januari 2009 - 16:21
zourky

Zourky

IK denk dat het komt omdat het pompje in de serre hangd,en dat er een soort condens in het darmpje komt,vandaar het dichtvriezen,met de filter geen, probleem die draaid zoals in de zomer,vier tonnen van 100 liter en niets bevroren.
groetjes Richard
dinsdag 13 januari 2009 - 17:49
vera2

Vera2

Richard, denkelijk bedoeld Niels dat het darmpje dicht geknepen was waardoor de lucht afgesloten werd; niet dicht gevroren. of ben ik mis ?
dinsdag 13 januari 2009 - 17:58
niels010492

Niels010492

heleel waar
woensdag 14 januari 2009 - 18:11
zourky

Zourky

Weten jullie wat hier bij ons is de winter voorbij,en hopelijk blijft het zo ik heb er mijn buik van vol met dat vriezen,en mijn vogels zijn ook blij,nu mogen ze al een stuk in de voliere,de klein nog maar moest het terug beginnen zijn ze rap binnen dat rijmd nog ook
groejes Richard
woensdag 14 januari 2009 - 20:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon